Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trubbel i datorn efter stora uppdateringar


K Olagus
 Share

Go to solution Solved by mbgtmari,

Rekommendera Poster

Hej och Glad Midsommar!

 

Fråga:

Min laptop med Windows 10 Home har de senaste veckorna fått ett par stora uppdateringar. Den första 30 maj, sen kom nyligen ytterligare en stor som tog lika lång tid att installera.
Det har blivit otroligt segt i laptopen efter dessa uppdateringar. 

Det har ställt till det med mina skrivbordsgenvägar (Ja, jag är kanske omodern. men det är så jag vill ha det) så att varje gång jag kommer in i Windows. så har ett visst antal genvägar flyttat på sig. Spelar ingen roll att jag flyttar tillbaka dem, nästa gång är det likadant,

Vad hände? Vad kan jag göra?

Bifogar en dump med de uppdateringar jag kan se nu i historiken.

 

K Olagus

UPPDATERINGSHISTORIK.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är det så illa att man t.o.m. kanske måste installera om hela Windows 10? Skulle gärna slippa.
Det är inte så att det möjligen kan tänkas komma en ny uppdatering som rättar till problemen och att jag i så fall ska vänta ut den?

När jag tittar i den långa listan av uppdateringar blir jag inte särskilt klok. Vet nu vilket nummer den aktuella uppdateringen har? Är det KB2881030 möjligen?

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tänkte på är alltså funktionsuppdateringen, den stora som gjordes den 30 maj till en ny version av Windows 10.

 

Men om tidsfristen för att backa tillbaks till din tidigare version har gått ut så kan du pröva med att köra reparation av Windows 10:

https://www.tenforums.com/tutorials/7808-use-dism-repair-windows-10-image.html

Efter Steg 1 kan du hoppa till Steg 5. Om det kommer något meddelande så spara det så att du sen kan klistra in det i ditt svar.

 

När det steget är klart följer du detta:

https://www.tenforums.com/tutorials/2895-run-sfc-command-windows-10-a.html

Option Three

Spara meddelanden därifrån också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är uppdateringen KB2881030, så gick den att ta bort. Startade om datorn. Men det löste ingenting. 

Kvar är nu de uppdateringar som skärmdumpen visar.

K Olagus

200620 ALLA INSTALLERADE UPPDATERINGAR.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Länkarna jag fick trasslar och säger att jag måste logga in i Windows, så jag kommer inte åt den information jag tror att jag behöver.

 

Request Id: b7daa0ae-19dc-4a86-a60e-faa218914100

Correlation Id: 88654b1f-4607-4d0d-a898-41ee0bbb79fd

Timestamp: 2020-06-20T18:54:21Z

Message: AADSTS50196: The server terminated an operation because it encountered a client request loop. Please contact your app vendor.



K Olagus

Redigerad av K Olagus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det var Kommandotolken och sfc /scannow jag skulle göra som steg 1, så genomfördes den utan att det fanns några fel.

Längre kommer jag inte nu, det är svårt att begripa.

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev K Olagus:

Om det är uppdateringen KB2881030, så gick den att ta bort.

Det är en uppdatering för Office, inte för Windows.

Om du tittar på bilden i trådstarten så ser du att det står Funktionsuppdatering först. Jag uppfattade det som att ditt problem började efter att du hade installerat den den 30 maj.

Har jag missförstått?

 

Funktionsuppdateringar kan man inte avinstallera utan det man kan göra är att återställa datorn till hur den såg ut innan funktionsuppdateringen gjordes. Det som beskrivs på sidan jag länkade till i mitt första svar till dig.

 

Om det inte går att återställa till innan funktionsuppdateringen tror jag mest på:

Citat

 

https://www.tenforums.com/tutorials/7808-use-dism-repair-windows-10-image.html

Efter Steg 1 kan du hoppa till Steg 5. Om det kommer något meddelande så spara det så att du sen kan klistra in det i ditt svar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia! 

Nej du har inte missförstått. Snarare var jag slarvig och förstod inte vad jag avinstallerade. 

Men, jag försökte de steg du rekommenderade så långt som jag kunde komma. Det beskrev jag i de två senaste inläggen. 

Jag har fått in den borttagna uppdateringen från Office. 

Men jag tror inte jag förstår vad jag ska göra i de två länkarna och därför kommer jag ingen vart. De verkar svåra att förstå. Kan du förklara mer, på svenska, hur jag ska göra? 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då får du börja med att kolla om funktionsuppdateringen går att avinstallera eller om det har gått för lång tid:

Inställningar - Uppdatering och säkerhet - Återställning

Se om det finns något alternativ Återgå till din tidigare version av Windows 10 (eller något liknande).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej!
Jag försökte alltså redan igår att avinstallera funktionsuppdateringen, men det gick inte. Det står också att det är för sent.

Så, där är jag nu.
K Olagus

Redigerad av K Olagus
Bifoga fil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Detta får jag upp när jag försöker följa guiden.

PROBLEM LOGGA IN.jpg

Redigerad av K Olagus
Komplettera information
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den sidan du länkar till här ja.
Skulle nog behöva bli guidad, för jag blir alltså stoppad när jag försöker gå vidare i guiden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skrev " Efter Steg 1 kan du hoppa till Steg 5. Om det kommer något meddelande så spara det så att du sen kan klistra in det i ditt svar." vilket jag tolkar som att du ska börja så här:

Tenforumslänken:
OPTION ONE
To Run "DISM /Cleanup-Image" Tool in Command Prompt
1 Open an elevated command prompt =
Högerklicka på Start (den vita windows10flaggan längst ner på skrivbordet) > Klicka på Kommandotolken (Administratör)

och fortsätter med hur man ska använda DISM /RestoreHealth kommandot

2 Do step 5 (recommended)

A) Copy and paste the Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth command into the elevated command prompt, press Enter

Jag tycker att Solution 4: Fix Windows file corruption här https://www.minitool.com/news/windows-update-not-working.html är mycket lättare att förstå och följa.
"Step 3: Input the following command and then press the Enter key: sfc /scannow" har du ju redan kört.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ska prova det mbgtmari! Återkommer så småningom,

 

Och nu har jag kört det första kommandot i kommandotolken. Bifogar den. 

Och jag hann med steg 5 också. 
Sen fattar jag inte ett skvatt vad nästa steg skulle vara, så jag tar tacksamt emot fortsatt guidning.

1.jpg

Image2.jpg

Redigerad av K Olagus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Inget svar på ovanstående fråga. Jag undrar om steg 1 och steg 5 visar något som jag behöver veta? Och skall jag jobba vidare med detta och i så fall hur?
Ingen skillnad i beteendet hos laptopen. Långsam, seg och flyttade skrivbordsgenvägar alltjämt.

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste ju inte om att du redigerade gårdagens inlägg.

 

Inget som hittade där med andra ord.

 

Har du koll på temperaturen i datorn?

När rumstemperaturen stiger så kan det bli för varmt i datorn och då kan den börja gå långsammare för att inte bli ändå varmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte en känsla av att den jobbar mycket. Inte heller när det var som varmast inne, runt +26 grader. Det är just nu + 25 grader och kyligare ute.
Speccy anger acceptabla temperaturer, tror jag. Bifogar dump.

Dessutom har ju detta pågått en tid. Uppdateringen kom 30 maj. Så varmt har vi inte haft hela tiden.

 

200622 SPECCY.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temperaturer kring 40 grader är ju bra.

 

Det skulle kunna vara en dålig hårddisk för det är ansträngande för disken med alla läsningar och skrivningar som sker vid de stora uppdateringarna och det kan snabba på en försämring av en disk som redan är lite dålig. Pröva med att köra Seagates testprogram SeaTools, något långt test, för att kolla upp den. Dock viktigt att du är säker på att du har säkerhetskopior på alla viktiga filer först.

 

SeaTools for Windows: https://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/seatools/#downloads

Lite längre ner på sidan hittar du en guide och under How-To finns "How to use SeaTools for Windows".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, hej!
Jag är lite bekant med Seatools på min stationära dator, men bara lite.
Tycker du att jag ska köra den långa "Generic"-testen först eller testar jag med de korta först för att möjligen få en hint? Kan detta test, för det är ju test, verkligen bidra till att filer försvinner? Backup gjordes häromdagen och jag har allt extern. Gjorde även en image.
Tittade i Speccy igen och ser att temperaturerna håller sig nere bra runt 40. CPU peakar ibland upp runt 50-60, men det är väl avhängigt av vad jag håller på med?
Klockade bootningen igår en gång och idag, den tar nu 45 sekunder, så det har förbättrats. Även avstängningen tar 45 sekunder, vilket det inte gjorde förut (efter den stora uppdateringen).
K Olagus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan börja med kort test först och om det visar att något är dåligt så behöver du inte köra något långt. Eftersom det är en disk från Seagate så borde det finnas något test som heter något annat än "generic" för de testerna har jag för mig är till för diskar som inte kommer från Seagate.

 

Om det är så att hårddisken har sektorfel som sprider sig (det är ett sätt som diskar kan gå sönder på) så går spridningen fortare ju mer disken används och de långa testprogrammen använder disken väldigt mycket.  Du verkar ha bra koll på säkerhetskopior.

 

Att CPU:n just när man gör något ansträngande går upp i temperatur är inget konstigt utan det viktiga är att den för det mesta ligger på 50 eller lägre.

 

Låter ju bra att datorn har blivit bättre. Hur tror du att de tiderna var innan maj-uppdateringen?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det har blivit ett litet missförstånd beträffande hårddisk på den aktuella laptopen. Laptopen kommer från HP och fabrikatet på hårddisken känner jag inte till. Tror att det är en mekanisk och en ssd som någon slags förstärkning. Vet ärligt talat inte hur just det funkar. Köpt för ca 5 år sen och har funkat bra tills nu, efter uppdateringen 30 maj. 

Nå, testprogrammet från Seagate installerades, men vekar bara ha ett enda testalternativ som jag inte ens får någon beskrivning på hur det gör. 

Sökte istället på testprogram från HP för Windows 10 och fick ner ett program som verkar kunna det mesta. "HP PC Hardware Diagnostics Windows 1.6.4.0".Tydligt i gränssnittet. Så efter en snabbtest på hårddisken, så kör jag nu den längre. Kanske gör jag fler tester i det programmet. Verkar mycket användbart. 

Återkommer när jag får resultat. 

Och tiderna för start och stopp är nu obetydligt längre än före uppdateringen. 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev K Olagus:

Jag tror det har blivit ett litet missförstånd beträffande hårddisk på den aktuella laptopen. Laptopen kommer från HP och fabrikatet på hårddisken känner jag inte till.

Kolla din bild med Speccy ;) det står Seagate där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...