Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OS Lämplig för Raspberry Pi 4?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

2020-05-24 23:52, skrev Mikael63:

Just nu testar jag Ubuntu MATE men där finns inte paketet system-config-samba.

Ska det vara nödvändigt att manuellt pilla i konfigurationsfiler?

Eftersom jag nu använder min Pi som "desktop" märker jag hur bortskämd man blivit av att köra med Mint. Det är så många saker som bara fungerar eller är enkel att lägga till i Mint.  Detta blev alltså tydligt när man kör med Raspios där det måste meckas bra mycket mera.

 

Gav därför Ubuntu Mate en ärlig chans till och visst fungerar utdelningen så som jag beskrev hur jag fått det att fungera i Raspios - utan system-config-samba. Andra saker fungerar också bra/bättre, än så länge kanske ska tilläggas.

Det jag nu tycks stupa på är webbläsaren Vivaldi.

Jag valde 64-bitars Ubuntu Mate och med arkitekturen armhf tycks det bli en för svår kombo för Vivaldi.

 

Kommer nog att fylla på detta inlägg allt eftersom.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Liten återkoppling bara:

 

2020-09-05 14:44, skrev Mikael63:

Kanske skulle höra hemma i en egen tråd men jag stötte på patrull när jag skulle börja använda detta lite mera "skarpt" dvs. utan skärm & tangentbord/mus. Headless kallas det visst.

Jag hade tänkt använda Anydesk för att fjärrstyra den men det gick inte om den inte hade en skärm ansluten. Sökte på just det problemet och fick då indikation på att samma fel uppstår om man använder Teamviewer.

 

2020-10-17 23:27, skrev Mikael63:

Finns det någon slags "adapter" som man skulle kunna lura en dator att tro att det finns en HDMI-ansluten skärm?

OBS! Det fungerar förträffligt att använda VNC för att fjärrstyra min Raspberry varför jag inte behöver AnyDesk/TeamViewer, eller något annat program, men OM man skulle vilja det, fjärrstyra en dator utan fysisk ansluten skärm.

 

2020-10-18 10:13, skrev Cecilia:

 

2020-10-24 20:08, skrev Mikael63:

Beställde en sådan "display-emulator" för några dagar sedan.

Har inte fått den än men tänkte förbereda med att installera Anydesk.

Döm om min förvåning när det, nu, fungerar utan "emulator"?!

Den åtgärd jag vidtog för att få VNC att fungera (se längre upp i tråden) kanske även medförde att även AnyDesk fungerade "headless"?

Visserligen har det väl kommit någon uppdatering av AnyDesk sedan jag först testade men..

 

När min Raspberry Pi fick vikariera som "desktop" så bytte jag OS.

Nu när jag åter avser använda den som en mini-NAS, med bibehållet OS, fungerar inte AnyDesk men väl TeamViewer.

Dock "måste" jag då använda denna inköpta emulator.

 

Jag har nu skippat att dela ut mappar "på nätverket" och använder enbart TeamViewer för att komma åt innehåll på de anslutna diskarna.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Oj, jag ser att det förekommer brister i rapporteringen här!

Raspberryn har (åtminstone) sedan i våras fått fungera som internetradio ute på altanen (tjänstledig från NAS).

Det strulade med TeamViewer liksom även med Anydesk och med nomachine. Bytte OS till Raspberry Pi OS där VNC-server finns installerad från start, bara att aktivera. Fungerar mycket snabbt och bra.

Raspberry Pi OS är ju i princip Debian Buster och den har rätt så tråkigt utseende.

Man behöver dock inte trixa så mycket för att man ska kunna ändra en hel del:

I menyn, Inställningar - Main meny editor

Inställningar - Bocka i hantera utseende och beteende - OK

I menyn, Inställningar - Hantera utseende och beteende

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
1 timme sedan, skrev Thirteen:

Nej men det ska ju givetvis göras - detta som julpyssel. Ska försöka få dispens från uppesittarkvällen men det torde inte gå...

 

(flyttade inlägget till den här tråden i stället, visserligen är innehållet i tråden lite rörig men trådrubriken passar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

God fortsättning!

2021-12-11 17:57, skrev Mikael63:

Nej men det ska ju givetvis göras - detta som julpyssel.

Så var detta gjort men alla pusselbitar gick inte att få dit - krångel med VNC.

 

När jag ändå hade burken framme testade jag med senaste Ubuntu MATE men det var samma sak där, med VNC.

 

Jag hade nog fått detta att lira om jag ansträngt mig men eftersom det fungerar så enkelt med Raspberry Pi OS blir jag irriterad när det inte gör det med andra OS.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju i ärlighetens namn se detta från olika synvinklar.

Om man ska använda sin Pi som NAS eller på annat sätt där man egentligen inte "behöver se skrivbordet", när man kör sk. headless, till stora delar utan endast behöver fjärrstyra vid något enstaka tillfälle för att ändra något - DÅ duger (läs: räcker) ju Raspberry Pi OS med sin förinstallerade VNC-server.

Vill man ha ett "snyggt" användargränssnitt och använda enheten som en surfdator, vilket jag också har gjort, ja då är Ubuntu MATE ett gott val och då skulle även Armbian kunna fungera bra, bara man ger det en chans.

Jag fick varning angående grafik/hårdvarustöd när jag testade Armbian. Allt gick också väldigt ryckigt vilket det inte gjorde med Ubuntu MATE.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-12-25 14:22, skrev Mikael63:

När jag ändå hade burken framme testade jag med senaste Ubuntu MATE men det var samma sak där, med VNC.

Kollade en vända till på detta (i fjol!) och nu finns TeamViewer i en 64-bitarsversion, för Raspberry, vilket löser avsaknaden av VNC. För att detta ska fungera "headless" behöver man en sådan dongel simulerar en bildkärm.

 

Som Mint-användare saknar jag funktionen att i menyn kunna högerklicka och välja avinstallera.

Dock är Programvara lite bättre än Mints Programhanterare i det avseendet att man på ett överskådligt sätt kan se vilka program som finns installerade och där välja att avinstallera.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
 Share

×
×
  • Skapa nytt...