Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Lighthouse2

Factory reset av iPhone

Rekommendera Poster

Lighthouse2

Frågar åt en kompis (jo på riktigt).
Hon har köpt en begagnad gammal iPhone av en person och frågan är om det går att göra en factory reset av telefonen utan att hon först måste starta den eller logga in den på en dator och iTunes?  Hon tror att Find my iPhone/ nån spion-app är aktiv fortfarande så....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
X-Men

Se till att inte ha något SIM-kort i telefonen.

När hon startar telefonen kopplar den sannolikt inte upp sig på hennes trådlösa nätverk då ingen konfigurerat detta som gäller för hennes nätverk.

Utan SIM-kort och utan trådlös anslutning till internet kommer ingen ”Hitta min iPhone-app att kunna visa var telefonen befinner sig.

Nu är det bara att gå in i ”Inställningar”, välja ”Allmänt” och sedan välja ”Radera allt innehåll och inställningar”.

Därefter kommer telefonen att vara fabriksåterställd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
2 minuter sedan, skrev X-Men:

Se till att inte ha något SIM-kort i telefonen.

När hon startar telefonen kopplar den sannolikt inte upp sig på hennes trådlösa nätverk då ingen konfigurerat detta som gäller för hennes nätverk.

Utan SIM-kort och utan trådlös anslutning till internet kommer ingen ”Hitta min iPhone-app att kunna visa var telefonen befinner sig.

Nu är det bara att gå in i ”Inställningar”, välja ”Allmänt” och sedan välja ”Radera allt innehåll och inställningar”.

Därefter kommer telefonen att vara fabriksåterställd.

Väldigt bra!  Stort tack!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men

Varsågod! 😀

Bara trevligt att kunna hjälpa till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2

Tydligen finns det ändå alternativ att telefonen kan bli spårad. Bl.a via om den har en GPS aktiverad och telefonen slås på, och via IMEI.

Men då måste den väl först vara ansluten till wifi? Tolkar från beskrivningen att det går att komma åt den ändå och spåra!?

Finns det inget alternativ via tryck-kommandon (som på Android) att komma till en factory reset meny utan att behöva starta den alls?

https://myphonelocater.com/2019/08/02/how-to-track-phone-without-a-sim-card-5-simple-ways/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men

För att kunna spåra telefonen måste den vara uppkopplad på något sätt. GPS behöver ingen internetanslutning men GPSen behöver anslutning till GPS-systemet.

Om oron finns, ta med telefonen till en källare, garage eller annan byggnad av stål och betong. 
Sjukhus (vilket är svårt att komma in i idag), köpcentrum eller liknande kan också fungera.

Om hon kan få med sig någon som har en GPS kan de kontrollera på den GPS som de använder om det finns mottagning. 
Finns ingen mottagning till den fungerande GPS:en är det högst sannolikt att iPhones GPS inte heller har kontakt.

Då är det grönt att starta telefonen och nollställa den.

Jag känner inte till något annat sätt att fabriksåterställa en iPhone än det som jag beskrivit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
1 timme sedan, skrev X-Men:

För att kunna spåra telefonen måste den vara uppkopplad på något sätt. GPS behöver ingen internetanslutning men GPSen behöver anslutning till GPS-systemet.

Om oron finns, ta med telefonen till en källare, garage eller annan byggnad av stål och betong. 
Sjukhus (vilket är svårt att komma in i idag), köpcentrum eller liknande kan också fungera.

Om hon kan få med sig någon som har en GPS kan de kontrollera på den GPS som de använder om det finns mottagning. 
Finns ingen mottagning till den fungerande GPS:en är det högst sannolikt att iPhones GPS inte heller har kontakt.

Då är det grönt att starta telefonen och nollställa den.

Jag känner inte till något annat sätt att fabriksåterställa en iPhone än det som jag beskrivit.

Bara sista frågan i det här "ärendet" och sen får det vara.  🙂 Vad menas med " GPSen behöver anslutning till GPS-systemet"?  Menade du att om telefonen har sin GPS aktiverad och stängs av, men sedan slås på, så kan den då spåras av tidigare ägare, även fast den inte är uppkopplad med varken wifi eller har SIM?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson
28 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Menade du att om telefonen har sin GPS aktiverad och stängs av, men sedan slås på, så kan den då spåras av tidigare ägare, även fast den inte är uppkopplad med varken wifi eller har SIM?

Nej. GPS i sig själv är enkelriktat och det skickas ingen data den vägen. För att telefonen ska kunna skicka GPS-data behövs någon form av nätverkskoppling, tex Wifi eller 3G/4G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
13 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

Nej. GPS i sig själv är enkelriktat och det skickas ingen data den vägen. För att telefonen ska kunna skicka GPS-data behövs någon form av nätverkskoppling, tex Wifi eller 3G/4G. 

Så ordagrannt så betyder det att samma sekund hon kopplar upp telefonen på sin privata wifi, även fast den är först helt återställd till fabriksåterställning, så kommer telefonen att börja skicka ut sin GPS, och även fast den är återställd så kan tidigare ägare tracka den ändå via GPS'en?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson

Just nu, skrev Lighthouse2:

Så ordagrannt så betyder det att samma sekund hon kopplar upp telefonen på sin privata wifi, även fast den är först helt återställd till fabriksåterställning, så kommer telefonen att börja skicka ut sin GPS, och även fast den är återställd så kan tidigare ägare tracka den ändå via GPS'en?

GPS-info skickas till det iCloud-konto som den är kopplad till. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
3 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

GPS-info skickas till det iCloud-konto som den är kopplad till. 

Precis det hon vill undvika!  Du gav viktig information i ditt svar så tack! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson
Just nu, skrev Lighthouse2:

Precis det hon vill undvika!  Du gav viktig information i ditt svar så tack! 

Jag tror det krävs att den som hade telefonen tidigare avregistrerar den i sin iCloud. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men

Om din vän gör en fabriksåterställning skapar hon ett nytt iCloudkonto.

Att GPS-funktionen fortfarande är kopplad till det tidigare iCloudkontot kan inte jag se är möjligt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson
Postad (redigerade)
12 minuter sedan, skrev X-Men:

Om din vän gör en fabriksåterställning skapar hon ett nytt iCloudkonto.

Att GPS-funktionen fortfarande är kopplad till det tidigare iCloudkontot kan inte jag se är möjligt. 

Skulle potentiellt innebära att man kan stjäla en iPhone och göra den till sin egen. Eller? 

I så fall faller hela syftet med "hitta min iPhone"... 

Jag är rätt säker på att Apple tänkt igenom detta ganska ordentligt.

Saken är den att en mobil identifieras av dess IMEI-nummer, oavsett iCloud och andra tjänster.

Redigerad av Mr Andersson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men
20 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

Skulle potentiellt innebära att man kan stjäla en iPhone och göra den till sin egen. Eller? 

I så fall faller hela syftet med "hitta min iPhone"... 

Jag är rätt säker på att Apple tänkt igenom detta ganska ordentligt.

Saken är den att en mobil identifieras av dess IMEI-nummer, oavsett iCloud och andra tjänster.

Det betyder att man inte skall köpa en begagnad telefon om man vill vara säker på att inte bli spårad av någon okänd om man samtidigt med köpet inte kan se själv att iCloud-kontot är permanent raderat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson
Postad (redigerade)

Korrekt!

Ändrar mig lite, kontot behöver inte stängas/raderas, men själva telefonen ska avregistreras. Det räcker.

Jag skulle även vilja påstå att det gäller mobiler med Android. 

Redigerad av Mr Andersson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2

Stämmer helt men var inget man ens tänkte på före "detta ärende" blev aktuellt att ta reda på mer info om, och har nu läst den ena "skräckversionen" efter den andra på problem som uppstår, främst med just avregistreringen och iCloud i samband med överlåtelser!    https://forums.macrumors.com/threads/sold-iphone-buyer-says-icloud-needs-removing.1652602/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...