Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trubbel i datorn efter stora uppdateringar


K Olagus
 Share

Go to solution Solved by mbgtmari,

Rekommendera Poster

Det ser jag nu Cecilia! Tack! 

Analysen i HP-programmet inte färdigt än. Återkommer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är testerna klara, både korta och långa testet på hårddisken liksom en snabb på CPU:n. Allt OK, såvitt jag förstår.

Skickar med dumpar från detta HP:s analysprogram som jag tycker verkar vara bra.

Så nu återstår att klura ut varför mina skrivbordsgenvägar flyttar på sig varje gång jag kommer in i Windows. 
Segheten tycks ha bättrat sig.

K Olagus

CPU-SNABB.jpg

Image1.jpg

Image2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)

Andre Da Costa brukar ge bra tips. Testa om hans råd 2017 gör så att dina skrivbordsgenvägsikoner slutar att flytta på sig. https://www.groovypost.com/howto/stop-desktop-icons-changing-position-after-screen-refresh/

I stället för att klicka på Windowstangenten + R, vilket inte fungerar för mig, kan du skriva Kör i sökförstoringsglaset bredvid Start, vilket fungerar hos mig.

 

Om man läser kommentarerna till artikeln så verkar dock fixen inte fungera för alla.
rees skriver "There’s another way.
Open Settings>Personalization>Themes
Choose Theme settings
Click Change Desktop Icons
In the new window Untick ‘Allow Themes to change desktop icons’ and Save
I’ve since moved icons and restarted. Works for me."

I svenskt Windows 10 blir det Klicka på:
Inställningar > Anpassning > Teman > länken Inställningar för skrivbordsikoner > I det nya fönstret som då dyker upp bockar du ur "Tillåt att skrivbordsikoner ändras i teman" och sparar den urbockningen.

 

Jag har fortfarande version 1909 ty Windows anser tydligen inte att min dator är mogen än för  funktionsuppdateringen version 2004. Men om mina genvägsikoner skulle flytta på sig, när jag väl fått den, kommer jag i första hand att prova rees recept eftersom det verkar enklast.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev K Olagus:

Nu är testerna klara, både korta och långa testet på hårddisken liksom en snabb på CPU:n. Allt OK, såvitt jag förstår.

Skickar med dumpar från detta HP:s analysprogram som jag tycker verkar vara bra.

Så nu återstår att klura ut varför mina skrivbordsgenvägar flyttar på sig varje gång jag kommer in i Windows. 
Segheten tycks ha bättrat sig.

Utmärkt!

 

Då verkar ju allt vara i ordning när det gäller segheten i alla fall.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev spammad i mejl och klickade på länken. Vad göra nu förutom att byta lösenord? 

Hittar inte var jag ska rapportera detta, så därför skriver jag här. Just nu bara tillgång till min mobil

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta vad är det för spam och vad är det för länk?

Vad som kan hända beror ju helt på vad för sida du kom till.

Finns troligen ingen anledning att ändra något lösenord eftersom spam inte betyder att någon har kommit över ens konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev K Olagus:

Blev spammad i mejl och klickade på länken.

Om mejlet var ett privat meddelande, en s.k. konversation, har du troligen råkat ut för det 30-tal sexspammare som var aktiva i Eforum vid 3-tiden i morse. Följ Cecilias instruktioner här https://eforum.idg.se/topic/361338-sexbrev/

Du ska i så fall alltså rapportera meddelandet, om det går.  Det har jag gjort men jag vet inte om jag gjorde rätt. Jag klickade på Rapportera inlägg högst upp till höger, skrev spam som orsak och valde "rapportera svaret". 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Du ska i så fall alltså rapportera meddelandet, om det går.  Det har jag gjort men jag vet inte om jag gjorde rätt. Jag klickade på Rapportera inlägg högst upp till höger, skrev spam som orsak och valde "rapportera svaret". 

Jodå det blev rätt.

Kolla om det meddelandet nu är borta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

 

8 timmar sedan, skrev Cecilia:

Ursäkta vad är det för spam och vad är det för länk?

Vad som kan hända beror ju helt på vad för sida du kom till.

Finns troligen ingen anledning att ändra något lösenord eftersom spam inte betyder att någon har kommit över ens konto.

Jag stängde sidan på stört, så jag hann inte se mer än att något var fel.
Bifogar mejlet i tre delar - tog skärmdumpar som tyvärr inte täckte hela mejlet, därav i tre delar.

Om de skickar mejl till min epostadress, så måste de ju ha tillgång till den på något vis. Trodde bara det var de som administrerar eforum som har tillgång till min mejl.
Har en känsla av att man borde ändra såväl epostadress som lösenord, men det vet jag inte.

Dumparna från mejlet borttagna av mig pga sekretesskäl. Var inte tillräckligt observant.
K Olagus
 

 

 

 

Redigerad av K Olagus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev K Olagus:

Om de skickar mejl till min epostadress, så måste de ju ha tillgång till den på något vis. Trodde bara det var de som administrerar eforum som har tillgång till min mejl.
Har en känsla av att man borde ändra såväl epostadress som lösenord, men jag det vet jag inte.

Du fick ett personligt meddelande i Eforum och då skickar forumprogrammet ut ett bevakningsmejl till dig.

Ingen obehörig har haft tillgång till din mejladress.

Ingen anledning att ändra vare sig mejladress eller dess lösenord.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

22 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Andre Da Costa brukar ge bra tips. Testa om hans råd 2017 gör så att dina skrivbordsgenvägsikoner slutar att flytta på sig. https://www.groovypost.com/howto/stop-desktop-icons-changing-position-after-screen-refresh/

I stället för att klicka på Windowstangenten + R, vilket inte fungerar för mig, kan du skriva Kör i sökförstoringsglaset bredvid Start, vilket fungerar hos mig.

Detta fungerade för mig. Så nu ligger genvägarna kvar. Det andra tipset var inte användbart eftersom det var en inställning som redan var gjord.

Nu återstår att se om hela Windows 10 funkar som före den där jobbiga uppdateringen.
Tack alla för hjälp!
K Olagus
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...