Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låser


Torparen
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Med jämna mellanrum kommer texten "låser" upp på skärmen. Några sekunder senare stänger datorn helt. Har haft kontakt med Windows support (goddag yxskaft)

På Facebook finns en annons PC Cleaner kan jag köra detta program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Klicka inte på annonser på Facebook! Du vet aldrig vilka skummisar som har lagt dit dem. Optimeringsprogram är överhuvudtaget av ondo.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter du och arbetar på datorn när låser kommer upp? Kan vara helt enkelt att datorn går ned i vila/låser sig vid inaktivitet en tid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Monshi:

Sitter du och arbetar på datorn när låser kommer upp? Kan vara helt enkelt att datorn går ned i vila/låser sig vid inaktivitet en tid.

 

Jag sitter och arbetar, alltså ingen orsak till vilan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

När började problemet?

Ca 3-4 veckor sedan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du har haft detta allvarliga problem i flera veckor men i stället frågat om småsaker som mejladress på Facebook och hur man skickar bilder?

Det var ju synd att du inte frågade fortare för då kunde ju en enkel systemåterställning till ett tidigare datum ha löst problemet men det fungerar ju dåligt efter flera veckor.

 

I inlägget https://eforum.idg.se/topic/360073-minnet-fullt/?do=findComment&comment=1727846

från den 6 maj skriver du att datorn fungerar bra efter att "Windows support" gjort en återställning. Så vad hände i datorn mellan 6 maj och det datum när detta med "Låser" började?

Installerade du något t ex?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Cecilia:

Så du har haft detta allvarliga problem i flera veckor men i stället frågat om småsaker som mejladress på Facebook och hur man skickar bilder?

Det var ju synd att du inte frågade fortare för då kunde ju en enkel systemåterställning till ett tidigare datum ha löst problemet men det fungerar ju dåligt efter flera veckor.

 

I inlägget https://eforum.idg.se/topic/360073-minnet-fullt/?do=findComment&comment=1727846

från den 6 maj skriver du att datorn fungerar bra efter att "Windows support" gjort en återställning. Så vad hände i datorn mellan 6 maj och det datum när detta med "Låser" började?

Installerade du något t ex?

Nej jag har ej inst något. Inte nämnt något tidigare? Ja då det intr någon gång varannan dag så blir det av naturliga skäl så att det går säkert över. Har också haft kontakt med Windows support men gav inget resultat. Har nu ett tfnnr till support som kan gå in i datorn, kommer att ta kontakt med dem efter helgen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startar datorn igen är då alla program fortfarande igång eller måste du starta det program som du höll på med när meddelandet kom?

 

Kan du beskriva hur meddelandet ser ut, är det en liten ruta mitt på skärmen så att du fortfarande ser programmet du håller på med eller är det något som gör hela skärmen svart och det enda som syns är texten "Låser"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev Cecilia:

När du startar datorn igen är då alla program fortfarande igång eller måste du starta det program som du höll på med när meddelandet kom?

 

Kan du beskriva hur meddelandet ser ut, är det en liten ruta mitt på skärmen så att du fortfarande ser programmet du håller på med eller är det något som gör hela skärmen svart och det enda som syns är texten "Låser"?

En liten ruta på skärmen några sekunder sen stänger datorn. Då jag öppnar är alla tidigare pågående program nerstängda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  1. Nerstängda i betydelsen att om du startar dem igen så vet de inte vad du gjorde innan, t.ex. om du höll på med ett foto i Lightroom så måste du börja om med det?
  2. Hur startar du datorn efter meddelandet?
  3. Står det bara "Låser" eller står det något mer?
  4. Verkar fläkten gå på högvarv innan meddelandet kommer?
  5. Brukar du hålla på med samma program när "Låser" kommer?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Cecilia:
  1. Nerstängda i betydelsen att om du startar dem igen så vet de inte vad du gjorde innan, t.ex. om du höll på med ett foto i Lightroom så måste du börja om med det?
  2. Hur startar du datorn efter meddelandet?
  3. Står det bara "Låser" eller står det något mer?
  4. Verkar fläkten gå på högvarv innan meddelandet kommer?
  5. Brukar du hålla på med samma program när "Låser" kommer?

Efter omstart är allt nerstänkt.

Trycker på startknappen väntar på krav på inloggning.

Bara låser.

Kan ej höra något onormalt från fläkten.

Ja jag håller mest på med Lightroom kan ej erinra mig stängning vid annat tillfälle.

På natten står datorn i strömsparläget normal på morgonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

2. Har du prövat med att trycka på Enter-tangenten för att starta?

Lyser någon lysdiod på datorn när den har stängt ner efter Låser-meddelandet?

 

5. Kan du tänka dig att pröva med att avinstallera Lightroom, starta om datorn och sen installera på nytt?

Eller är det för mycket inställningar i Lightroom för att det ska fungera?

 

6. Har du något program som kan visa hur varmt det är i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2020-05-30 på 17:56, skrev Cecilia:

2. Har du prövat med att trycka på Enter-tangenten för att starta?

Lyser någon lysdiod på datorn när den har stängt ner efter Låser-meddelandet?

 

5. Kan du tänka dig att pröva med att avinstallera Lightroom, starta om datorn och sen installera på nytt?

Eller är det för mycket inställningar i Lightroom för att det ska fungera?

 

6. Har du något program som kan visa hur varmt det är i datorn?

Tempen är inga problem. Lightroom avinst??

Menar du att jag kan starta genom att enbart trycka på Enter?

Om jag gör mindre återställning tror du att det är någon finess?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Min fråga var förstås för att du ska ta reda på om det räcker med att trycka på Enter-tangenten i stället för strömbrytaren.

 

5. Vad menar du med att skriva " Lightroom avinst?? "?

Eftersom du får meddelandet bara när du håller på med Lightroom så kan det kanske ha blivit något fel på Lightroom så att det borde avinstalleras och installeras på nytt.

 

6. Så hur många grader är det i datorn när meddelandet "Låser" kommer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog som vanligt uttryckt mig en aning virrigt. Att den stänger av enbart då jag jobbar med Lightroom stämmer ej.

Hur många grader kan jag ej svara på. Men har nu gjort en förändring då det gäller placeringen så nu får vi avvakta.

Att få den att starta enbart men entertangenten går ej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag problemet är löst, tack vare en fråga från Cecilia. Hon frågade om temperaturen i datorn. Nu är det så att jag har datorn i knäet kom och tänka på ventilationen. Har nu fixat så att det är luft mellan datorn och underlaget. Nu har det gått tre dagar sedan förändringen ingen låsning. Om det nu fortsätter såhär, vilket jag tror, så stort tack Cecilia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra!

En dator bör alltid stå på ett hårt underlag så man är säker på att inte något ventilationshål täcks för. När det står på ett bord bör man inte ha någon duk eller bordstablett under den.

 

Några andra anledningar till varför man inte ska ha datorn i knät tas upp här: http://aktad.se/traning/laptop-i-knat/

Lösningar: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.692638/datorstall-barbara-datorer-laptop-stall-kylning-ergonomi

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Vad bra!

En dator bör alltid stå på ett hårt underlag så man är säker på att inte något ventilationshål täcks för. När det står på ett bord bör man inte ha någon duk eller bordstablett under den.

 

Några andra anledningar till varför man inte ska ha datorn i knät tas upp här: http://aktad.se/traning/laptop-i-knat/

Lösningar: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.692638/datorstall-barbara-datorer-laptop-stall-kylning-ergonomi

 

Faktiskt har jag fortfarande datorn i knäet, men har en träskiva som underlag, tips till andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...