Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Whatsapp och kontantkortsnummer


Lighthouse2
 Share

Rekommendera Poster

Lighthouse2

Vill avsluta ett Whatsapp-konto som är kopplat till ett kontantkort i en Android mobil.
Men jag har läst att om jag slutar använda det och slutar att ladda det, så kommer det släppas till operatören om ett år för vem som helst att ta över numret.
 

Stämmer det då att nästa person som då tar över detta kontantkortsnummer, och loggar in på Whatsapp, kommer automatiskt att ha mej som användare fortfarande, och även kommer över mina tidigare chattar och kontakternas mobilnummer?

 

Hur avslutar jag allt permanent och på ett säkert sätt allt som har med Whatsapp att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
3 minuter sedan, skrev vertpre:

Var har du läst det?

 

På flera användarsajter där folk haft detta problemet. Och om jag inte personligen meddelar dem jag idag har kontakt med via Whatsapp att jag inte längre använder numret, och den "nya ägaren" aktiverar numret igen efter en tid, så kommer dem tro att det är jag som är tillbaka eftersom jag är kvar i deras kontaktlista på det numret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Whatsapp sparar info i 90 dagar efter det att man avslutat ett konto är vad jag kan hitta. Detta i fall att någon av misstag har tagit bort något. Efter det finns ingen info om ett avslutat nummer kvar.

 

Återanvänds telefon nummer, borde det väl också gälla abonnemangsnummer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
10 timmar sedan, skrev vertpre:

Ok, Whatsapp sparar info i 90 dagar efter det att man avslutat ett konto är vad jag kan hitta. Detta i fall att någon av misstag har tagit bort något. Efter det finns ingen info om ett avslutat nummer kvar.

 

Återanvänds telefon nummer, borde det väl också gälla abonnemangsnummer?

 

Ja det borde gälla samma oavsett kontantkort eller abonnemang. 

 

Men vad händer då efter 90 dagar och Whatsapp är avslutat.

(vi tar namnexempel här för enkelhetens skull)

Efter 90-120 dagar så återaktiverar Berits gamla mobilnummer helt plötsligt hos Stina. Helt plötsligt står det i Stinas Whatsapp att Berit åter igen är på Whatsapp, och hon ser det eftersom Berit är kvar i hennes kontaktbok på det numret. Så hon kontaktar henne. Men numret tillhör nu Bosse, som övertagit Berits gamla mobilnummer.

Det är det jag undrar hur man gör och undviker att detta händer!

Går det ens?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
1 minut sedan, skrev polken:

Ändra i whatsapp till ditt nya nummer. 

 

Kommer inte använda Whatsapp mer alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Kommer inte använda Whatsapp mer alls.

Rekommenderar att du byter numret först och sen avslutar whatsapp-kontot. Då har du garderat dig om någon skulle komma över ditt gamla nummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
Just nu, skrev polken:

Rekommenderar att du byter numret först och sen avslutar whatsapp-kontot. Då har du garderat dig om någon skulle komma över ditt gamla nummer.

Men vad hjälper det? Själva mobilnumret står ju ändå kvar i personernas kontaktlista att det tillhör mig. Så när nya ägaren av numret börjar använda Whatsapp så tror dom det är jag som är aktiv där igen, även om vi inte hörts av på flera år. Det är ju just det jag vill undvika, men det verkar kört att komm runt i hur man löser. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Men vad hjälper det? Själva mobilnumret står ju ändå kvar i personernas kontaktlista att det tillhör mig. Så när nya ägaren av numret börjar använda Whatsapp så tror dom det är jag som är aktiv där igen, även om vi inte hörts av på flera år. Det är ju just det jag vill undvika, men det verkar kört att komm runt i hur man löser. 

 

Meddela dina kontakter att du byter nummer/avslutar ditt whatsapp-konto. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
Just nu, skrev polken:

Meddela dina kontakter att du byter nummer/avslutar ditt whatsapp-konto. 
 

 

Men det är ju just det jag inte vill.  Vill inte att numret ska auto-kopplas till mig genom nästa användare av numret. Vilket det tydligen görs så länge man kvarstår i någons kontaktbok, har jag läst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

 

Men det är ju just det jag inte vill.  Vill inte att numret ska auto-kopplas till mig genom nästa användare av numret. Vilket det tydligen görs så länge man kvarstår i någons kontaktbok, har jag läst.

Du har en gång haft ett telefonnummer och delat med dig till nån så det är kört. Historien går inte att ändra oavsett vilken app eller tjänst det gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Lighthouse2:

 

Men det är ju just det jag inte vill.  Vill inte att numret ska auto-kopplas till mig genom nästa användare av numret. Vilket det tydligen görs så länge man kvarstår i någons kontaktbok, har jag läst.

20 timmar sedan, skrev Lighthouse2:

Stämmer det då att nästa person som då tar över detta kontantkortsnummer, och loggar in på Whatsapp, kommer automatiskt att ha mej som användare fortfarande, och även kommer över mina tidigare chattar och kontakternas mobilnummer?

Det kan inte hända när det gäller Whatsapp. All historik och info om dig försvinner när du avslutar ett konto. Dina vänner kan inte skicka meddelande eller ringa dig.

 

Viss info säger att man automatiskt försvinner från vänners Whatsapp lista. Andra säger att vännerna måste uppdatera sin lista för att man ska försvinna.

 

Nästa ev. användare av numret måste skapa ett nytt konto om denne vill avända Whatsapp. Eftersom samma nummer bara kan användas av en person, kan jag inte se hur det ska kunna auto kopplas till dig.

 

Det finns ingen möjlighet för en ny användare av ditt gamla nummer att komma åt din historik men kan du visa en sida där det bekräftas att så har hänt när det gäller Whatsapp, skulle jag gärna vilja läsa om det. :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
4 timmar sedan, skrev vertpre:

Det kan inte hända när det gäller Whatsapp. All historik och info om dig försvinner när du avslutar ett konto. Dina vänner kan inte skicka meddelande eller ringa dig.

 

Viss info säger att man automatiskt försvinner från vänners Whatsapp lista. Andra säger att vännerna måste uppdatera sin lista för att man ska försvinna.

 

Nästa ev. användare av numret måste skapa ett nytt konto om denne vill avända Whatsapp. Eftersom samma nummer bara kan användas av en person, kan jag inte se hur det ska kunna auto kopplas till dig.

 

Det finns ingen möjlighet för en ny användare av ditt gamla nummer att komma åt din historik men kan du visa en sida där det bekräftas att så har hänt när det gäller Whatsapp, skulle jag gärna vilja läsa om det. :)

 

 

 

 

För att avsluta denna tråd  ?  så har jag läst att efter kontot helt avslutats så försvinner mitt mobilnummer från en persons kontaktlista först efter en tid när Whatsapp uppdaterar eller när personen själv uppdaterar sin Whatsapp kontaktlista. Görs inte detta, och tills detta sker, ligger numret kvar som mitt tills vidare och det står att jag har Whatsapp. Dvs dom tror jag är aktiv på numret och kan, om nya ägaren av numret aktiverar det igen, kontakta mig (dvs nya ägaren).  Men det stämmer, nya ägaren kommer i alla fall inte åt mina kontaktuppgifter om inte kontakterna kontaktar hononom (och tror det är jag). Så tolkar jag det som i alla fall efter ha läst många användarinlägg.

https://www.quora.com/How-do-I-know-if-a-contact-has-deleted-WhatsApp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...