Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Standardappar byts tillbaka till Edge


TomasE
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det här är min jobbdator. Jag har haft kontakt med min arbetsgivares IT-support men de kan inte hjälpa mig lösa problemet.


Jag använder Chrome som webbläsare och jag vill att den ska vara min primära standard-webbläsare. Det är den inte. Varje gång jag startar om datorn (vanligtvis varje morgon) gör Windows? att Edge blir standard igen och jag går in och ändrar. Samma sak händer morgonen efter.


Chrome förenklar min arbetsdag. Jag är mest van vid Chrome och kan verktygen där, jag har alla mina bokmärken sparade i Chrome och jag använder det hemma.

 

Vad kan jag göra?

Redigerad av TomasE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev TomasE:

Vad kan jag göra?

Inte mycket. Om din arbetsgivare har bestämt att det är Edge som skall vara standard-webbläsare på företagets datorer så är det så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det torde väl vara ett registervärde som anger vilken webbläsare som ska vara standard?

Ta en backup av det när Chrome är vald som standard.

Sedan enkelt att "köra" register-backupen så att värdet återställs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev TomasE:

Det här är min jobbdator. Jag har haft kontakt med min arbetsgivares IT-support men de kan inte hjälpa mig lösa problemet.

 

Men du kan ju kolla med denna IT-support om det lägger hinder i vägen att du får byta Webbläsare till Chrome, om du då får ett okej, att din arbetsgivare tillåter detta, så borde det inte vara så svårt att göra detta byte, som Mikael63 säger, så går det ju att ändra via registret. Men samtidigt kan det också vara "spärrat" och IT-supporten har blivit tillsagda att säga, "det går inte att ändra".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera andra kollegor använder Chrome som webbläsare och detta drabbar inte dem. Dessutom har det inte varit ett problem förut. Jag har använt datorn i snart 2 år och det är först de senaste två månaderna -ish som det blivit ett problem.

Att ändra via registret vet jag inte hur man gör och tänker inte ge mig in i heller. 

Tack för försök till support. ? Jag ville bara kolla om ni hade en enkel lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjlig gissning kan vara att någon av de senare uppdateringarna kan ha ändrat något som stör gällande appstandard.

Det är ju känt att Microsoft försöker göra vad dom kan för att vi användare ska använda deras Edge som standard Webbläsare.

Har du dubbelkollat under Inställningar och Standardappar, så inställningarna är som du vill ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sprättägg

Klicka på Start, sedan Inställningar, -> Appar->Standardappar ->Webläsare . Klicka här och välj Chrome

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...