Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur köper jag Google Playcards online


Automan
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Hej!

Min dotter vill köpa en app i Google Play, men hon är för ung för att ha eget Visa/MasterCard. Tänkte lösa det genom att köpa ett Google Play card åt henne med ett belopp som hon kan lösa in. Har gjort detta tidigare genom att köpa kortet på ICA och sedan har hon kunnat lösa in det. Tyvärr verkar det antingen vara slut eller så säljs dessa kort inte i butik längre. Har kollat på ICA, Willys, Telia, GameShop, Kjell & Company, Clas Ohlson, El Giganten, Net On Net men antingen är det slut eller så säljer de dem inte.

 

Ok, tänkte jag, det borde gå att köpa online som så mycket annat. Google har en hjälpsida som tyvärr inte löser mitt problem. Om jag går på de sidan där det säljs online tar det stopp för jag bort inte i USA. Paypal har en tjänst för att köpa online, men beställningen går bara att göra om man har sitt konto registrerat i USA.

 

Kollade även på Livekort.se men deras kort säljs bara i valutan USD eller EUR och fungerar därför inte i Sverige.

 

Det verkar som att det går inte att köpa ett Google Play kort online för att de bort det som en gåva till en annan person om landet är Sverige. Finland ska visst fungera, men det hjälper inte mig.

 

Tacksam om någon här har något tips att komma med för att kunna genomföra detta. Ett alternativ är att vänta tills ICA eller någon annan får in dessa kort, men det är år 2020 och borde inte vara något problem att köpa ett kort online för att lösa in det i Google Play även om man råkar bo i Sverige.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Lägg till ditt eget kreditkort som betalningsmetod.

Köp appen. Testa att den fungerar, att återköp inte behöver göras.

Ta bort kortet som betalningsmetod.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Mikael63:

Lägg till ditt eget kreditkort som betalningsmetod.

Jo, det blir nog den återstående lösningen för detta. Finner det dock väldigt dåligt att det inte ska vara möjligt att köpa ett Google Playcard online för att ge bort som gåva bara för att man bor i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
Postad (redigerade)
43 minuter sedan, skrev Automan:

Jo, det blir nog den återstående lösningen för detta. Finner det dock väldigt dåligt att det inte ska vara möjligt att köpa ett Google Playcard online för att ge bort som gåva bara för att man bor i Sverige.

Eller, kan du inte köpa den som gåva till dig själv via Paypal, få koden till din email och sedan läsa upp/ge koden till barnet att trycka in? Skulle det fungera? 

https://play.google.com/about/giftcards/#online-retailer

 

https://www.paypal.com/us/gifts/brands/google-play

 

 

Redigerad av Lighthouse2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
23 timmar sedan, skrev Lighthouse2:

Eller, kan du inte köpa den som gåva till dig själv via Paypal, få koden till din email och sedan läsa upp/ge koden till barnet att trycka in? Skulle det fungera? 

Bra idé, men grundproblemet är att Paypal tillåter endast köp av Google Playcard online inom USA.

Provade dock ditt förslag för att se om det blev någon skillnad mot att köpa det till sig själv istället för en gåva, men det tog stopp.

 

Paypal.png.956ddf36ebe04b357b19edec6c5efce3.png

Har ingen aning om varför detta ens kan vara ett problem, men uppenbarligen finns det någon form av spärr som gör att detta inte är genomförbart. Gissar att problemet finns hos Google, för PayPal borde inte bry sig om var jag som person bor någonstans i världen.

 

 

 

 

 

Redigerad av Automan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...