Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köphjälp och val av 65" TV


Lighthouse2
 Share

Rekommendera Poster

Lighthouse2

Jag skulle uppskatta hjälp med val av ny TV då jag har några (väldigt många) speciella krav.  ?

Kraven gör att urvalet kraftigt minskar, jag vet, men kom gärna med några spontana förslag om ni orkar och kanske redan vet en modell som prickar det mesta. Alla tips uppskattas! ?


1. 65 tum och maxpris ca 8.000 kronor. (Den kommer inte användas för spel eller sport med tanke på uppdateringsfrekvens)
2. Ambilight är ok men den måste gå att kunna stänga av.
3. Helst (inte jättekrav) vridbart fotställ
4. Måste gå att enkelt kunna ändra ljusförhållandet med fjärren utan att bläddra i någon meny först (liknande den gamla modellen av LG har - Sport, Livfull, Spel, Expert)
5. Inte Android
6. Bluetooth men helst uttag för hörlurar
7. Bra användarbetyg och / egna erfarenheter att just den modellen är värd att köpa!
8.  Måste gå att köpas från MediaMarkt eller Elgiganten. Det är dom ända som erbjuder inburen leverans i Stockholm.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Lighthouse2:

Jag skulle uppskatta hjälp med val av ny TV då jag har några (väldigt många) speciella krav.  ?

Kraven gör att urvalet kraftigt minskar, jag vet, men kom gärna med några spontana förslag om ni orkar och kanske redan vet en modell som prickar det mesta. Alla tips uppskattas! ?


1. 65 tum och maxpris ca 8.000 kronor. (Den kommer inte användas för spel eller sport med tanke på uppdateringsfrekvens)
2. Ambilight är ok men den måste gå att kunna stänga av.
3. Helst (inte jättekrav) vridbart fotställ
4. Måste gå att enkelt kunna ändra ljusförhållandet med fjärren utan att bläddra i någon meny först (liknande den gamla modellen av LG har - Sport, Livfull, Spel, Expert)
5. Inte Android
6. Bluetooth men helst uttag för hörlurar
7. Bra användarbetyg och / egna erfarenheter att just den modellen är värd att köpa!
8.  Måste gå att köpas från MediaMarkt eller Elgiganten. Det är dom ända som erbjuder inburen leverans i Stockholm.

 

 

Du kommer inte att ha svårt att välja TV med utgångspunkt från de 8 kriteriepunkter du anger.

 

Jag hittar bara två som jag med säkerhet kan säga uppfyller minst 4 av dina punkter, kanske 5 punkter.

 

De två länkade apparaterna uppfyller följande av dina 8 punkter:

 

Punkt 1: 65”

Punkt 2: Ingen Ambilight (behovet att kunna stänga av är därmed uppfyllt)

Punkt 5: Inte Android

Punkt 8: Skall kunna köpas från MediaMarkt eller Elgiganten i Stockholm.

 

Jag tror också att punkt 3 kan uppfyllas av de två modellerna.

 

De är också de enda jag hittar som uppfyller minst 4 av dina 8 punkter.


https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-65uk7550pla-4k-led-65-med-hdr-och-webos-1308539.html


 

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-65um7450pla-4k-led-65-med-hdr-och-webos-1316102.html

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
1 timme sedan, skrev X-Men:

Du kommer inte att ha svårt att välja TV med utgångspunkt från de 8 kriteriepunkter du anger.

 

Jag hittar bara två som jag med säkerhet kan säga uppfyller minst 4 av dina punkter, kanske 5 punkter.

 

De två länkade apparaterna uppfyller följande av dina 8 punkter:

 

Punkt 1: 65”

Punkt 2: Ingen Ambilight (behovet att kunna stänga av är därmed uppfyllt)

Punkt 5: Inte Android

Punkt 8: Skall kunna köpas från MediaMarkt eller Elgiganten i Stockholm.

 

Jag tror också att punkt 3 kan uppfyllas av de två modellerna.

 

De är också de enda jag hittar som uppfyller minst 4 av dina 8 punkter.


https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-65uk7550pla-4k-led-65-med-hdr-och-webos-1308539.html


 

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-65um7450pla-4k-led-65-med-hdr-och-webos-1316102.html

 

 

 

 

Riktigt intressanta tips! Tack ska läsa på mer om dem! 

Såg nu att dom inte har hemleverans under Covid-perioden så det finns tid att läsa på och hitta rätta, tills dom börjar med leveranserna igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
50 minuter sedan, skrev Mikael63:

Punkt 3.

Finns VESA-fäste kanske man kan komplettera med något annat?

https://www.peerless-av.com/collections/desktop-tablet-mounts

VESA funkar inte på den väggen den är tänkt att stå emot/vara på tyvärr, alldeles för tunn och kexig vägg. Den behöver vinklas ut på VESA-armen från väggen dessutom så tyngdbelastningen blir än värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast du skrev ju ..

7 timmar sedan, skrev Lighthouse2:

3. Helst (inte jättekrav) vridbart fotställ

.. och då var min tanke att det kunde finnas ett "externt" sådant från annan leverantör..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
2 minuter sedan, skrev Mikael63:

Fast du skrev ju ..

.. och då var min tanke att det kunde finnas ett "externt" sådant från annan leverantör..

Stämmer fast jag trodde du sett att max storleken för den Universala ställningen var 60" i länken du gav, så tanken gick direkt lite automatiskt då över då till en vägg-VESA i mitt svar.  Eller så missade jag att se att någon av dem som håller för 65?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Lighthouse2:

Riktigt intressanta tips! Tack ska läsa på mer om dem! 

Såg nu att dom inte har hemleverans under Covid-perioden så det finns tid att läsa på och hitta rätta, tills dom börjar med leveranserna igen.

 

Knepigt!

 

Jag fick hemleverans nyligen, inklusive uppbärning till min bostad!

Varan köpt hos MediaMarkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
15 minuter sedan, skrev X-Men:

Knepigt!

 

Jag fick hemleverans nyligen, inklusive uppbärning till min bostad!

Varan köpt hos MediaMarkt.

Antar då att du beställde varan inne på ett varuhus och inte gjorde köpet via webben?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Antar då att du beställde varan inne på ett varuhus och inte gjorde köpet via webben?

Stämmer!

Jag behövde leverans redan dagen efter köpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Eller så missade jag att se att någon av dem som håller för 65?

Nejdå, det var bara ett exempel.

Här ett till, även den för annan storlek.

https://www.amazon.com/Mount-Turntable-Rotating-Swivel-Tempered/dp/B074TW2CN4?ref_=s9_apbd_orecs_hd_bw_bN9wXVr&pf_rd_r=R9C385ZHWYEVXWGHK06X&pf_rd_p=ba1d1012-e1e8-5f33-963e-2c68d2715eea&pf_rd_s=merchandised-search-10&pf_rd_t=BROWSE&pf_rd_i=21217994011

Fast man ska kanske kolla vikten och inte stirra sig blind på storleken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
1 minut sedan, skrev polken:

Tack! Ett mycket snyggt stativ men bänk för TV finns redan (befintligt som gamla står på). Anledningen till att stativet helst ska vara vridbart är att den behöver vinklas från solljuset/fönster ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Pratade förresten med kundtjänst på Mediamarkt ang varför man just nu kan beställa hemleverans inne från en butik -  men inte via nätet. Hur resonerar man där och varför?


Förklaringen jag fick var att man i butiken kan garanterar att kunden är frisk.
På vilket sätt då? Jo, förklaringen var enligt dem att orkar man åka dit och handla så är man inte sjuk i corona och då kan dom godkänna att man får sin vara hemlevererad.

 

Vet inte vad man ska tycka om den förklaringen mer än att det hela går mer och mer över styr med korkade förklaringar och idéer på allt i samhället.


Och jag frågade - men hur kan jag säkerställa att dom som levererar teven in i vårat hem inte är smittad av corona och ännu inte uppvisar symtom?
"Dom jobbar inte om dom är sjuka".
Visserligen, men corona uppvisar inte alltid symtom men smittar ändå. Samma kan ju gälla när jag står vid kund-disken och beställer hemleveransen fysiskt i butiken! Ingen feberkoll eller tester tas.


Ger upp. Avvaktar till hösten med TV när / om dom börjar med hemleveranser igen via nätbeställning och världen kanske börjar återgå till det normala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TVn väger runt 28 kg inkl. förpackningen.

Är det för tungt för dig och en medhjälpare att bära till bostaden?

 

Min flickvän (liten och smal) bar upp min första platt-TV en våning. Den vägde 55 kg i förpackning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
2 timmar sedan, skrev X-Men:

TVn väger runt 28 kg inkl. förpackningen.

Är det för tungt för dig och en medhjälpare att bära till bostaden?

 

Min flickvän (liten och smal) bar upp min första platt-TV en våning. Den vägde 55 kg i förpackning.

Vilken Hulk till flickvän du har!   ?

Jodå det ordnar sig säkert med att få hem den. Ska nu först hitta rätta modellen till bästa priset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Lighthouse2:

Vilken Hulk till flickvän du har!   ?

Jodå det ordnar sig säkert med att få hem den. Ska nu först hitta rätta modellen till bästa priset!

?

 

Ja, det blev lite fel det här!

Min flickvän hjälpte mig att bära upp TVn.

Visst är hon stark men inte  stark att hon fixade det själv! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
13 timmar sedan, skrev X-Men:

?

 

Ja, det blev lite fel det här!

Min flickvän hjälpte mig att bära upp TVn.

Visst är hon stark men inte  stark att hon fixade det själv! ?

Ja tyckte det lät starkt att hon klarade en otymplig 55 kg tv-kartong helt själv en trappa upp, men det lät så på hur du skrev så jag tolkade det därefter också.  Tack för gott skratt!  ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...