Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Försvunna filer efter formatering


Bengan27
 Share

Rekommendera Poster

Nu behöver jag er hjälp!

Formaterade min dator och inför formateringen la jag allt jag ville spara (textdokument, bilder, egna anteckningar osv.) i en mapp som jag sedan lade på en extern hårddisk.

Drog ut strömsladden till den externa  hårddisken, formaterade datorn och installerade Windows på nytt, allt frid och fröjd.

Men när jag sedan kopplade in min externa hårddisk igen och flyttade över mappen till skrivbordet som jag hade lagt allt på som jag ville spara innan formateringen försvann ALLA filer i denna mapp.

Tycker det verkar minst sagt märkligt att allt "bara" försvinner, någon som vet hur man får tag i dessa filer igen?

Har fler mappar på den externa hårddisken som jag vill ha på skrivbordet men nu vågar man ju inte flytta över dessa innan man vet hur man ska gå till väga...

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

flytta inte mapparn utan kopiera dom och klistra in dom på datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vill minnas att jag klippte ut mappen från hårddisken och sedan klistrade in den på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du filerna på datorn? Jag menar måste vi göra en räddning av din externa disk?

Om så gör inget med din externa disk innan någon här tipsar dig om program som kan hjälpa dig, koppla bort den från dator och låt den vila.

det går att återfå raderade filer om man har lite tur med rätt program.

 

Men som sagt ovan, kopiera istället för att flytta.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Bengan27:

Vill minnas att jag klippte ut mappen från hårddisken

Ja, till att börja med så kontrollera om denna mapp finns eller inte finns på din externa disk.

Finns den inte kvar så har du säkert felaktigt (som redan påpekats) Klippt ut och inte kopierat.

För att "klipp ut" ska fungera, alltså att filerna (sedan) kommer att vara borta så bör "klistra in" ha lyckats.

Då bör filerna finnas på datorns "rätta" disk.

Är du dessutom säker på att du hade några filer i denna mapp, där den fanns på den externa disken?

Är du säker på att det fanns filer i just denna mapp innan du lade över till den externa disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag klippte som sagt ut mappen och klistrade in den på skrivbordet så i nuläget finns inte mappen på min externa hårddisk utan den ligger tom på skrivbordet.

 

Men ja vi kanske ska avvakta så hoppas jag att någon kommer med en bra lösning på problemet, tycker som sagt att det verkar märkligt att mappen skulle tömmas i och med att jag klistrade in den på skrivbordet, filerna borde ju finnas någonstans på datorn, eller så finns filerna i sjön...

 

EDIT:

Efter att jag flyttat över mappen till min externa hårddisk vill jag minnas att jag säkerställde att filerna hade flyttats över.

Så ja, filerna borde ligga någonstans på datorn undrar bara var...

Redigerad av Bengan27
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kommer ihåg namnet, eller delar av namnet, på någon av de försvunna filerna kan du ju försöka med att på hårddisken söka efter den filen. Om du på det sättet hittar filen bör ju alla andra försvunna filer finnas på samma plats..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Med hjälp av programmet Testdisk bör du kunna återfå de borttagna filerna på den externa disken

https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

 

Ja, jag testade att lägga två bilder på ett USB-minne, klippa ut, klistra in på skrivbordet.

Filerna är då borta från USB-minnet.

Testdisk hittar dem och låter mig kopiera dem.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...