Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utskriftsproblem HP


Leopold56
 Share

Go to solution Solved by Leopold56,

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har problem med en HP skrivare - Color LaserJetPro M254dw. Om jag ska skriva ut ett Word-dokument så kommer följande meddelande upp på skrivardisplayen:

 

Skriver ut dokument

Förbrmtrl nästan helt slut

 

Om jag trycker på Avbryt som är enda alternativet kommer följande meddelande upp:

 

Ladda fack 2

Vanligt letter

 

Även här är Avbryt enda alternativet. Trycker jag på det så skrivs en sida ut med följande text högst upp på papperet:

 

PCL XL Warning

IllegalMediaSize

 

Kan någon vänlig själ förklara vad problemet kan vara? Det här har aldrig hänt förut.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade ner HP ScanDoctor. Blev dock ingen skillnad. Provat ändra pappersstorleken från Ospecificerad till både A4 och Letter. Blir ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att skriva ut testsidan eller någon annan sorts fil från något annat program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade det nu. Det är helskumt. Testsidan funkar. Likaså om jag öppnar ett tomt Word-dokument och skriver några bokstäver, och även om jag skriver ut från en pdf-fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är något med just det dokumentet. Hur går det om du tar ett nytt Word-dokument och kopierar allt innehåll från dokumentet som inte fungerar och klistrar in det i det nya?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat olika varianter. Dokumentet är 10 sidor långt. Kopierar jag och klistrar inte det i ett tomt dokument så blir det samma resultat. Det är inställt så att den ska skriva ut på båda sidor. Ändrar jag det till att bara skriva ut på en sida så fungerar det. Jag har tidigare skrivit ut en pdf-fil på båda sidor och det funkade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Har du HP skrivarprogram installerat eller använder du några standarddrivrutiner.

Om du inte har gjort detta, så skulle iaf. jag, avinstallera skrivaren. Starta om datorn och installera HP igen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Pelle Penna. Prova att rensa ut allt som har med skrivaren att göra från dator och installera skrivaren på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv ut det som pdf och skriv ut denna PDF?

 

Fast som sagt ovan, testa installera om skrivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit bort skrivaren, installerat om den och laddat ner senaste programvaran och drivrutinerna. Nu beter den sig på ett annat sätt. Det verkar inte funka att skriva ut på båda sidor. Det gäller även om jag sparar om filen till pdf.

 

Det som händer är att den skriver ut en sida (men inte första sidan i dokumentet) och därefter skriver den ut en ny sida med det här meddelandet "PCL XL Warning IllegalMediaSize"

 

Därefter kommer det upp i skrivardisplayen "Manuell duplex Ladda fack 2 Avsluta med [OK]"

 

Trycker man på OK så skriver den ut en ny sida och sedan ytterligare en med det här meddelandet ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört olika varianter. Jag blir lur på att det är något som har att göra med duplex-enheten, i varje fall delvis. Om jag skriver ut ett dokument på tre sidor så skriver den först ut en blanksida och därefter sidan 2 (!). Sedan kommer upp på skrivardisplayen det här med manuell duplex. Om jag trycker på OK så skriver den ut sidan 1 och 3 men alltså inte på båda sidor. Jag har laddat ner manualen för skrivaren och där står att man ska välja under Egenskaper fliken Efterbehandling och sedan välja Skriv ut på båda sidor. Problemet är att det bara finns att välja Skriv ut på båda sidor (manuellt).

 

Det har alltid fungerat tidigare att skriva ut på båda sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om utskriftsinställningarna "tror" att det är manuell duplex så skrivs sidorna ut just så, först ena sidan, sedan ska du lägga tillbaks dem och så skrivs den andra sidan ut.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det förstår jag att det betyder. Men det ska ju gå att göra det automatiskt. Jag bifogar en pdf-fil här med den relevanta sidan ur manualen och på s. 2 en skärmdump som det blir då man går in och ska göra de inställningar som manualen säger. Jag tolkar det som att det ska finnas två val - antingen automatiskt eller manuellt under Efterbehandling, men det verkar bara finnas manuellt.

LaserJetPro.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I skärmdumpen står HP ColorLaserJet M253-M254.

Du skriver att du har

På 2020-06-13 på 17:26, skrev Leopold56:

Color LaserJetPro M254dw

Kan det vara skillnad på installerad mjukvara?

Att antingen Pro avser automatisk duplex, eller att d gör det?

(w antar jag står för wireless)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Problemet löst. Nånting i inställningarna i samband med ominstallationen. Tack i allihopa för att ni tog er tid!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att enheten för dubbelsidig utskrift inte har varit installerad på korrekt sätt, men vid ominstallationen blev den åter installerad, den kan du hitta i egenskaperna för din skrivare och enhetsinställningar.

 

Men bra att det fungerar för dig nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...