Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
MikN

Excel beräknar inte alltid inskrivna formler.

Rekommendera Poster

MikN

Jag har stött på ett märkligt och ytterst irriterande problem i Excel för Microsoft 365.

Det som händer är att ibland när jag uppdaterar indata i filen så sker inte beräkning på alla ställen där det ska ske. Det jag då måste göra är att ställa markören i formelfältet och trycka på enter, då genomförs beräkningen, efter det fungerar det att fylla för att få resterande rader att beräknas.

Arbetsboken är inställd på att beräkna automatiskt.

Någon annan som stött på liknande bekymmer?

MVH MikN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
MH_
Postad (redigerade)

Ja. Det problemet får jag ibland. Tyvärr inte tydigt när/var.

Ett uppenbart problem är att excel tolkar visningsläget "text" stenhårt.

Dvs om man skriver in en formel i en cell med formatet "Text" så är det väldigt svårt för excel att fatta att det är en formel och inte en text (ibland måste jag ändra området till "allmänt" (Ctrl+0) för att den skall uppdatera ). Jag kan inte minnas att det var så fyrkantigt förut.

Men det problem som påminner om ditt har jag inte hittat något tydligt mönster för. Jag tror aldrig att det är egna dokument (och jag har vissa som är gigantiska), så jag funderar på om det är säkerhetsinställningarna som spökar ("den här filen kommer från internet"). Eller möjligtvis att filen ursprungligen är skapad i gammalt filformat (.xls)

Men det händer inte speciellt ofta så det är svårt att hitta ett mönster.

Redigerad av MH_

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...