Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Länkar från Lightroom CC


Torparen
 Share

Go to solution Solved by Torparen,

Rekommendera Poster

Innan jag går in på detaljer en kort fråga:

Är det någon av er som har erfarenhet av hur man sänder länkar från LR.CC. Alltså att mottagaren kan ladda hem foton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Thirteen:

Skapa ett gruppalbum och bjud in andra att lägga till foton i det https://helpx.adobe.com/se/lightroom-cc/using/save-share-photos.html

Jag har provat att göra enl anvisning av mottagaren krävs ett konto (gratis) Hur kommer jag åt att skapa detta konto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Torparen:

Jag har provat att göra enl anvisning av mottagaren krävs ett konto (gratis) Hur kommer jag åt att skapa detta konto?

Jag vill förtydliga: jag önskar att mottagaren får en fil som denne kan lägga in i sin dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Thirteen:

Man får aldrig vara glad. Gick bra att sända men då jag skall öppna blir det via Photoshop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Cecilia:

Vad var det du öppnade?

Hur öppnade du?

Vad hände?

Jag sände filer med foto till mig skälv filen hämta jag på HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Fick du alltså ett mejl från Sprend med en länk i?

2. Klickade du på länken?

3. Vad hände?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Cecilia:

1. Fick du alltså ett mejl från Sprend med en länk i?

2. Klickade du på länken?

3. Vad hände?

Ja ja Photoshop öppnade och där låg filerna.

Men jag hitta ett annat program Filemail provat och sänt och öppnat verkar funka. (trägen vinner problemet försvinner?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Torparen:

Ja ja Photoshop öppnade och där låg filerna.

Men jag hitta ett annat program Filemail provat och sänt och öppnat verkar funka. (trägen vinner problemet försvinner?)

Får ej vara glad kostar många pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Torparen:

Ja ja Photoshop öppnade och där låg filerna.

Det är normalt att om man klickar på en länk till en bildfil så öppnar det program som man har ställt in ska vara ens bildvisningsprogram och då visas den bild som länken är till. Det innebär inte att programmet visar en bild som sedan tidigare ligger på hårddisken utan att programmet har laddat ner bilden för att kunna visa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det är normalt att om man klickar på en länk till en bildfil så öppnar det program som man har ställt in ska vara ens bildvisningsprogram och då visas den bild som länken är till. Det innebär inte att programmet visar en bild som sedan tidigare ligger på hårddisken utan att programmet har laddat ner bilden för att kunna visa den.

Jaha kan man ändra på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ändra på vad?

Att filen ej öppnas i Photshop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ändra till annat bildvisningsprogram men då kommer det att påverka alla bildfiler och jämnt, dvs inga bildfiler kommer någonsin att öppnas i Photoshop. Vill du det?

 

Vad är problemet med att bilder öppnas i Photoshop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Cecilia:

Man kan ändra till annat bildvisningsprogram men då kommer det att påverka alla bildfiler och jämnt, dvs inga bildfiler kommer någonsin att öppnas i Photoshop. Vill du det?

 

Vad är problemet med att bilder öppnas i Photoshop? nu har jag hitta ett program Transfer XL som kanske funkar. Det är så att jag har en massa foto som jag vill sända till bekantar som ej har fotoprogram men vill kunna lada ner dem på sin HD

Ja det beror men om jag sänder till någon som ej har Photshop vad händer då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden visas med det bildvisningsprogram som den personen har ställt in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Bilden visas med det bildvisningsprogram som den personen har ställt in.

Hoppas du inte upplever mig som tjatig om mottagaren ej har fotoprogram vad händer då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ingår bildvisningsprogram i Windows och man kan titta på bilder i webbläsare också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det ingår bildvisningsprogram i Windows och man kan titta på bilder i webbläsare också.

Aha tack så länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia när jag ändå har dig på trån om jag skall sända filer kan jag göra om flera mappar till filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra en komprimerad mapp av en mapp och en komprimerad mapp är egentligen samma sak som en zip-fil som då kan skickas till Sprend.

 

Högerklicka på en mapp i Utforskaren och i menyn som kommer upp välj:

Skicka till -> Komprimerad mapp

 

Den komprimerade mappen (zip-filen) kommer att placeras bredvid den vanliga mappen i Utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Du kan göra en komprimerad mapp av en mapp och en komprimerad mapp är egentligen samma sak som en zip-fil som då kan skickas till Sprend.

 

Högerklicka på en mapp i Utforskaren och i menyn som kommer upp välj:

Skicka till -> Komprimerad mapp

 

Den komprimerade mappen (zip-filen) kommer att placeras bredvid den vanliga mappen i Utforskaren.

OK men om jag har mer än en mapp och vill omvandla dessa till filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir mer komplicerat om man ska ha flera mappar i en enda zip-fil. Är det inte enklare att ta en mapp i taget och skicka med Sprend?

Med många mappar så ökar också filstorleken och det innebär att den kan bli för stor för Sprend och risken för filöverföringsfel ökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...