Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sökfunktion Win10


Yoga
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Sedan många år eller så länge jag minns, så har sökfunktionen strulat i mitt os (win10). Det verkar vara ett utbrett problem och jag har läst om diverse hemmasnickrade lösningar, några som jag testat men ännu fler som jag inte vill testa eftersom jag inte vet vad jag gör i princip, tex göra olika ändringar djupare i os tex registret osv.

 

Kort och gott fungerar sökfunktionen ungefär varannan gång. Det går att skriva in vad man söker efter men det kommer inte upp några resultat. Problemet är för mig iaf både vid sök i utforskaren och via win-knappen.

 

Kanske ngn här som känner igen sig och ännu bättre: lyckats lösa det hela?

 

Mvh Yoga

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Yoga:

Kort och gott fungerar sökfunktionen ungefär varannan gång. Det går att skriva in vad man söker efter men det kommer inte upp några resultat. Problemet är för mig iaf både vid sök i utforskaren och via win-knappen.

Gäller det även om du söker efter exakt samma sak flera gånger i rad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-06-17 på 19:27, skrev Cecilia:

Gäller det även om du söker efter exakt samma sak flera gånger i rad?

Japp, exakt samma sökord upprepade ggr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon gemensam nämnare i de fall det inte fungerar t ex att något ord innehåller å, ä eller ö?

Några exempel på vad som inte ger något resultat när du söker via Windows-knappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Någon gemensam nämnare i de fall det inte fungerar t ex att något ord innehåller å, ä eller ö?

Några exempel på vad som inte ger något resultat när du söker via Windows-knappen?

Det gäller alla ordtyper. Till exempel "yoga" vilket är ett ord som minst 100st filer innehåller på min dator. Win sök visar ingen av dessa filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vill söka med ett ord som finns inuti en fil så måste jag klicka på förstoringsglaset till höger om Windows-knappen och sen välja Dokument.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är för lite insatt för att ge konkreta tips. Men hur sökning fungerar, för filnamn och för innehåll i filer, m m, beror väl på hur indexeringen hanteras.


Inställningar > Sök > Söka i Windows


https://support.microsoft.com/sv-se/help/4520146/fix-problems-in-windows-search

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4098843/windows-10-search-indexing-faq

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenstans fungerar win sök. Och jag vill inte längre lägga tid på att fixa massa saker som ändras automatiskt om så nu skulle vara fallet. Jag är förbannad rent ut sagt. Det tog visst ett halvt liv att bli förbannad men så trött på att betala för saker som slukar upp tid, som ifall man försöker lösa det, slukar ännu mer tid = pengar. Detta tycks vara årtiondets galenskap - nätet fylls av alltmer nonsens och saker som inte fungerar inklusive problem man betalar för att slippa i kommersiella program. Allvarligt talat funderar jag på att bli analog. Jag kan leva med Telias avi-avgifter på pappersfaktura. En gran, ett tält och en sjö.

 

Nej jag ger upp fanskapet och går på Mikaels tips FileLocator Pro, som visade sig vara totalt fungerande.

 

Ursäkta språkbruket men det är såklart inte riktat mot ngn här, tacksam för att ni tar er tid att svara ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
WindowsPro

I kontroll panelen så finns: Alternativ för utforskaren.. Klicka på den,
Välj fliken: Sökning, markera valet: Sök alltid efter filnamn och innehåll (kan ta flera minuter)
ev. kan du behöva starta om datorn innan det aktiveras..

Min gissning är att sökningarna bör förbättras kraftigt OM sökningen även omfattar både filnamn och INNEHÅLLET i filer... ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Problemet kvarstår. Men jag har lagt märke till en sak. Det verkar gälla filer i specifika mappar, medans filer i andra mappar hittas. 

 

FileLocator Pro fungerade ett tag men nu vill den inte heller söka i just dessa mappar. Och så har det dykt upp fler märkliga saker. Vet inte om det hör ihop. 

 

-markerar text i word men endast delar av texten markeras

-trycker på PDF-fil i utforskaren men ingenting öppnas/händer

-kan inte markera text alls i PDF

-det går inte att söka i vissa PDF:er längre, de söks inte ens igenom (adobe acrobat sökfunktion)

-jag kan inte längre öppna de PDF:er som jag markerat text i och sparat med adobe acrobat

-muspekaren stannar/tar 5 sekunder innan den går att röra igen

-utforskaren ändrar view regelbundet till att visa filer grupperade i mappen "hämtade filer" - ställer tillbaka det, efter en vecka är det likadant igen 

 

Funderade på om jag fått ngn malware & kört igenom datorn med Malware bytes och windows defender utan resultat. 

 

kamn inte öppna pdf er.png

2021-01-21 09_18_57-Greenshot_cr.png

2021-01-21 10_13_18-Greenshot_cr.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt. ?

Spånar bara lite löst nu..

 

Specifika mappar. går det att se vad dessa specifika mappar har gemensamt, som inte övriga mappar har?

Har de något knepigt namn, innehåller ( ) åäö eller kanske kräver annan behörighet? (kan du skapa filer där utan någon som helst varning av typ UAC?)

 

Markera text i PDF. En del PDF har ju inte "markeringsbar" text utan innehåller bara en bild av texten. Går då inte heller att söka. Du har säkert koll på detta men kanske någon fil du testat med har råkat varit så?

 

Markera text i Word. Om du använder Shift + piltangent för att markera exakt samma textsträng, fungerar det bättre?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Knepigt. ?

Spånar bara lite löst nu..

 

Specifika mappar. går det att se vad dessa specifika mappar har gemensamt, som inte övriga mappar har?

Har de något knepigt namn, innehåller ( ) åäö eller kanske kräver annan behörighet? (kan du skapa filer där utan någon som helst varning av typ UAC?)

 

Markera text i PDF. En del PDF har ju inte "markeringsbar" text utan innehåller bara en bild av texten. Går då inte heller att söka. Du har säkert koll på detta men kanske någon fil du testat med har råkat varit så?

 

Markera text i Word. Om du använder Shift + piltangent för att markera exakt samma textsträng, fungerar det bättre?

 

Tack för input

 

1) jag har mkt god struktur i min filkatalog så alla mappar har exakt samma upplägg, det enda som kanske är udda är att jag har med bindelstreck men det har jag ju i alla mappar av högre hierarki så

 

2) det gäller PDF:er som jag innan jobbat i med text

 

3) just detta problemet uppstår randoom, ska testa nästa gång !  

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Yoga:

2021-01-21 09_18_57-Greenshot_cr.png

 

Har du flera konton i datorn som du har växlat mellan eller har du själv (direkt eller via något program) ställt om behörigheter för mappar och/eller filer?

 

Har du prövat att köra felsökaren i felsäkert läge?

Det kan vara lättare att åtgärda funna fel när det är färre program igång.

 

Har du Norton eller annat antivirusprogram som kan tänkas lägga sig i sökningar och/eller behörigheter?

Apropå

Citat

Och min Norton antivirus säger att sök och indexningen tar mycket RAM och sen slutar sök funka.

https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows8_1-tms/felaktiga-behörligheter-för-windows/899a5b01-936d-4bcc-90d3-0d395a5c85ca

 

Se även https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-files/incorrect-permissions-for-the-windows-search/7aefdf1e-5681-4cd3-8ee6-6350a934bfc1 Method 2

och https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-tms/incorrect-permissions-on-windows-search/c609f52f-7d47-4de6-992a-9e0808edc581

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...