Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bild blir upp och ner i Windows 7


eken81
 Share

Go to solution Solved by Mr Andersson,

Rekommendera Poster

Hej

 

Har problem med 2 bilder som är tagna med en mobiltelefon (Samsung Galaxy S10), när de öppnas på en Windows 7 dator så blir de upp och ner. Försöker man vända på dem i Windows 7:s egna fotovisare så skriker den att egenskaperna är skadade och man får inte spara. Försökte ladda ner Gimp eller Paint.net för att kunna vända på bilderna. Detta gick inte. 

 

Jag mailade bilderna till mig själv för att öppna på en Windows 10 dator och fixa. Det underliga då var att de var rättvända direkt. 

 

Har någon varit ute för något liknande och fattar vad som är fel?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Mr Andersson

Bilder som tas med mobilkamera sparas alltid på samma sätt oavsett hur man hållit/vridit kameran. Till detta sparas även en "parameter" tillsammans med bilden som anger åt vilket håll kameran varit vriden (i ditt fall upp-och-ner).

 

Lite äldre bildprogram läser inte den här parametern och visar helt enkelt bilden så som den är sparad. Windows 10 läser den här parametern och vrider bilden åt rätt håll. 

 

För att lösa problemet, så öppna bilderna i mobilen och vänd dem där för att sedan skicka dem till datorn. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson,

 

Aha, då är det parametern som säger vilken sida som är upp på bilden som är trasig när man öppnar bilden på Windows 7 datorn.

 

Då vet jag nog hur jag kommer runt det. Bilderna ska användas på en hemsida, så jag laddar upp dem från min Windows 10 dator till verktyget som sidan byggs i, en wordpress-klon ish, då så hoppas jag komma runt problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...