Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Yoga

Sökfunktion Win10

Rekommendera Poster

Yoga

Hej,

Sedan många år eller så länge jag minns, så har sökfunktionen strulat i mitt os (win10). Det verkar vara ett utbrett problem och jag har läst om diverse hemmasnickrade lösningar, några som jag testat men ännu fler som jag inte vill testa eftersom jag inte vet vad jag gör i princip, tex göra olika ändringar djupare i os tex registret osv.

Kort och gott fungerar sökfunktionen ungefär varannan gång. Det går att skriva in vad man söker efter men det kommer inte upp några resultat. Problemet är för mig iaf både vid sök i utforskaren och via win-knappen.

Kanske ngn här som känner igen sig och ännu bättre: lyckats lösa det hela?

Mvh Yoga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia
7 timmar sedan, skrev Yoga:

Kort och gott fungerar sökfunktionen ungefär varannan gång. Det går att skriva in vad man söker efter men det kommer inte upp några resultat. Problemet är för mig iaf både vid sök i utforskaren och via win-knappen.

Gäller det även om du söker efter exakt samma sak flera gånger i rad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Yoga
På 2020-06-17 på 19:27, skrev Cecilia:

Gäller det även om du söker efter exakt samma sak flera gånger i rad?

Japp, exakt samma sökord upprepade ggr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Någon gemensam nämnare i de fall det inte fungerar t ex att något ord innehåller å, ä eller ö?

Några exempel på vad som inte ger något resultat när du söker via Windows-knappen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Yoga
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Någon gemensam nämnare i de fall det inte fungerar t ex att något ord innehåller å, ä eller ö?

Några exempel på vad som inte ger något resultat när du söker via Windows-knappen?

Det gäller alla ordtyper. Till exempel "yoga" vilket är ett ord som minst 100st filer innehåller på min dator. Win sök visar ingen av dessa filer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Om jag vill söka med ett ord som finns inuti en fil så måste jag klicka på förstoringsglaset till höger om Windows-knappen och sen välja Dokument.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE

Jag är för lite insatt för att ge konkreta tips. Men hur sökning fungerar, för filnamn och för innehåll i filer, m m, beror väl på hur indexeringen hanteras.

Inställningar > Sök > Söka i Windows

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4520146/fix-problems-in-windows-search

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4098843/windows-10-search-indexing-faq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Yoga

Ingenstans fungerar win sök. Och jag vill inte längre lägga tid på att fixa massa saker som ändras automatiskt om så nu skulle vara fallet. Jag är förbannad rent ut sagt. Det tog visst ett halvt liv att bli förbannad men så trött på att betala för saker som slukar upp tid, som ifall man försöker lösa det, slukar ännu mer tid = pengar. Detta tycks vara årtiondets galenskap - nätet fylls av alltmer nonsens och saker som inte fungerar inklusive problem man betalar för att slippa i kommersiella program. Allvarligt talat funderar jag på att bli analog. Jag kan leva med Telias avi-avgifter på pappersfaktura. En gran, ett tält och en sjö.

Nej jag ger upp fanskapet och går på Mikaels tips FileLocator Pro, som visade sig vara totalt fungerande.

Ursäkta språkbruket men det är såklart inte riktat mot ngn här, tacksam för att ni tar er tid att svara 😃

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
56 minuter sedan, skrev Yoga:

FileLocator Pro

Vill man även kunna söka i CAD-ritningar, DWG, så behöver man installera DWG IFilter

http://www.ifiltershop.com/dwg-ifilter.html

Installeras som typ en drivrutin, inga inställningar eller start av program.

Gratis för privat bruk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
WindowsPro

I kontroll panelen så finns: Alternativ för utforskaren.. Klicka på den,
Välj fliken: Sökning, markera valet: Sök alltid efter filnamn och innehåll (kan ta flera minuter)
ev. kan du behöva starta om datorn innan det aktiveras..

Min gissning är att sökningarna bör förbättras kraftigt OM sökningen även omfattar både filnamn och INNEHÅLLET i filer... 😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...