Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Öland4ever

Var finns startbilderna lagrade i Win 10?

Rekommendera Poster

Öland4ever

Jag har alltid imponerats över alla vackra bilder som dyker upp på skärmen just när man startar Win 10. Den ena vackrare än den andra. Sista dagarna har det dessutom dykt upp s/v bilder som har varit otroligt fina. Finns dessa bilder lagrade i min egna dator eller tankas de ner från MS en enda gång och sedan är borta för alltid? Om de finns i min egna dator lagrade någonstans, var finns de i så fall?

Ha en bra dag.  🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Öland4ever
20 minuter sedan, skrev mbgtmari:

De bilderna får du lägga beslag på med en gång. Det gör jag. Se min skärmbildsinstruktion här

https://eforum.idg.se/topic/352616-vad-möts-ni-av-för-bild-i-windows-10-version-1607/

Instruktionen börjar i mitt inlägg "Postat 2 september, 2017 (redigerade)"

Ett stort TACK för ditt snabba svar. Det fanns 39 bilder i den mappen. Den äldsta var från juli 2017 och den senaste från maj 2020. Ligger dessa bilder kvar för alltid i datorn eller raderas de vartefter? Jag har ju installerat ett flertal uppdateringar av Win 10 Pro senaste åren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari
Postad (redigerade)

Bilderna som är från juli 2017 är nog bilder du inte är så intresserad av, dvs bilder för spel och annat som ingår i Windows. Jag ska ge dig ett par exempel på sådana bilder.

650086474_XboxMSMinesweeper.png.e33cefa5959fc379116f9b4e22a65005.png

c3a6938f7873041b8da235f89746644a718d2686e171798507391b8d923d59c3.png.455568d49cc1893d96ddd439a372f1ca.png

Jag vill också påpeka att jag numera förenklat bildhämtningsförfarandet. Nu kopierar jag endast de nya bilder jag fått i Assets till "N mapp" (som jag har konstant på skrivbordet) - jag tittar på datumen för dem för att se vilka de är. Jag tar inte längre bort några bilder från Assets. (Det gör ju Microsoft själv när de lägger in nyare bilder.) För övrigt gör jag på samma sätt, dvs 
1. I sökrutan (förstoringsglaset) klistrar jag in
%LocalAppData%\Packages\Microsoft.Windows.ContentDeliveryManager_cw5n1h2txyewy\LocalState\Assets

2. Då får jag upp Assets, dvs filmappen med bilderna skrivna
9d4893b1ab67aad8ba428d7cac67b9a3
d537c0de17e69c4d4cd5f47e90b840d6 osv
3. Jag markerar en i taget av de nya Asset-bilderna och väljer Klistra in i N mapp
4. I N mapp högerklickar jag på varje bild, väljer Byt namn och lägger till .jpg
5. När jag kopierat de nya bilderna klickar jag först på "Avmarkera alla" varefter jag klickar på stängkrysset i Asset-mappen. På så sätt får Assets återvända till sin normala plats.

Därefter brukar jag, som inte har någon mobil, ta bort de kopierade mobilbilderna från den N mapp jag har på skrivbordet. Sedan är det dags att byta namn igen på de kopierade bilderna, från siffror till ordentliga namn. Där brukar jag använda mig av Chromes bildsök, dvs jag klickar på knappen Bilder där och kan då hämta varje kopierad bild från min dator för att den ska laddas upp och matchas i webbläsaren.  

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

Så här såg det ut på mitt skrivbord idag när jag hade klickat på en nyinkommen bild, valt Klistra in i N mappen och lagt till .jpg-ändelsen efter sifferbokstavskombinationen.

654018126_SparaAssetbild2020-06-04.thumb.png.03b04a13fdb626ee51e1fa1fe30563df.png
När bilden då visades kände jag igen bryggan och såg att bilden föreställde Coniston Water Lake district Cumbria England och den bilden hade jag fått tidigare och redan sparat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...