Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OS Lämplig för Raspberry Pi 4?

Mikael63
Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

2020-10-22 20:05, skrev Thirteen:

I samband med att jag beställde diverse prylar passade jag på att beställa ett minneskort att kunna testa med.

Testade då Ubuntu 20.10

RealVNC finns inte förinstallerat och inte i Ubuntu Software.

Samma sak med AnyDesk.

Hämtar dessa och testar att installera men får meddelande om att beroenden saknas men inte vilka som saknas.

Via terminalen får jag info att jag håller tillbaks trasiga paket. Hittar inte hur man fixar det. (Inte lika enkelt som i Mint åtm.)

Googlar, kör diverse kommandon, hjälper inte.

Med sånt stök redan innan jag testat detta med utdelningar så är jag ytterst skeptisk...

Tillägg: Samma stök även med Kali Linux

Redigerad av Mikael63
Kali
  • Ledsen 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 1 month later...
2020-05-24 23:52, skrev Mikael63:

Just nu testar jag Ubuntu MATE men där finns inte paketet system-config-samba.

Ska det vara nödvändigt att manuellt pilla i konfigurationsfiler?

Eftersom jag nu använder min Pi som "desktop" märker jag hur bortskämd man blivit av att köra med Mint. Det är så många saker som bara fungerar eller är enkel att lägga till i Mint.  Detta blev alltså tydligt när man kör med Raspios där det måste meckas bra mycket mera.

Gav därför Ubuntu Mate en ärlig chans till och visst fungerar utdelningen så som jag beskrev hur jag fått det att fungera i Raspios - utan system-config-samba. Andra saker fungerar också bra/bättre, än så länge kanske ska tilläggas.

Det jag nu tycks stupa på är webbläsaren Vivaldi.

Jag valde 64-bitars Ubuntu Mate och med arkitekturen armhf tycks det bli en för svår kombo för Vivaldi.

Kommer nog att fylla på detta inlägg allt eftersom.

• Tack 1
Länk till inlägg
  • 1 month later...

Liten återkoppling bara:

2020-09-05 14:44, skrev Mikael63:

Kanske skulle höra hemma i en egen tråd men jag stötte på patrull när jag skulle börja använda detta lite mera "skarpt" dvs. utan skärm & tangentbord/mus. Headless kallas det visst.

Jag hade tänkt använda Anydesk för att fjärrstyra den men det gick inte om den inte hade en skärm ansluten. Sökte på just det problemet och fick då indikation på att samma fel uppstår om man använder Teamviewer.

2020-10-17 23:27, skrev Mikael63:

Finns det någon slags "adapter" som man skulle kunna lura en dator att tro att det finns en HDMI-ansluten skärm?

OBS! Det fungerar förträffligt att använda VNC för att fjärrstyra min Raspberry varför jag inte behöver AnyDesk/TeamViewer, eller något annat program, men OM man skulle vilja det, fjärrstyra en dator utan fysisk ansluten skärm.

2020-10-18 10:13, skrev Cecilia:

2020-10-24 20:08, skrev Mikael63:

Beställde en sådan "display-emulator" för några dagar sedan.

Har inte fått den än men tänkte förbereda med att installera Anydesk.

Döm om min förvåning när det, nu, fungerar utan "emulator"?!

Den åtgärd jag vidtog för att få VNC att fungera (se längre upp i tråden) kanske även medförde att även AnyDesk fungerade "headless"?

Visserligen har det väl kommit någon uppdatering av AnyDesk sedan jag först testade men..

När min Raspberry Pi fick vikariera som "desktop" så bytte jag OS.

Nu när jag åter avser använda den som en mini-NAS, med bibehållet OS, fungerar inte AnyDesk men väl TeamViewer.

Dock "måste" jag då använda denna inköpta emulator.

Jag har nu skippat att dela ut mappar "på nätverket" och använder enbart TeamViewer för att komma åt innehåll på de anslutna diskarna.

• Gilla 1
  • Tack 1
Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...