Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook och visning som oformaterad text


ChristerE
 Share

Go to solution Solved by ChristerE,

Rekommendera Poster

Fick ett mejl och var lite undrande över om det var ett seriöst sådant. Använder Outlook (klienten) och ställde om visningen till "oformaterad text". Trots det visades mejlet som i bilden, där det också anges att mejlet är konverterat till oformaterad text.


Kan inte påminna mig om att detta hänt tidigare. Kollade diverse andra mejl och de visades oformaterade som de ska, t.ex. nyhetsbrev som annars är formaterade. Startade om Outlook och t.o.m. datorn (ifall ...) men ingen skillnad. Mejlet visade sig vara seriöst men det är ju en annan sak. 


Någon som råkat ut för samma sak? Någon som har en förklaring?

 

Mejl.jpg.42d509c309098b92c4cb003cac6896cd.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Det verkar vara Microsofts sätt att "skicka" mejlen om MyAnalytics som ligger bakom fenomenet.


"The messages are injected into mailboxes without going through the Exchange transport system. They are never processed by SMTP."
https://office365itpros.com/2019/09/20/why-office-365-users-receive-myanalytics-messages/


E-postlådan har nyligen migrerats till ett Microsoft 365 Business-abonnemang. Där ingår detta MyAnalytics, som visade sig vara aktiverat från början.


Hade förmodligen förr eller senare börjat kolla MyAnalytics ändå och satt det i samband med Microsoft 365-abonnemanget. Men min misstänksamhet kring mejlet, och visningen med oformaterad text - som inte blev oformaterad, snabbade på det hela. Den här e-postlådan avser en förening och användarna av ett 10-tal mejladresser har inget behov av den här analysen. Den går att stänga av, som väl är.


E-postlådan hanterades i en Exchange-server även före migreringen. Och innan jag hittade förklaringen här ovanför fick jag för mig att kopiera mejlet till en privat e-postlåda (internt inom samma Outlook-klient). Och där visades mejlet oformaterat (med den visningen aktiverad).


Rimligtvis har denna "injection" med fenomenet att göra, men lite förvirrande att det anges att mejlet konverterats till oformaterad text.


En länk om någon blir nyfiken på MyAnalytics:
https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/business/myanalytics-personal-analytics

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...