Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Lighthouse2

Frysen varierar sig i temperatur - normalt?

Rekommendera Poster

Lighthouse2

Har en hög fristående Whirlpool frys som är ca 10 år gammal som helt plötsligt bara la av.

Frostade av den, dammsög bak och chansade på att den skulle få liv igen och nu fungerar den.

Men, vågar man lita på den igen, när den bara la av helt plötsligt?

Temperaturen i frysen pendlar hela tiden oavbrutet, ändras flera gånger varje timme,

från -18,9 till -25 även fast den står på inställning 1.

Ändrar jag till inställning 2 eller 3 så ger det samma temperaturmätning så det gör ingen skillnad, varken varmare eller kallare.

Ska en frys variera sig i temperatur sådär, är normalt (mätte med helt stängd dörr under 4 timmars tid) eller är det

ett tecken på att det är något som inte fungerar som det ska och den lär lägga av snart igen?

Ska dom tvärdö av att det är lite för mycket is i den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Verkar som att termostaten håller på att ge upp.

Kan kanske vara värt att chansa på ett byte av den.

Vad heter modellen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
Postad (redigerade)
39 minuter sedan, skrev Mikael63:

Verkar som att termostaten håller på att ge upp.

Kan kanske vara värt att chansa på ett byte av den.

Vad heter modellen?

Låter dyrt.  😞  Har ingen aning om vad modellen heter, hittar ingen lapp någonstans. Och sitter den baktill så måste jag be om hjälp dra fram skåpet igen. Återkommer!

frysen.jpg

Redigerad av Lighthouse2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ev. lapp kan sitta på insidan.

Av din bild verkar det vara en vanlig elektromekanisk termostat, men behöver nödvändigtvis inte vara det.

https://www.nettoparts.se/shop/g-manuell-termostat-kyl-och-frys-10753c1.html

Ingen lapp eller något alls på insidan tyvärr. Och sitter den bak så kommer jag inte åt att läsa av den just nu.

Men det är väl ingen risk att den börjar brinna eller liknande om termostaten är knasig men jag fortsätter köra den ändå? Är det värsta som kan hända att den bara lägger av?   *undrar oroligt*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men

Det sitter sannolikt en fläkt inne i frysen, förmodligen upptill, som ser till att cirkulera luften i skåpet så kylan sprider sig jämnt.

Denna fläkt kan vara defekt. Om den är defekt kommer frysen att fortsätta fungera men kylan i skåpet blir ojämn.

Du kan kika i skåpets överdel. Där bör det finnas ”flänsar” till kylaggregatet. Om du kommer ihåg hur det såg ut innan du frostade av frysen kanske du såg att det fanns rätt mycket isbildning där.

Var det så är det förmodligen där du har felet, fläkten som ser till att fördela kylan i skåpet.

Priset på en ny fläkt ligger runt 1200-1800 kronor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
6 minuter sedan, skrev X-Men:

Det sitter sannolikt en fläkt inne i frysen, förmodligen upptill, som ser till att cirkulera luften i skåpet så kylan sprider sig jämnt.

Denna fläkt kan vara defekt. Om den är defekt kommer frysen att fortsätta fungera men kylan i skåpet blir ojämn.

Du kan kika i skåpets överdel. Där bör det finnas ”flänsar” till kylaggregatet. Om du kommer ihåg hur det såg ut innan du frostade av frysen kanske du såg att det fanns rätt mycket isbildning där.

Var det så är det förmodligen där du har felet, fläkten som ser till att fördela kylan i skåpet.

Priset på en ny fläkt ligger runt 1200-1800 kronor.

Den här stenåldermodellen har bara rör som går kors o tvärs över dom översta stålhyllorna men ingen fläkt.    🙂

frys2.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men

Ah!

Du har en äldre konstruktion i din frys!

Min frys, som är 11 år gammal har en fläkt upptill som cirkulerar kylarluften. Den gick sönder för 1,5 veckor sedan. Fläkten hade stannat och det var full isbildning upptill.

Eftersom du har frysrör kan det vara cirkulationspumpen till kylarvätskan som inte fungerar som den bör.

Pumpen bör sitta baktill nere i botten på frysen.

Har du kikat där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
1 minut sedan, skrev X-Men:

Ah!

Du har en äldre konstruktion i din frys!

Min frys, som är 11 år gammal har en fläkt upptill som cirkulerar kylarluften. Den gick sönder för 1,5 veckor sedan. Fläkten hade stannat och det var full isbildning upptill.

Eftersom du har frysrör kan det vara cirkulationspumpen till kylarvätskan som inte fungerar som den bör.

Pumpen bör sitta baktill nere i botten på frysen.

Har du kikat där?

Hur ser jag i så fall om pumpen är trasig?

Skåpet gurglar och kluckar som någon med magbesvär så den låter fullt fungerande, och den kyler ju riktigt bra (lite för bra!). Men, verkar inte kunna hålla jämn temperatur och det oavsett vad reglaget ställs in på (bild 1).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
3 minuter sedan, skrev X-Men:

Då går jag på Mikael63s linje!

Dum fråga men.....

Men kan något hända mer än att den bara lägger av, om jag ändå bara låter den vara igång så länge det går?

Blir den överhettad av att termostaten är trasig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Det som kan ha hänt är att kontakterna i termostaten har blivit dåliga.

Detta medför att det ena gången inte blir bra kontakt (vilket gör att kontakterna blir ännu sämre) och då får du ingen kyla.

Nästa gång bränner de fast i varandra och då går kompressorn hela tiden och du får -25.

Kompressorn har inbyggt överhettningsskydd.

Blir det nog kallt så "bänds" kontaktytorna till slut isär och så vid -18C° slår de till och allt fungerar nån dag.

Ja, man kan kan tycka att termostaten borde lägga av helt, åt ena eller andra hållet, men så tycks det inte fungera i praktiken.

Att byta termostat själv kan vara lite pillrigt men inte lika besvärligt som att byta på ett kylskåp då man får lita på känseln.

Man behöver vara försiktig så att man inte gör ett veck på det tunna kapillärröret.

Om du kollade länken så såg du att det fanns olika modeller, med & utan automatisk avfrostning, med & utan kontakt för varningslampa.

Man kan också bygga om det hela och sätta in en elektronisk termostat (lite beroende på detta med övriga funktioner) men det blir inte billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
18 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ev. lapp kan sitta på insidan.

Av din bild verkar det vara en vanlig elektromekanisk termostat, men behöver nödvändigtvis inte vara det.

https://www.nettoparts.se/shop/g-manuell-termostat-kyl-och-frys-10753c1.html

Tack!  Bra början men hur kan man som icke kunnig i hur man byter prylar i vitvaror fixa detta termostatbyte? Hur gör man?

Läste något om att man inte ska ge sig in på det (elektriskt) utan behörighet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiwi01

Tänk på att 10 år gamla kylar och frysar förbrukar mycket mera el än nytillverkade. Kostar en slant att köpa förstås men du kan välja finesser som automatisk avfrostning och fläkt som gör att luften cirkulerar i skåpet, samt display, vilka inte finns i gamla skåp.

Mitt kombiskåp kyl/frys kraschade för två år sedan vilket gjorde mig på gott humör; äntligen kunde jag skaffa mig ett skåp med lite praktiska detaljer. Det sprack på att nya, moderna skåp är flera centimeter bredare än gamla och får inte plats i skåpet som anläggningen ska stå i. Jag tvingades nöja mig med en ännu sämre med endast en termostat  så jag kan inte ställa in temperaturen var för sig i de olika delarna.

Ja, nu var det här lite utanför din fråga, men ifall du väljer att köpa en ny så finns det en hel del att tänka på.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
3 timmar sedan, skrev kiwi01:

Tänk på att 10 år gamla kylar och frysar förbrukar mycket mera el än nytillverkade. Kostar en slant att köpa förstås men du kan välja finesser som automatisk avfrostning och fläkt som gör att luften cirkulerar i skåpet, samt display, vilka inte finns i gamla skåp.

Mitt kombiskåp kyl/frys kraschade för två år sedan vilket gjorde mig på gott humör; äntligen kunde jag skaffa mig ett skåp med lite praktiska detaljer. Det sprack på att nya, moderna skåp är flera centimeter bredare än gamla och får inte plats i skåpet som anläggningen ska stå i. Jag tvingades nöja mig med en ännu sämre med endast en termostat  så jag kan inte ställa in temperaturen var för sig i de olika delarna.

Ja, nu var det här lite utanför din fråga, men ifall du väljer att köpa en ny så finns det en hel del att tänka på.  

Tänkte efter och frysen är nog närmre 14 år och har gått dygnet runt sedan dess och öppnats väldigt ofta varje dag. Rätt imponerande ändå och inte konstigt om den börjar protestera nu!

Den har A-klass men aldrig tänkt på hur mycket el den drar.  Chansar på att den håller över sommaren, den fryser ju väldigt bra även om det blir mycket kallare än vad som behövs.

Min farhåga var att termostaten kunde bli överhettad på något vis, i och med att den tvärdog helt plötsligt så är det ju något som inte är som det ska. Men ni har svarat nej på brandrisken så jag nöjer mig med det så länge.   🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
12 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Den har A-klass men aldrig tänkt på hur mycket el den drar.

Man sparar inte särskilt mycket på att byta från A-klass till A+-klass. Man ska inte byta ut frysen i förtid pga det i alla fall för sparad energi hemma är mindre än den energi som går åt för att tillverka frysen och mycket mindre än inköpspriset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiwi01
3 minuter sedan, skrev Cecilia:

Man sparar inte särskilt mycket på att byta från A-klass till A+-klass. Man ska inte byta ut frysen i förtid pga det i alla fall för sparad energi hemma är mindre än den energi som går åt för att tillverka frysen och mycket mindre än inköpspriset.

Jag visst, men här handlar det inte om att byta ut frysen i förtid, den har ju redan kraschat en gång. Är man duktig på att byta ut viktiga komponenter som kostar några tusen så är det bara att göra det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2

Håller med helt i bådas resonemang. En frys måste ju fungera och går den inte att lita på, och man inte tycker det är värt att lägga i runda slängar (gissar) 3000 kr på att få hit en reparatör för en så gammal frys för felsökning, så måste man ju byta ut den. 

Kommer lägga ut en sån där frysduk i botten om den lägger av igen, och har lagt i en trådlös termometer som håller koll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
10 timmar sedan, skrev Lighthouse2:

men hur kan man som icke kunnig i hur man byter prylar i vitvaror fixa detta termostatbyte? Hur gör man?

Det är mer frågan om mekaniskt arbete än elektriskt.

Elektriskt är det fråga om 2-4 kabelskor man lossar från den gamla och sätter dit på den nya.

Här en annan länk:

https://www.4whirlpool.se/fridge-freezer/thermostat/catalogue.pl?path=634348&refine=thermostat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
8 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det är mer frågan om mekaniskt arbete än elektriskt.

Elektriskt är det fråga om 2-4 kabelskor man lossar från den gamla och sätter dit på den nya.

Här en annan länk:

https://www.4whirlpool.se/fridge-freezer/thermostat/catalogue.pl?path=634348&refine=thermostat

Så här???  😲

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Min kommentar om det ovan:

det skadar inte varorna i frysen att det varierar i temperatur lägre än -18 grader.

Det kostar energi men så länge det inte blir för varmt är det ingen fara.

Sedan kan man fråga sig om frysen alltid varierat i temperatur eller om det är ett nytt beteende.

Så länge det är passiva enheter, som termostat, är de vanligen inte omöjliga eller ens speciellt dyra att byta ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...