Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med tangentbord ?


kalh
 Share

Go to solution Solved by kalh,

Rekommendera Poster

Hej!

I’m back, svårt att sluta…

Jag har ett problem… det är dags för ett nytt tangentbord till min stationära dator.

Det är en HP som jag hittills har använt det tangentbord och mus som medföljde datorn.  

Jag kallar den HP-1.

Tangentbordet, trots batteribyte, så händer det inget när jag skriver… hoppar över bokstäver och annat konstigt händer.

På datorn sitter det en liten enhet in stoppad i ett USB uttag… så mus och tangentbord används trådlöst.

Vid sidan om den här datorn står två gamla ”trotjänare” de har jag svårt att köra till elektronikskroten.

Utan så länge de går att uppdatera och fungerar så får de stå kvar.

Det kan bli så att en kan jag tänka mig använda för LINUX…

Men det skulle i så fall bli den som idag har Windows 10 Pro… Jag vet inte ännu hur det blir…

Men åter till problemet. De här två är också stationära datorer.

Båda råkar vara från HP… den ena har en större ”sticka” i ett USB uttag… och används med HP tangentbord och mus.

Kallas HP-2…

Den andra som sagt också en HP, men till den använder jag Logitech tangentbord och mus. Till dem använder jag Logitechs Unifying enheter.

Får då heta HP-3.

Min tanke var att från HP- 3 flytta Logitech tangentbord och mus till HP-1

HP-3 skall då få ett annat Logitech tangentbord och mus som jag har liggande i en låda.

Tangentbord och mus är det som är senast inköpta…

HP-2 skulle kunna få ärva nyare tangentbord och mus från HP….

Tittar jag i Inställningar – Enheter – Tangentbord och möss… då ser jag de som installerade på respektive dator.

Jag kan ju tycka att det verkar som att datorerna inte vill veta av Logitechs tangentbord och mus…

Alla de här USB-receivrarna som de kallas… kan det störa ut varandra?

I princip, i alla fall till Logitech, så ingår det en receiver till mus resp. tangentbord…

Jag blir inte klok på detta…

På HP-1 tog bort HP tangentbord och mus med receiver och kopplade in Logitech tangentbord och mus med receivern….

Skulle jag göra något mera…? För på datorn gick det inte att logga in….

Satte tillbaka HP grejerna … då fungerade det igen.

När datorn då var igång så såg jag att Logitechs grejer var konfigurerade och färdiga att använda… ?!

Men inte gick de att använda när de var ”anslutna” igen.

Det var bara HP’s som fungerade… Provade med att i Inställningar ta bort HP’s receiver…, men inte hjälpte det Logitech inte.

Jag vet inte, men tack och lov så fick HP tillbaka trots ”borttaget”…

Undrar om det inte var lättare förr, då man kopplade in och hämtade drivrutiner, installerade medmera…

Nu finns det ju inga drivrutiner att hämta utan allt skall på automatiskt, men utan att det fungerar och jag i alla fall inte veta hur jag skall få till det…

Beror det på för många ”Unifying enheter” eller Inställningarna i W10 eller HP eller Logitech?

Eller t.o.m. lilla jag?

Ha ena go'er helg Eforumister

kalh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-06-13 på 18:23, skrev kalh:

Alla de här USB-receivrarna som de kallas… kan det störa ut varandra?

Om de inte är korrekt parade med varandra så är svaret ja.

 

Har du kollat om HP resp Logitech har anvisningar på sina supportsidor om hur dessa enheter ska installeras resp avinstalleras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • Solution

Hej Cecilia, ursäkta att jag har dröjt med att svara!

Nu beror det förmodligen på mig, men jag är ingen vän av varken HP's eller Logitech's supportsidor. HP måste man väl har garanti kvar annars blir det att skriva på engelska till deras forum? Logi Support är inte så roliga de heller.

Cecilia, jag tar till mig dina råd och skall leta hos respektive om hur man avinstallerar rubbet.

Nu är det på väg till mig en mus och ett tangentbord som jag skall kunna använda till mina tre datorer. Så sedan skall jag , förhoppningsvis, slippa nuvarande problem...

Ha en skön sommar!

kalh

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen anledning att be om ursäkt för att ett svar dröjer.

 

Jag tänkte att det redan borde finnas information tillgänglig på supportsidorna när det gäller så vanliga frågor som hur något ska installeras eller avinstalleras. Det kan ju t.ex. stå i någon manual som man kan ladda ner. Eftersom du inte skrivit några modellbeteckningar så kan ju ingen hjälpa dig med att hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej Cecilia, jag kan ju svara så här, att när jag sökte på support/forum sidorna och frågade om "avinstallation"... Då fick ingen träff. Det kan jag tolka som att man inte vill att deras produkter skall avinstalleras. Men jag kan ha fel förstås. Men nu har jag fått mina nya "leksaker"... Det blev Logitech och för att kunna använda ett tangentbord och en mus till tre datorer. Då fanns det bara tangentbordet MX KEYS och Musen MX Master 3 att köpa enligt Logitech. De fungerar bara med Logitech Flow och Easy Switch med programmet Logitech Options... Nu använder jag tangentbordet och musen till två datorer... och använder mig av Bluetoothanslutningar.

 

Till den tredje blev det problem. Det problemet hör väl hemma någon annanstans här i forumet. Men då det hör ihop med helheten, så nämner jag det. Den tredje blev det problem med och jag letar efter hur jag skall lösa det. Antingen har det trådlösa nätverkskortet lagt av. Felsökningen anger bara att "Internet saknas, WiFi saknar giltig IP-konfiguration"! Jag har letat efter om jag kunde ta bort anslutningen, och sedan lägga till en ny.... Men inte ens det tycks jag kunna göra i Windows 10 PRO, har inte fått version 2004 ännu.

Trevlig Helg på Er!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Här kan du se dina anslutningar och högerklick på aktuell ger möjlighet att felsöka eller ta bort

Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverksanslutningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pelle Penna,

Tack, jag skall kolla ditt tips på min problemdator... Men så här ser det ut på en annan dator...

Återkommer med rapport.

Vänligen 

kalh

 

Nätverk-Internet 2020-07-11.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag blir inte klok på detta!? Det här problemet har jag inte haft tidigare och jag har inte varit inne och "pillat" i datorn heller. För nätverket så ser jag att anslutningen finns, men att Internetåtkomst saknas. Det trådlösa nätverkskortet visar full signalstyrka och påstås fungera. Men felsökningen anger att det saknas giltig IP-konfiguration. För både IP v4 och IP v6 saknas nätverksåtkomst. Jag kan inte heller "TA bort" anslutningen... Varför det inte går tycker jag är konstigt. Måste jag ta mig in i routern tro? Jag har Telias Sagemcom router, kallas WiFi SMART, är väl smartare än vad jag är.....

Jag har även försökt att skapa en ny anslutning, men den "gick inte hem", i alla fall så kan jag inte hitta den!

Vad som än har hänt... men det kanske inte är till nytta? Jag fann en möjlighet att återställa nätverksinställningarna? Alternativt skulle jag väl kunna backa i Systemåterställningarna, men inget är kanske till nytta? Lägger ner detta för idag...

Ha en fin söndag!

kalh 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen goa' vänner, naturligtvis kunde jag inte låta bli detta... Neeej, jag kör en laptop på WiFi med en externa USB adapter från Linksys. Den har också båda banden att välja på.... Hämtade mjukvara på Linksys och installerade den. Så nu går det som tåget igen...Men jag vet fortfarande inte varför det var problem innan. Kanske Telia har matat ut ny mjukvara till routern som inte passade det gamla interna trådlösa nätverkskortet? Datorn har väl 10 år på nacken...Jag får väl köpa en extern WiFi adapter till, för nu måste jag flytta tillbaka lånet till laptopen!

Så tråden får anses vara löst! ( hittar inget att markera det på)

Ha en fortsatt bra söndag

kalh

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...