Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Christina Ögrim

word program för att skriva en bok

Rekommendera Poster

Christina Ögrim

Jag har börjat skriva på en bok. Vilket wordprogram rekommenderas blivande författare? 

Duger det med ett gratisprogram och i så fall, vilket?

Jag skriver på min acer Aspire V 13 i Windows 10 Home

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
mbgtmari
Postad (redigerade)

Ja det gör det. Det viktiga är ju din talang och din skrivförmåga. Tänk på hur det var förr när författarna använde skrivmaskin och innan den kom var det penna som gällde. Nu är det ju lätt som en plätt att ändra i sitt manuskript. Jag rekommenderar LibreOffice

https://sv.libreoffice.org/ladda-ner-libreoffice/

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Jag antar att författare har något "knep" för att snabbt skriva återkommande ord, eller egentligen namn?

Troligen finns anpassade program och eller plugins för detta. (bara antagande)

AutoHotkey är ett litet enkelt gratisprogram (Windowsmiljö) där man enkelt kan "mappa" tangentkombinationer.

Ex. om man vet att man inte kommer att använda tecknet § så kan man låta den tangenten skriva Christina osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MH_

Sen beror det väl på vad du skall skriva. Och hur det skall publiceras.

Är det en "riktig bok" som skall publiceras av förlag så kan du köra med vilket program som helst som kan skapa en fil som kan läsas (kanske med stavningskontroll om du är mänsklig). Jag använder senaste word men gör i princip ingenting som inte gick att göra med Word 5.1 på en 90-tals Macintosh (så länge mottagaren hade en mac med samma Word-version).

Det här är t.ex ett tips från forumets ägare om ett gratisprogram som skall "störa" så lite som möjligt:

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.724954/focuswriter-ordbehandling

Har du mer speciella krav så får du vara tydligare: 

Är det något vetenskapligt du skall skriva så vill du förmodligen ha ett program som hanterar referenser och disposition bra. Helst med ordräknare etc.

Är det någon layout-tung "kokboksaktigt" som du själv skall redigera så vill du förmodligen ha något som hanterar bildsättning och annan layout bra.

Oavsett vad du väljer så kan det vara värt att gå förbi biblioteket och kolla om du hittar en bok om programmet (eller en onlinekurs). Nästan alla ordbehandlare har dispositionshjälpmedel och lär du dig t.ex att skriva in rubriker på rätt sätt så kommer ditt framtida jag att bygga en tidsmaskin och skicka chokladaskar som tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Christina Ögrim

Det här ar första gången jag skrev  på eforum - men inte den sista!

mbgtmari påminner om att det inte är alltför länge sedan som författare skrev för hand, Wahlöö Sjöwall till exempel, och det hade nog passat mig bättre än Wordprogram, (jag är 76 år). Så jag klarar mig utan MHs stavningskontroll och är alltså ej mänsklig ha,ha, men jag behöver lära mig alla andra finesser med att skriva på datorn. 

Hjärtligt  STORT TACK för alla matnyttiga och praktiska skrivråd utav er "ordbehandlare". Ni verkar ju vara erfarna författare allihop.

Visst ska jag skriva "en riktig bok"! Jag skriver om en kvinnlig Jack, om den totala friheten att växa upp som fyrtitalist och kvinna.

Jag har levt i den bästa tidsålder som någonsin har funnits!

Detta måste dokumenteras nu när världen verkar vara på väg åt helvete igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...