Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hyper-V, är det nåt att ha egentligen?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag uppgraderade min Windows 10 home till Pro för en billig penning och tänkte jag skulle ta och prova denna "Hyper-V" för virtuella maskiner. Vet inte om jag gör något fel, men det går väldigt slött jämfört med både Virtualbox och Vmware player märker jag. Då har jag ändå gett den 8 processorer och 8GB i minne. Jag kan dock inte hitta var jag kan ge den mer videominne som man kan göra i VMware och Virtualbox. I Vmware och Virtualbox har man ju deras "tools" så att man kan utnyttja prestandan i grafikkortet. Något motsvarande verkar inte finnas i Hyper-V? Som det är nu så hackar musen och grafiken är slö.
Jag skulle även vilja ha full upplösning på min 4K-skärm, alltså 3440x1440 och inte den lilla ruta som man får. Jag körde in UbuntuDDE som fungerar klockrent i de andra två programmen (efter att man installerat VMware tools respektive Virtualboxadditions), men i Hyper-V är det som sagt slött. Har för mig att jag läst nånstans att Hyper-V skulle vara bättre då den arbetar mot hårdvaran direkt till skillnad från de två andra.

Har någon andra erfarenheter?

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Enda jag kan hitta i BIOS som man kan tolka ha med virtualisering att göra är VT-D och den är aktiverad. Och eftersom jag öht kan skapa en virtuell miljö i Hyper-V så fungerar alla BIOS-inställningar..
Jag har även hårdvara som man inte behöver skämmas för, så det är inte heller problemet.
Hittade nån sida där det ges tips om olika mer eller mindre komplicerade "ritualer" man kan testa, men det känns som att man inte ska behöva hålla på med sånt, särskilt inte i Windows tycker jag. Så, jag håller mig nog till det som fungerar direkt istället (virtualbox/VMware) och konstaterar att Hyper-V inte är mycket att ha för en vanlig användare ;)

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet, utan direkta mätningar, är att det är nog så snabbt som vmware eller virtualbox.

 

Har du installerat/aktiverat Hyper-V Integration Services?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cluster:

Min erfarenhet, utan direkta mätningar, är att det är nog så snabbt som vmware eller virtualbox.

 

Har du installerat/aktiverat Hyper-V Integration Services?

Tack för info om din upplevelse. Då vet jag att den kan funka bra.
Nu har jag raderat den virtuella maskinen så jag kommer inte ihåg om jag hade aktiverat den, jag provade det mesta jag kunde komma på. Men jag ska ha det i åtanke och säkerställa att den är igång nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...