Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krångel efter uppdatering till 2004 - 19041.329


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by vertpre,

Rekommendera Poster

Sen jag uppdaterade till denna version

 

1376497646_Windows2004specs.png.1010239a453c681bac6c31f766472944.png

 

startade datorn på det här sättet.

20200615_164501.jpg.e824c32476e17d3c57b9e70433e730eb.jpg

 

Det tar en evighet att starta. Jag hann inte filma från början men då stod det "Start PXE over IPv4", som sedan ändrades till IPv6. Sen kommer inloggningsbilden upp, första gången efter uppdateringen tog det även en evighet efter att jag skrivit in lösenordet tills dess att skrivbordet visades. Nu, den andra gången, var den proceduren mer normal.

 

Ska jag återställa till tidigare version, eller vad säger ni? Det var för övrigt xxxx.900, som jag inte själv valt att installera. Den installerades troligtvis efter att jag gjort en säkerhetskopiering och ställt in så att datorn skulle stängas av efter att denna var slutförd. För nästa gång jag startade kom det upp en ruta med "Arbetar med uppdateringar. Stäng inte av datorn." Fast då hade jag pausat uppdateringarna men fick dem ändå.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Tomas E changed the title to Krångel efter uppdatering till 2004 - 19041.329

Det där har nog mer med inställningar i BIOS/UEFI att göra än Windows. 

Ändra så att boot-ordningen har din systemdisk först (om det inte är så att det är en företagsdator och din administratör bestämt att PXE skall vara först).

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag föreslår att du inaktiverar PXE i bios. Var du hittar det beror på vilken bios/uefi du har.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är min egen dator, förstår inte hur det har kunnat bli förändringar bara genom en uppdatering. Den enda gång jag haft det här beteendet förut var när jag hade installerat min nya hårddisk och sen upptäckte att den var formaterad i MBR och inte i GPT. Men då gick det inte att starta från disk 0 överhuvudtaget.

 

Tack, jag ska kolla in era förslag. Har aldrig gjort dessa inställningar förut men blir det problem så återkommer jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev vertpre:

Jag föreslår att du inaktiverar PXE i bios. Var du hittar det beror på vilken bios/uefi du har.

Jag provade ditt förslag eftersom det var det jag hittade först. Stängde av dessa, nu startar den som förväntat. Är dessa inställningar normalt avstängda? Jag tänker att de av någon outgrundlig anledning har slagits på i och med uppdateringen.

745203787_BIOSNetworkSetuptillforum.thumb.jpg.636af4e300c8123b18808d979e761605.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cluster:

Ändra så att boot-ordningen har din systemdisk först

Var i BIOS hittar man detta? Om jag skulle vilja prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...