Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
martin72

Excel formulär

Rekommendera Poster

martin72
Postad (redigerade)

Har ett problem vet inte hur man skall lösa det.

I dags läget så för jag in samma värde på ett antal olika flikar i excelmappen.

Tanken var om man kan skapa en framsida och sen skicka alla värdena till rätt ställe.

I mitt fall är alltid datum som styr var det kommer hamna.

Någon som har en ide hur man löser detta?

Tack på förhand

Bok1.xlsx

Redigerad av martin72

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
MH_
Postad (redigerade)

Med "excelmappen" menar du en exelbok/fil? inte en filmapp med en massa olika filer?

Står värdet du letar efter alltid i samma celler på de olika flikarna?

Hur anges namnet på flikarna?

Först kan du kolla om du har någon nytta av 3D-formler som anges för att kika på samma celler i flera kalkylblad

Kolla framför allt Listan med vilka formler som kan användas. Den är ganska begränsad. Framför allt så saknas alla LETAXX formler samt passa/index så det blir svårt att göra det du vill.

Det andra du kan kolla är INDIREKT   (alternativ förklaring). Den används när du har klistrat ihop en adress och vill hämta värdet (annars tolkar excel det som en textsträng bara).

Antag att du vill hämta värdet från Blad2 där datumen står i Kolumn A och värdet i Kolumn B. Då kan du hämta värdet för datumet 2020-06-09 med hjälp av t.ex LETARAD()

=LETARAD(DATUMVÄRDE("2020-06-09");Blad2!A:B;2;FALSKT)

Om dina flikar/blad heter Blad2, Blad3  osv så kan du göra "Blad2!A:B"-delen av formeln dynamisk. Skriv in den här formeln på rad2 någonstans

=SAMMANFOGA("Blad";RAD(2:2);"!A:B")

Kopiera ner några rader. Som du ser skapas en textsträng som liknar en adress, och för varje rad blir det en ny sida.

Om du petar in det här i en INDIREKT-formel så refererar du till ett område (som blir nonsens om du inte använder området till något)

=INDIREKT(SAMMANFOGA("Blad";RAD(2:2);"!A:B"))

Men om du petar in i din Letarad och kopierar ner så kommer varje rad att handla om olika blad

=LETARAD(DATUMVÄRDE("2020-06-09");INDIREKT(SAMMANFOGA("Blad";RAD(2:2);"!A:B"));2;FALSKT)

En tredje variant är att använda PowerQuery på något vis för att slå ihop alla flikar till en. Men då måste man nästan sitta med din arbetsbok för att lista ut hur det skall se göras.

Här har du ett exempel och som du ser förutsätter det att du har dina data i något slags tabellformat redan, även om du spritt det på olika flikar. 

En fjärde variant är att skriva ett VBA-makro. Men det är överkurs av värsta sorten.

Redigerad av MH_

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
martin72

Tack

Jag la upp det så som jag hade tänkt mig.

Där värdena hamnar under flik (pot, Fuel mm).

Så man kan använda det i pivot tabeller. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...