Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan man automatiskt växla wi-fi nät i förhållande till användare på samma dator?


Pär-Hälge
 Share

Rekommendera Poster

Pär-Hälge

Hej

Jag köpte en Aruba AP11D Wireless access point   (som jag för övrigt inte lyckats hitta ett enda svenskt ord om på nätet då jag sökt bruksanvisning).

Avsikten var att man med routern skulle kunna skapa 8st olika wi-fi nät hemma, för att styra, ställa och begränsa olika saker inom hem nätverket. (+ möjlighet att bygga på / förlänga signalen utomhus och så man får samma nät i verkstaden)

Skilda nät för tonåringarna dels för att kunna begränsa bandbredden och av säkerhetsskäl.

Inloggningsuppgifterna ska inte enkelt kunna ges till flick- och pojkvänner hur som helst, och därmed ge full tillgång till hela hemnätverket säkerhetskopieringar / Nas.

Dessa ”egna nät” skall endast tillåta för hands programmerade Mac adresser på ”familjens egna prylar”.

Därmed också skilt nät för flick- och pojkvänner som man vill ge tillgång till lite mer än Gäst nätet tillåter. Men med samma princip, det skall endast fungera med tillåtna för hands programmerade Mac adresser på ”deras prylar”. Enkelt att ta bort och ersätta, då flick- och pojkvännerna är ”förbrukade ” och skall bytas ut. (Jag vet att detta inte är fullt säkert men det hindrar nonchalansen till att dela ut sina inloggningsuppgifter till höger och vänster. Ett bra exempel är kodlåset på ytterdörren hos oss, vi kunde lika bra köra med öppen dörr för det kommer och går, dygnet runt folk som man inte ens sett på bio förr häller. Bekanta för barnen JA, men frågan är väl inte Om något skulle hända utan När kommer fel personer in? 

Ett nät för små barn som ”råkar” sluta att fungera tex. Runt mattid eller läggdags.

Samt ett Gäst nät.  Osv....

Men hur konfigurerar man samma dator med flera olika användare att automatiskt växla wi-fi nät i förhållande till användare?  Är det ens möjligt med win 10 ?

Jag har stött på X-antal problem med att få automatisk säkerhetskopiering på allt samt ett hemnätverk som fungerar som jag vill. Har försökt läsa / studera men det har tendensen att jag bara blir mer medveten om fler problem och säkerhets brister.

Är det någon som har tipps på FÄRSKA guider på hur man bygger upp hemnätverk + flera användare av samma dator + nätverksskrivare + säkerhetskopiering + nas + vpn + iot, Osv...

Alla tipps och råd mottages med största tacksamhet!

Mvh. Det var bättre förr : )

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för router? Det är i den du ska MAC-filtrera, inte i accesspunkten.
Ska du separera nät beroende på inloggning i Windows behöver du Windows 10 Pro och sätta policys per användare och nät.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pär-Hälge

Tack för svaret.

Routern är den jag skrev om,  Aruba AP11D Wireless access point 

(som jag för övrigt inte lyckats hitta ett enda svenskt ord om på nätet då jag sökt bruksanvisning).

Har någon tipps på svensk bruksanvisning skulle det sitta fint.

 

Enligt försäljaren skulle det vara möjligt att uppfylla mina önskningar om filtreringar och begränsningar med den. Men det var inte den delen jag undrade över.

Ditt svar " Ska du separera nät beroende på inloggning i Windows behöver du Windows 10 Pro och sätta policys per användare och nät."

Detta var exakt vad jag hade för avsikt att göra och jag har inte Windows 10 Pro (tror det var Home)

 

Men så är det oftast, det jag vill ha har alltid den högsta prislappen oavsett vad det gäller : (

 

Men tack i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det är inte en router, det är en accesspunkt. Den omvandlar trådat till trådlöst, inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...