Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OS Lämplig för Raspberry Pi 4?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Funderar på att skaffa en Raspberry Pi 4 och sätta upp som en mini-NAS.

 

Test av diverse "distar" för detta ändamål landade i Linux Mint och där verktyget system-config-samba.

Då på en gammal bärbar.

Av vad jag kommit fram till har inte Mint stöd för arkitekturen hos Raspberry.

 

Söker man hos distrowatch får man en del förslag och just nu testar jag att installera Peach OSI.
Tillägg: Nä den kraschar i slutet av installationen, både virtuellt och skarpt. Bådar inte gott..

 

Vad har ni för erfarenheter kring detta med att använda Raspberry som NAS?

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

gick i dem tankarna ett tag men då det var mycket jobb och att jag inte kunde förlita mig på det pga för lite kunskap så blev det att jag skaffade en synology nas istället. Så mitt råd till dig är att skaffa en nas och inte en Raspberry Pi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för rådet men hela 'projektet' bygger på en Raspberry Pi, inte på att jag nödvändigtvis måste ha en NAS.

 

Just nu testar jag Ubuntu MATE men där finns inte paketet system-config-samba.

Ska det vara nödvändigt att manuellt pilla i konfigurationsfiler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Men nu när jag tänker efter så lät det ändå lite spännande, man kanske skulle ta upp det projektet igen för skojs skull.

mjo men det kan va möjligt att man måste det men kan inte svära på det.

 

hittade detta, kan de vara till någon hjälp?

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Komplettering.

Varför jag funderar på Raspberry Pi som NAS beror på några olika faktorer.

 

Den ena är direkt kopplat till den här tråden:

https://eforum.idg.se/topic/360351-mini-nas-eller/ << OBS! Ny länk.

och då specifikt inlägget från 19/5 (2020).

 

Där, i den tråden är jag mer intresserad av en "färdig" pryl som fungerar som en slags adapter utan diverse "onödig" konfigurering.

 

Ytterligare faktor är priset.

Jag har en ICY-box med tre diskar, och jag har två portabla USB3-diskar, 2,5" samt några lösa 2,5" diskar som jag kan ansluta med ett litet kretskort, SATA<>USB3.

Behöver alltså ingen hårdvara mer än något som kan hantera nätverk <> USB3.

 

Inga av dessa diskar används dock regelbundet utan bara om det är något "extra" som ska backas upp.

Således behöver det inte finnas en NAS 24/7 utan bara vid behov.

 

Förutom ovanstående diskar har jag en extern 2,5" som jag använder för backup. Den disken måste vara ansluten via USB så där gör inte en NAS någon nytta.

 

Sedan är det ju kul som "projekt". Att kunna använda en sån pass enkel och relativt billig enhet till något som skulle kostat betydligt mer om jag köpt en "riktig" NAS.

 

För att ett sådant projekt ska kännas roligt är det bra om det inte finns hinder och motgångar redan innan man köpt något.

Därför har jag testat mig fram till en metod som fungerar och som jag vill använda - verktyget system-config-samba (i Linuxmiljö).

Se https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=29&t=1127 << OBS! flyttad länk.

Även om jag nu vet hur smb.conf ska se ut för att det ska fungera så vill jag inte editera den manuellt.

 

Den "dist." jag vill använda bör vara baserad på Debian/Ubuntu och man behöver kunna installera det verktyg jag vill använda.

Sedan är det ju en fördel om det går att ladda hem installationsfilen utan avbrott, att USB-minnet kan boota, att installationsförloppet inte avbryts, att wifi fungerar, att datorn får en ip-adress och andra sådana självklara saker.

Vilket alltså inte lirat så bra med många av de distar jag testat.

 

 

 

 

Redigerad av Mikael63
fixat strul med länkar
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears
Postad (redigerade)

ja det är ju sant, jag har inte heller fått de att lira riktigt.

Nu vet jag inte om detta hjälper dig men de kanske hjälper en annan som vill testa något liknande så lägger ändå in en länk till vad jag hittat.

 

har inte riktigt hunnit kolla närmare på detta själv.

 

How to build your own Raspberry Pi NAS

 

[edit: ska läsa din tråd på linux mint forumet]

Redigerad av cybertears
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev cybertears:

[edit: ska läsa din tråd på linux mint forumet]

OJ!

Den länken avsågs inte i mitt inlägg ovan utan det var denna länk jag menade:

https://eforum.idg.se/topic/360351-mini-nas-eller/

 

Länken till mint-forumet borde ha funnits i avsnittet "test" - fixar detta sedan

 

14 minuter sedan, skrev cybertears:

har inte riktigt hunnit kolla närmare på detta själv.

 

How to build your own Raspberry Pi NAS

Bygger också på att man editerar smb.conf manuellt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears
Just nu, skrev Mikael63:

Bygger också på att man editerar smb.conf manuellt

Ja såklart, vilket det inte är de som man vill i ditt fall, återkom gärna med hur det går om du hittar något intressant :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-24 på 23:52, skrev Mikael63:

Just nu testar jag Ubuntu MATE men där finns inte paketet system-config-samba.

Har nu lyckats installera Samba och tillhörande verktyg men det fungerar inte att dela ut något över huvud taget i Ubuntu MATE. Inte ens via högerklick i filhanteraren.

Det är samma förutsättningar, samma inställningar, samma hårdvara, samma IP,  brandvägg är av osv. som när jag kör Mint 19.3.

 

Såå... jakten torde fortsätta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nej, jag ger upp detta.

Jag har inte lyckats hitta ett OS som jag kan "förhandstesta", antingen i Virtualbox eller på min testdator, och fungerar så att jag blir nöjd.

Trodde det svåra skulle vara att ha flera olika bra att välja och där "tvingas" välja bort några men så är inte fallet.

Jag har förmodligen blivit påverkad hur smidigt allt fungerar med Linux Mint, från nerladdning till färdig installation och konfiguration.

 

Dock ska påpekas att det ju mycket väl kan finns bra OS för Raspberry Pi på just Raspberry Pi. Jag har inte haft möjlighet att testa det. Lite moment 22.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Uppdatering:

Hämtade en färdig VM med Raspios (fd. Rasbian), dock inte motsvarande den allra senaste versionen.

Där kan jag installera samba via kommandotolken.

Sedan kan jag via Lägg till/ta bort program installera filhanteraren Caja och tillägget Caja-share.

Då är det enkelt att starta Caja, som admin, högerklicka på en mapp och dela ut den.

Klart.

 

Har beställt en Pi 4B nu. ?

 

Återstår att se hur detta lirar i verkligheten...

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-07-31 11:02, skrev Mikael63:

Stort tack, fungerar fin-fint!

Min beställda Pi är restnoterad.

Tänkte att jag skulle "öva" lite med webmin på en dator med Mint 20.

Installerade samba + webmin och det fungerade bra. Det går också bra att skapa en utdelning åtkomlig från andra enheter.

Men det verkar inte gå att få till skrivrättigheter för en anonym anslutning. Eller jo, enligt gränssnittet så ska det vara läs/skriv för alla men det fungerar inte i praktiken.

Att på enklare sätt starta en filhanterare och högerklicka på en mapp och där välja att dela ut med läs/skriv till alla går bra.

 

Jag kommer nog i första hand att köra med den metoden i det OS jag installerar i enheten.

Omaket att starta filhanteraren som root, för att göra en sådan utdelning, får jag ta. (Detta behövdes i den virtuella maskinen men det behövs inte i Mint).

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
På 2020-08-05 på 16:15, skrev Mikael63:

Min beställa Pi är restnoterad.

Igen, denna gång till 2020-09-07 :angry:

 

Men det ger mig mer tid att testa och jag har tänkt så här:

Jag får nog se mig ganska hemtam med Debian eftersom jag kör med Mint.

(som ju bygger på Ubuntu som bygger på Debian..)

 

Hos https://www.raspberrypi.org/downloads/ är det ganska uppenbart vilket OS som rekommenderas - Debian (Buster).

Så varför då krångla till det med annan dist. om det nu räcker med att Debian krånglar i sig?

Nja, eller krånglar men... inte lika smidigt som i Mint bara.

 

Passar på att här skriva lite anteckningar.

Det är egentligen mest mina egna minnesanteckningar men någon annan kan ju ha nytta av dem.

(Dessutom är det min tråd. Faktiskt.)

 

***

Från minnet hur jag fick delning via högerklick med filhanteraren Nautilus att fungera.

 

sudo apt install samba

sudo apt install nautilus

sudo apt install nautilus-share

sudo apt install nautilus-admin
(admin bra att ha, behövs inte för utdelning)

 


Från 
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=66005

hittade jag detta:

 

sudo smbpasswd -a dave
(där dave byts mot aktuellt användarnamn)

sudo gpasswd -a dave sambashare
(där dave byts mot aktuellt användarnamn)

Starta om.

(kanske räcker att logga ut och in igen, eller bara att starta om sambaservern, jag startade om datorn)

 

Högerklick med Nautilus på önskad mapp och dela ut, med gäståtkomst om så önskas.

 

Denna typ av utdelning skrivs inte till ordinarie

/etc/samba/smb.conf
utan de återfinns som egna dokument för varje utdelning under
/var/lib/samba/usershares


 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jodå tycks ju fungera fint detta med Raspberry Pi OS.

Varför gå över ån efter vatten?

Utdelningar fungerar enligt förra inlägget.

För en del utdelningar får man fråga om att lägga till rättigheter.

En del utdelningar av typ NTFS kräver användarnamn & lösen trots att man angivit Gäståtkomst.

 

Nu blir det till att skaffa en USB3-hubb med extern strömförsörjning så att jag kan lägga till fler diskar än ICY-box.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle höra hemma i en egen tråd men jag stötte på patrull när jag skulle börja använda detta lite mera "skarpt" dvs. utan skärm & tangentbord/mus. Headless kallas det visst.

Jag hade tänkt använda Anydesk för att fjärrstyra den men det gick inte om den inte hade en skärm ansluten. Sökte på just det problemet och fick då indikation på att samma fel uppstår om man använder Teamviewer.

 

Eftersom RealVNC fanns installerat i Raspberryn tänkte jag att det skulle funka bra med den, eftersom den fanns förinstallerad.

Dock samma problematik där.

Infon som tillhandahålls här:

https://www.raspberrypi.org/documentation/remote-access/vnc/ och här:

https://help.realvnc.com/hc/en-us/articles/360002249917-VNC-Connect-and-Raspberry-Pi#getting-connected-to-your-raspberry-pi-0-1 hjälpte inte.

 

Hittade lösningen här:

https://desertbot.io/blog/headless-raspberry-pi-4-remote-desktop-vnc-setup

 

Citat

Step 11. Important! Change the default screen resolution
There is a weird quirk where you must change the screen resolution or VNC will report “Cannot currently show the desktop.”

Still from within raspi-config:

Select Advanced Options
Select Resolution
Select anything but the default (example: 1024x768)
Select Ok
Once you’ve established that it works, you can go back and try other screen resolutions.

Select Finish
For the reboot prompt, select Yes

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Som en spinoff till..

På 2020-09-05 på 14:44, skrev Mikael63:

Jag hade tänkt använda Anydesk för att fjärrstyra den men det gick inte om den inte hade en skärm ansluten. Sökte på just det problemet och fick då indikation på att samma fel uppstår om man använder Teamviewer.

..fick jag en lösryckt tanke:

Finns det någon slags "adapter" som man skulle kunna lura en dator att tro att det finns en HDMI-ansluten skärm?

 

OBS! Det fungerar förträffligt att använda VNC för att fjärrstyra min Raspberry varför jag inte behöver AnyDesk/TeamViewer, eller något annat program, men OM man skulle vilja det, fjärrstyra en dator utan fysisk ansluten skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK :)

 

Tillägg: Det tycks inte finnas någon sådan för micro HDMI varför man få ha en kort adapterkabel då.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Mikael63:

Som en spinoff till..

..fick jag en lösryckt tanke:

Finns det någon slags "adapter" som man skulle kunna lura en dator att tro att det finns en HDMI-ansluten skärm?

 

OBS! Det fungerar förträffligt att använda VNC för att fjärrstyra min Raspberry varför jag inte behöver AnyDesk/TeamViewer, eller något annat program, men OM man skulle vilja det, fjärrstyra en dator utan fysisk ansluten skärm.

De där är intressant för att jag fjärrstyr datorer idag som inte ens har en skäm kopplad och tamviewer funkar fint. Kan de ha att göra med om det är linux eller windows kanske. Är ju sällan i linuxmiljö längre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får hoppas att det kan fungera med Mint någon gång i framtiden.

Ubuntu Mate fungerade inget bra.

 

Men annars så funkar det bra med Raspberry Pi OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-10-17 23:27, skrev Mikael63:

Som en spinoff till..

..fick jag en lösryckt tanke:

Finns det någon slags "adapter" som man skulle kunna lura en dator att tro att det finns en HDMI-ansluten skärm?

OBS! Det fungerar förträffligt att använda VNC för att fjärrstyra min Raspberry varför jag inte behöver AnyDesk/TeamViewer, eller något annat program, men OM man skulle vilja det, fjärrstyra en dator utan fysisk ansluten skärm.

 

2020-10-18 10:13, skrev Cecilia:

 

2020-10-18 10:33, skrev Mikael63:

TACK :)

Tillägg: Det tycks inte finnas någon sådan för micro HDMI varför man få ha en kort adapterkabel då.

 

 

2020-10-18 13:11, skrev cybertears:

De där är intressant för att jag fjärrstyr datorer idag som inte ens har en skäm kopplad och tamviewer funkar fint. Kan de ha att göra med om det är linux eller windows kanske. Är ju sällan i linuxmiljö längre. 

 

2020-10-18 17:22, skrev Mikael63:

Killgissar:

Om datorn har en "simpel" VGA-utgång kanske det fungerar?

Beställde en sådan "display-emulator" för några dagar sedan.

Har inte fått den än men tänkte förbereda med att installera Anydesk.

Döm om min förvåning när det, nu, fungerar utan "emulator"?!

Den åtgärd jag vidtog för att få VNC att fungera (se längre upp i tråden) kanske även medförde att även AnyDesk fungerade "headless"?

 

Visserligen har det väl kommit någon uppdatering av AnyDesk sedan jag först testade men..

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
2020-10-22 20:05, skrev Thirteen:

I samband med att jag beställde diverse prylar passade jag på att beställa ett minneskort att kunna testa med.

Testade då Ubuntu 20.10

RealVNC finns inte förinstallerat och inte i Ubuntu Software.

Samma sak med AnyDesk.

Hämtar dessa och testar att installera men får meddelande om att beroenden saknas men inte vilka som saknas.

Via terminalen får jag info att jag håller tillbaks trasiga paket. Hittar inte hur man fixar det. (Inte lika enkelt som i Mint åtm.)

Googlar, kör diverse kommandon, hjälper inte.

Med sånt stök redan innan jag testat detta med utdelningar så är jag ytterst skeptisk...

 

Tillägg: Samma stök även med Kali Linux

 

Redigerad av Mikael63
Kali
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...