Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Dreas

Arbetsbok inom en arbetsbok

Rekommendera Poster

Jag är ute efter lite råd eller svar.

Jag har tre olika filer som innehåller en hel del flikar >40 st /fil.

Jag har hittat ett program med provapå period som gör det möjligt med flikhanteringen lägga dessa på flera rader så man slipper scrolla hela tiden. Lite smidigt. Någon som vet om ett gratis-add-on för detta?

 

Sedan undrar jag om någon har sett om det på något sätt är möjligt att kombinera flera arbetsböcker inom en arbetsbok. Har idag arbetsbokflikar ovanför arbetsområdet men detta är bara et annat sätt att presentera dem än att ha dem i windowslisten längst ner. 

Det vore lite smidigt om man inom en stor arbetsbok kunde ha flera arbetsböcker som presenteras som egna flikar. Dessa i sin tur har flikar längst ner som man kan bläddra bland.

 

Någon som har en ide?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet finns inte dina efterfrågade funktioner (utan kommersiella tillägg).

 

Men, för den första frågan. Har du testa att högerklicka till vänster om flikarna (där pilarna finns för att gå höger/vänster i flikfältet). Då får du upp en lista med flikarna. Lite smidigare i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset om högerklicket men har provat detta. Vet du något köpbart tillägg som kan hjälpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag använder inga tillägg (förutom Daniels toolbox för att göra tryckbara bildfiler av diagram).

 

Flikar i flera rader verkar hanteras av det här tillägget (antar att det är det du testat)

https://www.formuladesk.com/formuladesk-navigator

 

Och kutools dyker ju upp så fort man googlar excel och de verkar ha något slags arbetsbokshantering också: 

https://www.extendoffice.com/documents/excel/2242-excel-show-multiple-rows-of-tabs.html

Och deras Office tabs verkar ju ha din önskade "dokument som flik"

https://www.extendoffice.com/product/office-tab.html

 

Men går det att ha båda sakerna samtidigt? 

 

Jag antar att du egentligen är ute efter någonting som påminner om nyare Powerpoint-dokument  där du kan har ett huvuddokument/sida med länkar till delavsnitten (arbetsböckerna) och när du befinner dig på första sidan av varje avsnitt (arbetsbok) kan du ha  länkar till varje flik + ett enkelt sätt att gå tillbaks till huvuddokumentet?

 

***************************

Du kanske behöver skapa det manuellt? Ett huvuddokument med hyperlänkar till förstasidan i arbetsdokumenten där du har hyperlänkade listor med alla flikar + beskrivning. 

Tyvärr finns det inget smidigt sätt att skapa via formler. Det kräver formler med Excel4 makron  (GET.WORKBOOK()) och då måste du ta bort all säkerhet.

https://www.howtoexcel.org/tips-and-tricks/how-to-generate-a-list-of-sheet-names-from-a-workbook-without-vba/

 

Men det borde gå att skapa med ett ganska enkelt VBA-makro.

exempel långt ner på sidan

https://www.howtoexcel.org/vba/how-to-automate-your-sheets/

 

Och så något slags "tillbaks til sidan1" på varje flik

***************************

Ovanstående kräver att nästan att VBA används för att skapa innehållsförteckningarna, men sen borde det gå att ta bort alla makron.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och när man börjar närma sig dessa datamängder bör man kanske fundera på två saker

1: har jag rätt upplägg på mina data i Excel?

2: Kanske detta lämpar sig bättre att spara i en databas?

 

Inte säkert att det blir positiva svar på dessa. Bra tips från MH_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...