Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
dawwa50

Ominstallera Powermac 7.3

Rekommendera Poster

dawwa50

Hej! 

Jag har en PowerMac G5 där jag vill installera om operativsystemet, men det tycks inte vara så lätt. Jag har skivor med operativsystemen Leopard och Snow Leopard, men de fungerar inte på den här datorn. Jag har även hittat en fil som är uppdelad i fler filer som kan slås ihop till en .toast, men då undrar jag om det går att få över den på USB, så jag kan installera operativsystemet via USB. Ge mig gärna tips på hur jag får till det. 

Just nu finns det ett operativsystem på den som är 10.5.8, men jag vill installera det på nytt, så den blir fabriksåterställd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
polken
1 timme sedan, skrev dawwa50:

Hej! 

Jag har en PowerMac G5 där jag vill installera om operativsystemet, men det tycks inte vara så lätt. Jag har skivor med operativsystemen Leopard och Snow Leopard, men de fungerar inte på den här datorn. Jag har även hittat en fil som är uppdelad i fler filer som kan slås ihop till en .toast, men då undrar jag om det går att få över den på USB, så jag kan installera operativsystemet via USB. Ge mig gärna tips på hur jag får till det. 

Just nu finns det ett operativsystem på den som är 10.5.8, men jag vill installera det på nytt, så den blir fabriksåterställd. 

Instruktion finns hos Apple:https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Ställ gärna frågor via systertidningen på macworld.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Powemac G5? Om den fungerar skulle jag nästan säga skänk den till ett museum!

Från 2005?

Precis som för andra operativsystem som har många år på nacken ska man ta sig en funderar på om det finns någon poäng med att hålla dem rullande. det var längesedan ens MacOs 10.5.8 fick säkerhetspatchar och frågan är om du hittar några program som går att köra på denna gamla version av MacOs.

Men lycka till! Notera att Snow Leopard för Intel-arkitektur. Kanske se om det finns en linux-dist du kan köra på datorn istället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...