Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mantas

Koppling spis

Rekommendera Poster

Mantas

Hej! min jättegammall spis började värma upp sig på egen takt så jag tror att det är dags att köpa en ny 😀

Kan ni hjälpa mig att fatta vad har jag för koppling och om min ny spis kommer fungera med denna istallation som finns. Bifogar bilder med bef. installation.

Spis jag tänker köpa är  Gorenje EC8545XPB och i produktbeskrivning står skrivit så:

''Tre mässingsbryggor är tillgängliga för anslutning.

1 brygga krävs för trefasanslutning (380 – 415V 3N~).

Tre bryggor krävs för enfasanslutning (220 – 240 V~).''

vissa siffror som står på eluttag matchar  220/380 men jag fattar inte så bra vad det betyder :(  är det 2 och 3 fas samtidigt?

tack i förhand för hjälp!

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
NoWin

Om du inte vet hur du ska koppla så ska du låta bli.

För övrigt har jag dålig erfarenhet av Goranjespis, Väldigt dålig reglering av värmen på lägre effekter. Istället för att sänka effekten pulsar den effekten, dvs om jag kör på halv effelt så är det full effelt halva tiden och noll effekt halva tiden vilket ger mycket ojämn kokning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

TS avser inte koppla något, åtminstone inte vad som framgår av inlägget, utan undrar om tänkt utrustning fungerar.

Problemet som brukar uppstå när man ska byta ut en gammal spis är att neutralledaren kan saknas.

För att kontrollera detta kan du skruva ur säkringar för spisen. Det är troligen tre, eller åtminstone två, säkringar *) för den, alla märkta med 1 och de sitter tillsammans vertikalt eller horisontellt. En bild på gruppcentralen kan vara bra.

*) av bilderna bedömer jag att det är frågan om proppsäkringar/diazed.

Sedan tar du bort locket på uttaget. Se till att skruva ut skruvarna så att de känns lösa innan du börjar dra.

Uttaget tycks sitta i murstocken och brukar då inte sitta fast särskilt bra så var försiktig så att du inte får hela uttaget i näven. Ta en närbild. Om det är bra ska du ha fem ledare ansluten till varsin klämma.

Som alternativ kan du mäta med en spänningsprovare. Då ska förstås säkringarna vara i-skruvade.

Har du möjlighet till det så återkom. Eller mät alla kombinationer och notera dessa.

Dock kan man, när man bara mäter, inte vara säker på om det finns framdragen neutralledare eller om man gjort en "fuling" och kopplat skyddsledaren även till anslutning för neutralledare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
8 timmar sedan, skrev Mantas:

vissa siffror som står på eluttag matchar  220/380 men jag fattar inte så bra vad det betyder :( är det 2 och 3 fas samtidigt?

De siffrorna handlar om vad kontakten är godkänd för, inte om vad som faktiskt är anslutet eller används.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mantas

Tack alla för svar. Ser ut så att det finns 5 sladd anslutade. Betyder det då att neutralledaren är påkopplad och installation är beredd för en modern spis? Antar att jag ändå behöver elektriker för att fixa själva plugg. 

6.jpg

4.jpg

7.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Då är det lugnt, du kan köpa vilken spis som helst då.

Då är detta som gäller för tänkt spis.

På 2020-06-17 på 01:01, skrev Mantas:

1 brygga krävs för trefasanslutning (380 – 415V 3N~).

Ps. är det färg eller en skada på propphuven längst ner i mitten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mantas

vad bra, tack Mikael för din hjälp!

det är bara färg där. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...