Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

word program för att skriva en bok


Christina Ögrim
 Share

Rekommendera Poster

Christina Ögrim

Jag har börjat skriva på en bok. Vilket wordprogram rekommenderas blivande författare? 

Duger det med ett gratisprogram och i så fall, vilket?

Jag skriver på min acer Aspire V 13 i Windows 10 Home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det gör det. Det viktiga är ju din talang och din skrivförmåga. Tänk på hur det var förr när författarna använde skrivmaskin och innan den kom var det penna som gällde. Nu är det ju lätt som en plätt att ändra i sitt manuskript. Jag rekommenderar LibreOffice

https://sv.libreoffice.org/ladda-ner-libreoffice/

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att författare har något "knep" för att snabbt skriva återkommande ord, eller egentligen namn?

Troligen finns anpassade program och eller plugins för detta. (bara antagande)

 

AutoHotkey är ett litet enkelt gratisprogram (Windowsmiljö) där man enkelt kan "mappa" tangentkombinationer.

Ex. om man vet att man inte kommer att använda tecknet § så kan man låta den tangenten skriva Christina osv.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christina Ögrim

Det här ar första gången jag skrev  på eforum - men inte den sista!

mbgtmari påminner om att det inte är alltför länge sedan som författare skrev för hand, Wahlöö Sjöwall till exempel, och det hade nog passat mig bättre än Wordprogram, (jag är 76 år). Så jag klarar mig utan MHs stavningskontroll och är alltså ej mänsklig ha,ha, men jag behöver lära mig alla andra finesser med att skriva på datorn. 

Hjärtligt  STORT TACK för alla matnyttiga och praktiska skrivråd utav er "ordbehandlare". Ni verkar ju vara erfarna författare allihop.

Visst ska jag skriva "en riktig bok"! Jag skriver om en kvinnlig Jack, om den totala friheten att växa upp som fyrtitalist och kvinna.

Jag har levt i den bästa tidsålder som någonsin har funnits!

Detta måste dokumenteras nu när världen verkar vara på väg åt helvete igen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...