Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Presley

Hur spelar man in digitala TV kanaler

Rekommendera Poster

Presley

Jag har COMHEM med Basutbud, vilket innebär att TV1, TV2, TV4 mm sänder analogt resp digitalt fortfarande och min TV klarar båda alternativen! 

Jag har även en Panasonic video som spelar in analogt, och detta fungerar fortfarande, men i Sept 2020 kommer Comhem att bara sända digitala kanaler,

vilket innebär att jag inte kan använda min video för inspelning (analog).

Mina frågor är nu följande: 1) finns det någon billig box som konverterar digital TV signal till analog TV signal för min video?

Mestadels till TV4 för att spola över reklamen när man tittar på inspelat program!

2) Hur eller med vad spelar jag annars in de digitala TV kanalerna?

Tacksam för lösningsförslag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hakinger
Postad (redigerade)

Som nämnts har Comhem TiVo, en mycket smidig sak. Jag hade comhem förr och saknar Tivon.. På den tiden jag använde den så klarade den av att hoppa över reklam ganska exakt, men jag tror att tv-bolagen sedan dess har klagat så jag är inte säker på att det fungerar längre så man får spola själv :)
Men det finns flera olika mediespelare man kan använda.
Jag själv har VU+ Duo 2 som man kan spela in med. Jag använder den främst för att kunna hoppa över reklamen i reklamkanalern (och meningslösa scener i filmer och serier ;) ) Det fiffiga är att man kan programmera knapparna på fjärrkontrollen via mediaspelarens menyer att hoppa x-antal minuter i det inspelade materialet så man slipper spola. Ett reklamblock är ofta 7 minuter så det är en fröjd att bara behöva en knapptryckning. Men jag har några knappar där man bara hoppar olika antal sekunder i de fall reklamblocket är kortare eller längre och man hamnar fel.

Tyvärr är den inte lika smart som Tivo som kunde hålla reda på när serier sändes och spela in dem även om de blev flyttade.

Redigerad av Pentti H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Globetrot
Postad (redigerade)

Som vet jag de flesta digitala boxar har minst en analog utgång tex. SCART då kan man koppla in tex. analog video inspelare VHS. Digital box kunde man köpa begagnad men jag skulle rekommendera skaffa en digital box med inspelningsbar funktion HDD, kvalitet skyler markant digital och analog samt digital och digital HD. Varmt rekommenderar digitala boxar av Samsung. Har själv Samsung SMT-C7160 som jag har uppgraderat med 1 TR HDD  den har Twin-tuner man kan spelar in en kanal och samtidig tittar på den andra eller spelar in 2 samtidigt.

Att skaffa ett abonnemang och med Tivo från Comhem tycker jag dyrt på lång sikt.

Redigerad av Globetrot

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
Postad (redigerade)
På 2020-06-04 på 18:56, skrev Presley:

... sänder analogt resp digitalt fortfarande och min TV klarar båda alternativen!

...

Eventuellt har TV'n inbyggd inspelningsmöjlighet (PVR). I så fall räcker det med att ansluta en usb-disk. Vad är det för TV, märke och modell?

Redigerad av ChristerE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Presley

Hej igen!

Jag känner till COMHEM Ti-vo men för att kunna använda den så måste man skaffa abonnemang, betala månadsavgift mm, och detta är jag inte intresserad av.

Det jag söker är en "box" till rimligt pris som antingen konverterar digitala TV-signaler till analoga, eller som kan spela in/av digitala TV signaler!

Nya tips efterlyses!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men

Det generella för TV-apparater med inspelningsmöjlighet är att de endast tillåter inspelning av program via TV-tablå. Vid strömning som NetFlix, HBO, Viaplay eller liknade i appar i TVn tillåts inte inspelning till USB-enhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2

Jag har COMHEM med Basutbud, vilket innebär att TV1, TV2, TV4 mm sänder analogt resp digitalt fortfarande och min TV klarar båda alternativen! 

Jag har även en Panasonic video som spelar in analogt, och detta fungerar fortfarande, men i Sept 2020 kommer Comhem att bara sända digitala kanaler,

Mina frågor är nu följande: 1) finns det någon billig box som konverterar digital TV signal till analog TV signal för min video?

Mestadels till TV4 för att spola över reklamen när man tittar på inspelat program!

Om du inte vill betala för ett abonnemang via en operatör är det i princip kört att spela in dom digitala tv kanalerna eller kunna spola över reklamen.

Det här har du säkert redan tänkt på men nämner det ändå - Däremot så finns i princip alla från baskanalerna (med undantag) att se gratis på mängder av Play-appar /webben TV och köper du en Chromecast för runt 400 kr så kan du streama gratiskanaler från din mobil/surfplatta/PC till teven.

Det finns en hel sjö av gratis filmer, serier och program att se -

SVTPlay, TV4Play, Viafree, Dplay, Rakuten TV (mycket bra filmer där helt gratis), Plex TV, Investigation Discovery (med vpn), djur och natur på UR, (med många flera)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
2 timmar sedan, skrev Presley:

Det jag söker är en "box" till rimligt pris som antingen konverterar digitala TV-signaler till analoga, eller som kan spela in/av digitala TV signaler!

Nya tips efterlyses!

Ska detta tolkas som att du kollat din TV och att den inte har någon inspelningsmöjlighet?

2 timmar sedan, skrev X-Men:

Det generella för TV-apparater med inspelningsmöjlighet är att de endast tillåter inspelning av program via TV-tablå. Vid strömning som NetFlix, HBO, Viaplay eller liknade i appar i TVn tillåts inte inspelning till USB-enhet.

Att en separat enhet, "box", också kan hantera strömning är inte konstigt. Men jag ser inte behovet av inspelning, man tittar ju ändå när man själv vill - on demand. (Och en sådan begränsning verkar inte ha någon betydelse för Presleys behov, om jag förstått rätt.)

1 timme sedan, skrev Lighthouse2:

Om du inte vill betala för ett abonnemang via en operatör är det i princip kört att spela in dom digitala tv kanalerna eller kunna spola över reklamen.

Menar du att inte heller de fria kanalerna, basutbudet, kan spelas in om man inte har något abonnemang man betalar för? Jag bor också i ett Com Hem-hus och kan spela in de digitala kanalerna i basutbudet, och det utan att något eget abonnemang krävs.

Föreningen har abonnemang för basutbudet, men utan det eller ett eget motsvarande abonnemang skulle man väl inte ens kunna se de fria kanalerna i ett kabel-TV-nät.

Vilka kanaler som finns i basutbudet, för olika Com Hem-adresser, kan kollas här:
https://www.comhem.se/kundservice/tv-och-play/grundutbud

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hanse

Har du 3 hål i väggen nu, (Comhems gamla system) som skall  bytas ut mot fiber, om det är så är ingen

antennkabel längre utan då måste kopplas in med nätverkskabel via mottagare till  din TV,  och då är det

Tivo eller liknande apparater som antagligen gäller, vad jag vet så måste det kopplas via nätverkskabeln

till din inspelare

HANS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...