Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pelle Penna

Någon som vet

Rekommendera Poster

Pelle Penna

Fick en fråga från en bekant. Följande gäller.

Personen har en hotmailadress som hon har bytt lösenord på via webbmail och även i sin ipad, men hon har även kontot installerat på datorn i Windows10 inbyggda epostprogram. Hur gör man för att byta lösenord där?

Måste man radera kontot och lägga in det på nytt eller finns det någon väg till lösenordet i programmet. 
Jag själv har ett gmailkonto i detta program och där kommer jag inte åt att ändra något lösenord utan har testat att radera och återinstallera. Kan man göra så med hotmail utan att någon av hennes viktiga mail försvinner??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
mbgtmari
Postad (redigerade)

Jag använder inte e-postappen själv men fungerar inte det här?

https://support.office.com/en-us/article/change-your-password-in-mail-for-windows-10-7941bfd6-7b96-49c3-a2ca-0631dfb298eb

Om du har valt ett Outlook.com konto i e-postappen ska du välja Ändra kontoinställningar. Då tar E-postappen dig till webbsidan för ditt hotmail/outlook live-konto där du kan ändra ditt lösenord. (Men det verkar hon redan ha gjort fast det skadar inte att upprepa den proceduren.) Efter att hon har uppdaterat lösenordet på webben ska E-post-appen automatiskt uppdateras med det nya hotmaillösenordet.

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
1 timme sedan, skrev mbgtmari:

Efter att hon har uppdaterat lösenordet på webben ska E-post-appen automatiskt uppdateras

Kan det vara så att appen egentligen är som, eller fungerar som, en webbläsare? Och inte en "riktig" e-postklient?

(Jo, jag vet att vi har diskuterat detta vad som menas med en e-postklient, därav snuffarna..)

Många mobilappar fungerar ju så, inte bara för e-post.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre
5 minuter sedan, skrev Mikael63:

Kan det vara så att appen egentligen är som, eller fungerar som, en webbläsare? Och inte en "riktig" e-postklient?

(Jo, jag vet att vi har diskuterat detta vad som menas med en e-postklient, därav snuffarna..)

Många mobilappar fungerar ju så, inte bara för e-post.

Nej, jag har 3 konton inlagda i appen. Det är bara Hotmail kontot som uppdateras automatiskt. Ändrar jag lösenord för något av de andra kontona, behöver jag skriva in det nya lösenordet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari
10 minuter sedan, skrev Mikael63:

I och med att man kan hämta posten från webben till sin dator och läsa den där i lugn och ro så tycker jag att e-postappen är ett riktigt program (avskyr ordet "klient" i detta sammanhang) som Windows Live Mail och Outlook Express en gång var. Kul att du bekräftar det som stod i microsoftlänken vertpre, nämligen att hotmailkontot uppdateras automatiskt. Då bör det fixa sig för Pelle Pennas bekant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna

Blev inte så klok av detta. Tyvärr så kan jag inte besöka personen själv för att se hur det ser ut hos henne.

Kom dock just på funktionen Snabbhjälp i W10. Kanske ska testa detta. Återkommer när jag vet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari
Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev Pelle Penna:

Tyvärr så kan jag inte besöka personen själv för att se hur det ser ut hos henne.

Nej i dessa pandemitider går det förstås inte. Men du kan ju kommunicera skriftligt med henne. En bild säger mer än 1000 ord så här finns bilder du kan skicka till henne för att klargöra

https://www.intowindows.com/how-to-update-or-change-email-password-in-windows-10-mail/

Den första metoden passar för hennes hotmailkonto. Den andra metoden passar för andra konton och det är nog den vertpre har använt för sina andra konton i e-postappen. 

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna
5 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Nej i dessa pandemitider går det förstås inte. Men du kan ju kommunicera skriftligt med henne. En bild säger mer än 1000 ord så här finns bilder du kan skicka till henne för att klargöra

https://www.intowindows.com/how-to-update-or-change-email-password-in-windows-10-mail/

Den första metoden passar för hennes hotmailkonto. Den andra metoden passar för andra konton och det är nog den vertpre har använt för sina andra konton i e-postappen. 

Tack 

Bra instruktioner jag vidarebefordrar dessa. Märkligt att det inte är lika på mitt gmailkonto?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

Om du menade att även Gmailkontot borde uppdateras automatiskt så tycker jag inte att det är konstigt att Microsoft prioriterar sina egna gratisprodukter. Det är nedlagt en hel del utvecklingstid på dessa. MS vill ju väldigt gärna att man börjar använda Edge också. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Och en liten rekommendation, nu kan jag inte hotmail men gmail och outlook tillåter att logga in antingen via app-lösenord (som går att individuellt blockera) eller via moderna protokoll som OAUTH (lite teknisk term men tillgång vi att du säger ok via tvåstegsverifiering).

då spelar det ingen roll om man byter lösenord för programmen har inte det lösenordet i sig.

Dvs aktivera tvåstestegsautentisering (2fa) och se om inte det går att logga in via programmen på bättre vis än lösenord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...