Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Liten recension av Tutanota, mailleverantör för den som värnar om sin integritet.


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jag vet nu att de flesta lever efter devisen "jag har inget att dölja" och därför inte ser det mödan värt att skydda sin integritet på nätet i möjligaste mån. Men för de som gör det kommer här en liten recension av Tutanota mail service.

 

Tutanota är en tjänst som tar kundens integritet på allvar. All korrespondens mellan Tutanota konton skickas krypterad. Mail till och från andra mailleverantörer fungerar som vanligt men är krypterade på servern. Men man kan även skicka krypterade mail till mailadresser utanför Tutanota utan att man behöver hålla på med "nycklar" som i PGP.
Man klickar bara på en ikon i mailet så krypteras det med det lösenord man valt (och som mottagaren då bör känna till via andra vägar) De får en länk till en websida som de låser upp med lösenordet så avkrypteras meddelandet i webläsaren.
 

Eftersom de har en gratisvariant skaffade jag mig ett konto förra året för att testa.
Processen att skapa kontot gick enkelt och snabbt. Men de varnar för att det kan ta upp till 48 timmar att få den godkänd då de ibland av olika anledningar manuellt kontrollerar att det inte är nåt bus som försöker skapa ett konto. Vilket är en bra sak ska man komma ihåg. Har sett några enstaka kommentarer i några kommentarsfält, där de påstår att de fått tjata på Tutanota efter dessa 48 timmar.
För mig gick det enkelt och snabbt och kunde börja använda kontot direkt efter registreringen.
 

App finns för datorer och mobiler om man inte nöjer sig med webläsaren. Jag har iPhone och appen fungerar precis som den ska. Jag har Tutanota installerad i Windows och Linux. Linuxvarianten har en "appimage" dvs den installeras inte på normalt sätt utan är ett färdigt paket innehållandes allting i paketet så att säga. Man kan ta med sig den på en USB-sticka om man vill, bara att kopiera filen dit.
 

Man får 1Gb lagringsutrymme i gratis- och den billigaste -varianten, då komprimeras allt på servern så det räcker ett tag. I alla fall för en annan som inte skickar och tar emot filmer eller stora filer. Som jämförelse kan jag titta på mitt gmail-konto som jag haft sen 15 år tillbaka och idag tar upp 7,6GB efter att aldrig ha tömt nämnvärt, och nån av gudarna vet hur många mediefiler som finns där. man kan naturligtvis uppgradera vartefter om man vill. Närmsta hopp blir till 10GB för $24 extra, vilket känns lite dyrt. De kunde väl ha ett alternativ för 5GB, det tar som sagt ett tag att fylla gigabyten. För en annan i alla fall.
 

Man får 5st sk "alias" i årsavgiften på $12som är behändiga att ha för att dela upp mailadresserna i olika kategorier. Jag t.ex. använder aldrig mitt namn i en mailadress utan hittar på något för huvudkontot och sen något identifierbart beroende på vad alias-adressen används till. Som exempel har jag skapat en alias-adress för prenumerationer av strömningstjänster, en annan för arbetsrelaterat osv.
5st är lite snålt kan jag tycka då min nuvarande (Runbox) erbjuder 100 aliases i grundpriset (som kostar $48 per år). Men man kan köpa till flera hos Tutanota. 20st extra kostar 12 dollar per år.

En ny funktion som införts den senaste månaderna är krypterad kalender. Har sett några klaga på att de blivit avstängda för att bryta mot Tutanotas "TOS", i princip att de ska ha sänt ut spam. Och de påstår att de blivit avstängda summariskt utan chans att förklara sig. Detta lät ju allvarligt så jag kontaktade Tutanota som kunde konstatera att det var sedvanligt "FUD". av nån anonym som försöker skada företaget. Märker man inte minst på att de aldrig för fram några bevis. Så jag väljer att lita på Tutanota i detta fallet, inte minst för att det vore företagsmässigt självmord att sparka ut kunder lite när man känner för det.
Spam-hanteringen kan jag inte säga något om då jag varit försiktig med var jag använt emailadressen. Där det finns risk för spam använder jag nån av mina skräpkonton hos Gmail. Men jag har följt olika forum för Tutanota och har inte sett några klagomål om det ännu. I det stora hela en bra leverantör för den som värnar sin integritet på nätet.

 

Men, och detta är ett stort men, Tutanota har i dagsläget ingen möjlighet att importera mail från andra mailleverantörer, vilket ju gör att man drar sig för att använda Tutanota fullt ut för ens dagliga kommunikation.
Tutanota startades med siktet på integritet i första hand och de har satsat alla resurser på detta så importmöjligheten har skjutits på framtiden. Idag heter det när man frågar "inom några månader" ska det bli möjligt, men så har det hetat länge. Detta är en funktion som efterfrågats i flera år av kunderna. Ska jag tro på den senaste utsagan så tolkar jag det som att det införs i sommar någon gång. Vi får se om det stämmer.
Jag kan tycka att det är märkligt att de inte infört det redan med tanke på att de jagar kunder öppet, inte minst ständiga påminnelser om att man ska tala om Tutanota för vänner och familj. Det har jag gjort, och när det visas intresse så faller alltihopa på att de inte kan ta med sig sina viktiga email från nuvarande leverantör. Kan nog inte förklara det med annat än att det är riktiga nördar som utvecklat tjänsten ( i detta fallet är "nördar" någonting bra i huvudsak, de gör en tjänst som de själva vill använda.) Och såna tänker inte på slutkunden i första hand, enligt mina fördomar om nördar i alla fall :)

 

Jag betalade dock för ett år för att stödja utvecklingen (eftersom jag har dryga året kvar betalt för min nuvarande mailleverantör) Men om de inte inför den senast inom detta år så kommer jag att skippa Tutanota och kolla på alternativen i den här klassen av mailleverantörer. Och det finns några stycken att välja på Protonmail och Posteo för att nämna ett par.

 

Redigerad av Pentti H
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Svarar mig själv för att denna inte ska ligga och skräpa bland "obesvarade"

Kan nämna att Tutanota fungerat mycket bra under de veckor som jag använt den. Verkar vara pålitligt. Nämnde tidigare att man har 5 alias man kan använda och köpa till fler. Har fått lära mig att om man använt en alias för att slippa spam och deaktiverar en dit man fått en massa skräppost så förlorar man en "slot" så man har bara fyra kvar. Det var lite överraskande, men i grunden är det någonting bra. Ingen kommer att kunna använda det aliaset i framtiden och därigenom kanske kunna ta emot mail som var ämnade till mig om det till äventyrs skulle skickas nåt viktigt mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...