Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
anders Spjuth

LÖST Routerproblem

Rekommendera Poster

anders Spjuth
Jag har en gammal router Netgear, som ansluter internet via telefonjacket. Jag tyckeratt den har blivit slö. Jag har inhandlat tp link AC 1900.

Den passar ej mot telefonjacket. Finns det någon vits att använda Netgear som modem? Får jag stabilare överföring med AC 1900? Vad tycker ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Din Netgear är alltså en kombinerad router och modem?

(Telia kallar detta för Gateway)

Om det är "modem-delen" som är (har blivit) slö så hjälper det ju inte att ställa om modemet i bryggat läge och använda en ny router efter denna.

Vad säger bredbandskollen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso
6 timmar sedan, skrev anders Spjuth:
Jag har en gammal router Netgear, som ansluter internet via telefonjacket. Jag tyckeratt den har blivit slö. Jag har inhandlat tp link AC 1900.

Den passar ej mot telefonjacket. Finns det någon vits att använda Netgear som modem? Får jag stabilare överföring med AC 1900? Vad tycker ni?

Vad heter din gamla Netgear-router?

Har du varit i kontakt med din operatör, om du kan byta mot  en ny fräsch?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
anders Spjuth

Tack för ditt svar, "Gamla rutern " fick jag av tele 2 vid abonnemang. Den nya ökade inte hastigheten så min koppling förbättrade inte situationen. Internet blev ostabilare med trådlöst. Jag återgår till kabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Vad får du för resultat i Bredbandskollen?
Vilken internethastighet betalar du för?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
anders Spjuth

Tack för ditt svar, "Gamla rutern " fick jag av tele 2 vid abonnemang. Den nya ökade inte hastigheten så min koppling förbättrade inte situationen. Internet blev ostabilare med trådlöst. Jag återgår till kabel.

Med bredbandskollen fick jag 145Mbit/sek. Jag kan konstatera att experimentet var ganska misslyckat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
anders Spjuth

Jag betalar 99 kr för telefonjacksinternet. Skulle jag gå över till husets bredband kostar det 325 kr/mån. Hastighet på anslutningarna 100/ 300 Mbit/sek.

Den extra hastigheten motiverar ej prisökningen, tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
5 minuter sedan, skrev anders Spjuth:

fick jag 145Mbit/sek

Via telejacket??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
anders Spjuth

Ja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
anders Spjuth

Jag mätte med bredbandskollen. med kabel blev det 210 ned å 16 Mbit/sek upp.

Helt ok

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Vad är det för abonnemang du har egentligen, vad står det på räkningen?

Det ska vara omöjligt att komma upp i så höga hastigheter över ADSL/VDSL.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso
38 minuter sedan, skrev anders Spjuth:

Jag mätte med bredbandskollen. med kabel blev det 210 ned å 16 Mbit/sek upp.

Helt ok

Då har du någonting annat än ADSL, där maxhastigheten är upp till 30Mbit/sek, beroende på avståndet till Telestation, oavsett operatör.

Har du högre hastighet upp till 60 Mbit/s så har du VDSL, beroende på avståndet till Telestation, men du verkar ha någon form av Fiber?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
anders Spjuth

Hej

Nej från telejacket till rautern. Com hem  är leverantör. Bra så för 99 kr/ mån

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Ser nu när jag kollar hos Com Hem att är man "bra" kund, så kan man tydligen få sitt bredband via teletrådar uppskruvat till dubbla hastigheten, som kundförmån, så då verkar det ju stämma att du har det du beskriver.

Men har du verkligen både via telejacket och något annat, antingen har man ju adsl/vdsl via telejacket eller så har man fått fiber indraget, via egen dosa in, inget som har med telejacket att göra.

12 timmar sedan, skrev anders Spjuth:

Jag betalar 99 kr för telefonjacksinternet. Skulle jag gå över till husets bredband kostar det 325 kr/mån. Hastighet på anslutningarna 100/ 300 Mbit/sek.

Vad är husets bredband för något, är det inte fiber du menar då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
På 2020-06-20 på 09:55, skrev anders Spjuth:

Den passar ej mot telefonjacket. Finns det någon vits att använda Netgear som modem?

Många frågetecken i den här tråden. Men kan det vara så att du har bredband via kabel-tv-nätet från Com Hem, "tre-hål-i-väggen"? Det stämmer på mycket du skriver om, men i så fall fick du väl inte modemet/routern från Tele2.

Com Hem har levererat kabelmodem/router från Netgear, så ditt bredband skulle kunna komma via kabel-tv-nätet. Och hastigheterna har med åren skruvats upp även i kabel-tv-näten (men förutsätter förmodligen uppgradering till "tre-hål-i-väggen).
https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/routrar-modem

15 timmar sedan, skrev anders Spjuth:

"Gamla rutern " fick jag av tele 2 vid abonnemang. Den nya ökade inte hastigheten så min koppling förbättrade inte situationen. Internet blev ostabilare med trådlöst. Jag återgår till kabel.

Med bredbandskollen fick jag 145Mbit/sek.

Vid bedömning av hastigheter och diverse problem måste man skilja på internetuppkopplingen och det lokala nätverket, inklusive trådlöst nätverk. Hastigheten i trådlösa nätverk beror på många faktorer.

Så undrar jag hur du anslöt den nya routern, anslutningarna passade ju inte? Kunde du konfigurera Netgearenheten som endast modem (oavsett telejack eller kabel-tv). Om inte fick du förmodligen dubbel NAT, men det i sig borde inte ha påverkat hastigheten så mycket.

15 timmar sedan, skrev anders Spjuth:

4 timmar sedan, skrev anders Spjuth:

Nej från telejacket till rautern. Com hem  är leverantör. Bra så för 99 kr/ mån

Com Hem - låter som att det handlar om kabel-tv-nätet. Har inte hört talas om att de levererar via telenätet.
https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/fiberkoax-och-fiberlan

3 timmar sedan, skrev Laso:

Ser nu när jag kollar hos Com Hem att är man "bra" kund, så kan man tydligen få sitt bredband via teletrådar uppskruvat till dubbla hastigheten, som kundförmån, så då verkar det ju stämma att du har det du beskriver.

Men har du verkligen både via telejacket och något annat, antingen har man ju adsl/vdsl via telejacket eller så har man fått fiber indraget, via egen dosa in, inget som har med telejacket att göra.

Vad är husets bredband för något, är det inte fiber du menar då?

Var hittade du den informationen? Com Hem och bredband via teletrådar?

Bredbandet kan också komma via kabel-tv-nätet, t ex Com Hem. Låter man sedan Com Hem dra in fiber så kan det vara valfritt att gå över till fiber eller behålla uppkopplingen via kabel-tv-nätet (med samma leverantör för båda vägarna).

-----------
Till sist, apropå att mäta hastigheter. Har man en internetuppkoppling via fiber så har man väl inget modem.

"Observera att vår hastighetsgaranti endast gäller med nätverkskabel mellan din enhet och vårt modem"
https://www.comhem.se/kundservice/bredband/hur-surfar-du

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson

Många frågetecken här... Skulle vara fint om du vill ta ett foto på ditt "internet uttag" så vi ser vad du egentligen har...

ADSL som nämnts klarar max 30 Mbit/s, även om telestationen skulle vara på andra sidan väggen. 

Vad jag kan se så har Comhem endast internet via fiber och Kabel-TV.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
anders Spjuth

Problemet är löst så jag lägger ned.

Tack alla som hade synpunkter

anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
8 timmar sedan, skrev anders Spjuth:

Problemet är löst så jag lägger ned.

Det primära är förstås att få svar på frågor och hitta lösningar på problem. Men förklara gärna vad som blev lösningen, och omständigheterna kring det hela (telejack, kabel-tv, fiber). Det kan hjälpa andra som hittar tråden, dessutom intressant för dem som bidragit med kunskap och idéer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
anders Spjuth

Hej Christer och andra intresserade,

Min ide att använda gamla routern som modem var verkningslös. Jag kan lika väl använda den gamla. Det som förvånar många var att telefonjacker gav 150Mbit/ sek vid bredbandskollen, Det finns ingen anledning att betala 3-400 kr för att få 250 Mbit. Jag betalar bara 99 kr för telejackskopplingen. Det är min slutsats  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
9 minuter sedan, skrev anders Spjuth:

för telejackskopplingen. Det är min slutsats  

Men det många av oss här nu undrar är hur det är möjligt att du kan få  så hög hastighet via telefonjacket?

Om den teoretiskt högsta hastighet man kan få är 60 Mbit/s vid VDSL och sedan då, enligt en uppgift här i tråden (en länk vore bra men man kanske måste vara inloggad?) det dubbla så skulle det bli 120, teoretiskt, så är vi ju nyfikna!

Det kan ju finnas många fler Comhem-kunder som har VDSL, funderar på fiber, kanske tycker det är dyrt.

Om man då, på något sätt, ändå kan få "svindlande hastigheter" via telefonjacket så antar jag att de kunderna vill ha mer information.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...