Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatering KB4497165 vägrar installeras..


Hakinger
 Share

Go to solution Solved by Hakinger,

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har återigen fått en flashback till varför jag kör Linux istället för Windows till vardags :) Gjorde misstaget att titta till windows uppdateringarna och naturlgtvis har det dykt upp en sån där uppdatering igen (bara en..än så länge) som bara vägrar att installeras. Om jag förstår det rätt så har den inte lyckats installeras sen i Januari...
När jag startar om den går den till 45% och sen kommer felmeddelandet nedan. Felkoden: 0x8e5e0408 handlar om nånting med Windows Store som jag har förstått det. Vad det nu har med saken att göra då uppdateringen handlar om processorer? Jag har aldrig ens använt Windows store...
Har provat med tipset om att stoppa uppdateringsservice och radera mappen "SoftwareDistribution" men naturligtvis hjälper inte det för inget ska vara enkelt ;) Vad finns det mer för Windowsmagi man kan tillämpa?

Citat

2020-01, uppdatering för Windows 10 Version 1909 för x64-baserade system (KB4497165) - Error 0x8e5e0408

 

Redigerad av Pentti H
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu slog det mig att man ska ju inte alltid använda logik i Windows, ibland får man tänka i magiska banor :P Jag kör engelska språket på windows och jag noterar att felmeddelandet är på svenska, kan det ha något med saken att göra?

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Pentti H Jag har samma uppdatering tillgänglig. Ska göra en backup av disk O först och sen kör jag uppdateringen. Återkommer med info om hur det gick, förhoppningsvis under dagen.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va??? Nu har den försvunnit från uppdatering och säkerhet! :huh:

 

Är det nåt vajsing med den så att man valt att dra tillbaks den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KB4497165 är tydligen en uppdatering som ska installeras bara om man har Intel CPU.

Jag har Intel och fått den installerad med automatik.

Men är den installerad 2 gånger, först i januari och sedan i maj också?

Eller vad menas med den här infon?

 

 

KB4497165.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Vad jag förstår är detta en uppdatering för de som kör Windows Server. Gör du det?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Brandklipparen:

Vad jag förstår är detta en uppdatering för de som kör Windows Server. Gör du det?

Nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 minuter sedan, skrev Brandklipparen:

Kan väl då förklara ditt strul?

Jag har inget strul.

Var bara lite fundersam över infon om när den uppdaterades.

Redigerad av bengt 429
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Brandklipparen:

Vad jag förstår är detta en uppdatering för de som kör Windows Server. Gör du det?

Nej, jag kör inte server. När denna uppdatering kom i Januari  och misslyckades med installationen körde jag Home. Sen en vecka tillbaka kör jag PRO som jag uppgraderat till. men om den bara gäller server så blir ingen gladare än jag om jag kan ignorera problemet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Ursäkta Bengt 429! Mitt svar var riktat till Pentti H som startade tråden.

Såg just att Pentti H meddelat att har inte kör Windows Server. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

KB4497165: Intel microcode updates

 

Applies to: Windows Server, version 1903, all editionsWindows 10, version 1903, all editionsWindows Server, version 1909, all editionsWindows 10, version 1909, all editions
 
Jag förstår inte riktigt vilka versioner som innefattas enl den här texten?
Är det bara Server eller...?
Jag kör iaf inte server, och min uppdatering gick in automatiskt utan problem.
 
Pentti H har du Intel CPU?
 
Redigerad av bengt 429
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev bengt 429:

KB4497165: Intel microcode updates

 

Applies to: Windows Server, version 1903, all editionsWindows 10, version 1903, all editionsWindows Server, version 1909, all editionsWindows 10, version 1909, all editions
 
Jag förstår inte riktigt vilka versioner som innefattas enl den här texten?
Är det bara Server eller...?
Jag kör iaf inte server, och min uppdatering gick in automatiskt utan problem.
 
Pentti H har du Intel CPU?
 
 

Ja, jag har intel i7-9700. I januari när uppdateringen kom hade jag Intel i5. Just nu kommer jag inte ihåg längre vilken version det var tyvärr, men vill minnas att jag köpte den för en 3-4 år sen. Om det är viktigt kan jag nog ta reda på det då jag gav det gamla moderkortet med processorn till en vän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev bengt 429:
Jag förstår inte riktigt vilka versioner som innefattas enl den här texten?
Är det bara Server eller...?

Windows 10 och Windows Server, under förutsättning att det är version 1903 eller 1909.

Nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev bengt 429:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4497165/kb4497165-intel-microcode-updates

 

Här finns lista på alla modeller som ska uppdateras. Vid en snabb titt så såg jag inte din CPU.

Min modell i7-7500U fanns med i listan, Kanske därför jag fått uppdateringen.

Jo, min 9: generation i7-9700K coffe lake finns med i listan tyvärr..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)

Idag loggade jag in i Windows för att spela lite. Gick in på uppdateringar, såg att det fanns en knapp som sa att uppdateringar fanns tillgängliga och jag kunde ladda ner dem. Så jag gjorde det och vips, så blev det installerat helt plötsligt (efter fem månader) Tydligen måste man skriva inlägg på eforum så löser sig windowsproblem magiskt ;)

Redigerad av Pentti H
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag förstår så har Microsoft "återanvänt" KB4497165 för uppdatering av Intel Microcode. Vilket skapar lite förvirring, minst sagt. Den första versionen från augusti 2019 och senaste gången den skickades ut var i förra veckan.

 

Hur som helst, skönt att det löste sig för dig!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Laso changed the title to Uppdatering KB4497165 vägrar installeras..
På 2020-05-25 på 18:02, skrev bengt 429:

KB4497165: Intel microcode updates

 

Applies to: Windows Server, version 1903, all editionsWindows 10, version 1903, all editionsWindows Server, version 1909, all editionsWindows 10, version 1909, all editions
 
Jag förstår inte riktigt vilka versioner som innefattas enl den här texten?
Är det bara Server eller...?

Det jag fetat innefattar väl alla versioner av windows 10, version 1909 alla utgåvor, som jag läser det. Nu har den dykt upp hos mig igen, har 1909 home, ingen serverversion. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Tomas E:

Det jag fetat innefattar väl alla versioner av windows 10, version 1909 alla utgåvor, som jag läser det. Nu har den dykt upp hos mig igen, har 1909 home, ingen serverversion. 

Ja, gäller både Server och Windows 10 (1903 och 1909). 

 

Notera att nu finns Windows 10 May 2020 Update (version 2004) tillgänglig för manuell installation:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Kommer inom de närmaste dagarna till Windows Update.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
På 2020-05-28 på 13:19, skrev Cluster:

Ja, gäller både Server och Windows 10 (1903 och 1909). 

 

Notera att nu finns Windows 10 May 2020 Update (version 2004) tillgänglig för manuell installation:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Kommer inom de närmaste dagarna till Windows Update.

Kan man installera den även om man inte först har installerat den uppdatering som tråden handlar om?

 

Lägger till: Har pausat uppdateringarna i väntan på eventuella fixar pga denna diskussion.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev Tomas E:

Kan man installera den även om man inte först har installerat den uppdatering som tråden handlar om?

Ja, men observera att det finns en del problem med uppdateringen: https://eforum.idg.se/topic/361091-windows-10-maj-2020-uppdatering/?do=findComment&comment=1728537

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...