Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
MH_

Gammal garderobsinredning

Rekommendera Poster

Hej. Är det någon som kan gamla garderober?

Jag bor i en hyresrätt från början av 60-talet. I hallen finns det ett gäng inbyggda garderober som har sett bättre dagar.

Mått ca:58x55 (drygt)

Något slags 2-lagers masonit med en massa luft(?) emellan (Tål nästan ingen belastning om man försöker sätta spik/skruv)

Jag skulle behöva fixa en del nya hyllplan och lådor/backar men vad tusan kallas den här typen av garderober och fästanordningar? Hyllor, skenor och galg-stånghållare fäster i små skåror istället för runda hål (som t.ex Ikea). Fästanordningarna är platta och delen som går in i väggen är J-formad med "kroken" uppåt.

När jag var barn var det här vanligt i garderober. Men nu hittar jag ingenting på nätet (kommer inte på några vettiga sökord).

Är det vettigt att försöka hitta något som passar eller skall man köpa backstativ och ställa in istället? Jag vill helst inte skruva fast något eftersom väggarna är "smuck".

Man kanske borde ta det med värden. Men när folk flyttar och de fixar lägenheterna så river de ut garderoberna så jag tror inte att de har något lager. Dessutom tar de minsta lilla ursäkt för att höja hyran så jag fixar det helst själv.

Lite bilder (eftersom jag hittade min gamla digitalkamera från 2006 i en av garderoberna. Med datumstämpel och allt 🙂

Skåra + en plast-fästanordning. (Bara för att förvirra så  ligger den ovanpå fästanordningen som hör till hyllplanet under).

1.thumb.jpg.d3ae61b0393c93a22587b3f018a266bd.jpg

fästanordning för hylla på väg in

2.thumb.jpg.3ccf4fceea0a0567771308702dbb3015.jpg

fästanordning för hylla i väggen (jag insåg just att den är trasig. Om man kollar nederdelen av bilden så ser man att det skall finnas en överdel. Hyllplanen är avfasade och skall glida in)

3.jpg.6a0094e04a57dc947e22be13d45a1dc1.jpg

Och en gammal lapp i Städskrubben. Star lades tydligen ner på 80-talet så det är ingen hjälp (nej, det är inte jag som har målat).

4.JPG.65f0d894c357b0b28e9531259f6ae3be.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Masoniten är hållbar på det sätt den är tänkt att fungera i garderoben.

Kraften från hyllplanen blir ju helt vertikalt. I princip borde man kunna stoppa in en S-krok i hålen och låta hyllplanen vila på dessa. Dock viktigt att hyllplanen är full bredd och inte bara nästan full bredd.

Det måste ju inte finnas någon "grop" som ska passa i fästet. Det enda som händer är att hyllan kan följa med ut en bit om man försöker dra ut ett klädesplagg underst i högen.

Garderoberna här hemma torde vara sedan 1984-ish och har masonit men inte avlånga hål utan runda.

Samma princip egentligen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hyllbärare verkar ge en del träffar, exempelvis på clas ohlson:

https://www.clasohlson.com/se/Bygg/Beslag-&-upphängning/Hyllbärare/c/1997

fast ska medge att vanligast, vilket vi redan visste, är runda fästen.

Har du tänkt dig göra ny hål i garderoben, skapa helt nya plan eller behöver du bara beslag som passar?

Att skapa nya fästpunkter kan vara mycket svårt har jag en stark känsla av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, skrev Monshi:

Hyllbärare verkar ge en del träffar

Bra!

Men ingen av de på Clas kommer att funka.

Sökte och hittade denna:

https://www.ahlsell.se/10/byggsortiment/inredningsbeslag/kladkammare-garderob-och-forvaring/hyllsystem/221271x-2fafbc24/

Star!

https://www.specialbeslag.se/produkt/hyllbarare-fz-star/

https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/hyllbarare-star.html

Redigerad av Mikael63
fler länkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, skrev Monshi:

Hyllbärare verkar ge en del träffar, exempelvis på clas ohlson:

https://www.clasohlson.com/se/Bygg/Beslag-&-upphängning/Hyllbärare/c/1997

fast ska medge att vanligast, vilket vi redan visste, är runda fästen.

Har du tänkt dig göra ny hål i garderoben, skapa helt nya plan eller behöver du bara beslag som passar?

Att skapa nya fästpunkter kan vara mycket svårt har jag en stark känsla av.

Hyllbärare + star gav faktiskt träff på platta metallbeslag som kanske kan användas (som jag nu ser att Mikael redan har svarat medans jag satt och såsade).

I alla överskåp behövs extra hyllplan, så det kanske är en lösning om man kan hitta hyllplan i vettig storlek. 

Det andra som behövs nytt är framför allt ett extra plan i botten på galggarderoberna (skor etc). Men om jag skaffar/bygger hyllplan som passar kan jag lika gärna sätta klossar under och låta det stå på "ben" (eller, om man hittar plastlådor i lämplig storlek. I bästa fall på hjul)

Och då kommer vi till problemgarderoben:

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Masoniten är hållbar på det sätt den är tänkt att fungera i garderoben.

Kraften från hyllplanen blir ju helt vertikalt. I princip borde man kunna stoppa in en S-krok i hålen och låta hyllplanen vila på dessa. Dock viktigt att hyllplanen är full bredd och inte bara nästan full bredd.

Tyvärr är den enda garderoben med en massa hyllplan och lådor en gavelgarderob. Den har ett fast hyllplan som i begynnelsen höll ihop garderoben. Men nu har det släppt så att gaveln buktar ut någon centimeter= hyllplanen lossar och trådbackarna åker ur sina skenor :-(.

Jag trodde i min enfald att det satt en regel eller liknande i samma höjd som det fasta hyllplanet. Men det är bara träpluggar (fd limmade) som går rakt in i masoniten. Så där föll alla planer på att dra dit en vinkelbeslag eller liknande. 

Tror du att det skulle funka att fästa ett vinkeljärn med gipsplugg (eller vad det heter, en sån där metallplugg som expanderar bakom väggen). Fast då får den var väldigt kort.. ?

Hmm. En helt annan lösning är ju faktiskt att skaffa nya garderober till sovrummet och låta bli att proppa hallen full. Egentligen är det ju bara ytterkläder, skor och städskrubb som behöver finnas där och då behövs inga nya hyllor. I Coronatider kan man ju t.om beställa hemleverans och vara hemma för att ta emot ...   🤑

Redigerad av MH_
många felstavvnigår blef dett

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver i första inlägget, hyresrätt. Kanske kolla med värden?

De borde vara medvetna om att garderoberna har passerat sin livslängd och kanske har förslag?

Garderober är iofs inte den största investeringen i en bostad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp. Jag borde ta det med värden...

Problemet är som sagt var att det är väldigt glada i att höja hyran omotiverat mycket så fort de gör en "uppgradering". De lär kasta ut de gamla garderoberna och sätta in nya. Dessutom kan de vara ap-sega ibland. Granntanten fick använda toaletten nere vid tvättstugan i mer än ett halvår när de fixade hennes badrum.

Ähh, det får bli avlastning med Ikea-garderober i sovrummet + ett försök med vinkelbeslag på problemgarderoben. Man skall ha lite luft i systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...