Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

5v och jord från intern usb?


.M
 Share

Rekommendera Poster

Min dator är lite "märkvärdig" och just nu så är ström led fastlödd i nätagg. Den är ansluten till 5v och jord, verkar rimligt för en led trots allt. Men 5v är väl något en usb levererar, så jag funderar på om jag istället skulle kunna löda en kontakt man ansluter till intern usb på moderkortet. Låter det rimligt eller helt galet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför?

 

Jag antar att den LED,en då kommer att tändas aningen senare än vad den gör nu. Har du ett med kabel anslutet tangentbord så antar jag att LED för NumLock/CapsLock tänds lite senare än LED för power?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det rör sig om väldigt få millisekunder trots allt. Num- capslock på ett tangentbord tänds inte senare pga det är LED, utan för att det måste skickas en signal om funktionerna är aktiverade eller ej.

 

Jämför istället med att boota ifrån en usb-enhet. En usb-enhet går igång omedelbums då ström går igång så att bios/uefi kan identifiera den och boota ifrån den.

 

Jag vill ju komma åt ström, men inte ifrån PSU. Möjligtvis kan jag kanske löda på en molex-connector och ansluta till PSU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev .M:

Num- capslock på ett tangentbord tänds inte senare pga det är LED, utan för att det måste skickas en signal om funktionerna är aktiverade eller ej.

Ja, det var det jag avsåg.

Är det frågan om en enstaka LED spelar det nog ingen roll var du hämtar spänningen från.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en led som visar att man tryckt på powerknappen på datan. Den verkar vilja äta 5v. Idag är den fastlödd på PSU, så jag funderar på en mer flexibel lösning. Och 5v borde ju kunna hittas via usb trots allt.

 

Möjligtvis så finns det en header på moderkort för power led. Men jag tror den är 3,3v?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande nyfiken på varför det inte duger som det är?

Tänker du dig en annan LED eller ytterligare en?

Eller kanske en optokopplare som startar kaffebryggaren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall du koppla in en LED på ett USB-uttag måste LEDn ha ett inbyggt motstånd för strömbegränsning. Om du använder en LED utan inbyggt motstånd måste du koppla ett motstånd i serie med LED. Gör du inte det kommer LED att ”brinna upp” eftersom det inte finns något som begränsar strömmen genom LEDn.

Du räknar ut motståndets värde med hjälp av Ohms lag.

 

Ta reda på LEDns spänningsfall och den maximala ström den klarar.

Exempel:

 

Du väljer en LED med ett spänningsfall på 1,5V (vanligt spänningsfall på lysdiod).

Maxströmmen den klarar är 20mA.

 

Du väljer att använda 15mA som ström, vilket ger ett bra sken från LEDn.

 

5V matar du allt med (USB-spänningen).

Motståndet räknar du då ut så här:

 

5-1,5= 3,5

 

Du får ett spänningsfall på 3,5 Volt över motståndet. 
Strömstyrkan är lika hög genom motståndet som LEDn då de är seriekopplade.

Motståndets värde blir:

3,5/0,015= 233 Ohm (ca.)

 

Använder du dig av E12-serien kan du med fördel välja 270 Ohm. E12-serien brukar vara lite billigare än andra serier då toleransen är sämre.

Du kan också välja 220 Ohm, som också är ett standardvärde.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också räkna ut effekttåligheten på motståndet.

 

Spänningsfallet är 3,5 V och strömmen är 0,015mA.

 

Ohms lag er effekten:

 

3,5x0,015 = 0,05W.

 

Du klarar dig med ett 1/4W-motstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-06-18 på 17:16, skrev Mikael63:

Fortfarande nyfiken på varför det inte duger som det är?

Tänker du dig en annan LED eller ytterligare en?

Eller kanske en optokopplare som startar kaffebryggaren?

 

För den är fastlödd i nätaggregatet och det blev en rejäl utmaning att ansluta ett nytt nätaggregat. Får inte plats med två aggregat i chassi nämligen. Och ett enbart för att driva en led verkar inte överdrivet.

 

På 2020-06-19 på 15:49, skrev Mikael63:

Men eftersom den led som sitter där redan är ansluten till 5v, tyder inte det på att det är en led avsedd för 5v?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är den.

 

Våra spekulationer baseras på att det tidigare inte framgått att det var ett byte av nätaggregat som var anledningen till frågeställningen.

 

På 2020-06-18 på 05:40, skrev .M:

Min dator är lite "märkvärdig" och just nu så är ström led fastlödd i nätagg. Den är ansluten till 5v och jord, verkar rimligt för en led trots allt. Men 5v är väl något en usb levererar, så jag funderar på om jag istället skulle kunna löda en kontakt man ansluter till intern usb på moderkortet. Låter det rimligt eller helt galet? 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...