Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst


Hockke
 Share

Go to solution Solved by vertpre,

Rekommendera Poster

Hur får jag min nya dator att ansluta sig trådlöst till routern? Jag kommer så långt att jag ombeds skriva in säkerhetskoden. Den har försvunnit ur mitt minne sen åratal tillbaka och minneslappen är också borta. Kan koden hittas någonstans eller kan routern nollställas på nåt vis för att börja om från början? Routern heter D-Link 605 L.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan logga in på routern kan du ställa in en ny krypteringsnyckel för det trådlösa nätverket, om det är det du menar med säkerhetskod.

 

Men visst brukar man kunna göra reset/nollställning på routrar också och hur man gör det brukar framgå av manualen som du borde kunna ladda ner från D-links supportsidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Tack för det. Sidan verkar lovande. Jag blir utan bredband ett par veckor framåt, men ska testa så fort jag kan. Och rapportera resultatet. Om jag överhuvudtaget tar mig in på Internet igen?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tyvärr får jag bara "connection timed out" när jag försöker gå in i routern. Jag har inte gjort detta tidigare men antar att jag ska skriva routerns IP-adress i webbläsaren och då borde en sida med inställningar öppnas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så är det.

Hur vet du vilken IP-adress du ska skriva in i webbläsaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-06-04 på 18:15, skrev Cecilia:

Ja, så är det.

Hur vet du vilken IP-adress du ska skriva in i webbläsaren?

Länkarna som Pelle Penna och Mikael63 hänvisar till ger adressen

192.168.0.1 som Mikael63 påpekar. Det är den som ger timed out.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta fram Kommandotolken och skriv:

 

ipconfig

 

Kolla IP-adressen som står på raden Default Gateway, det är IP-adressen till routern.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ipconfig  och Default Gateway visar adressen 192.168.10.1 som öppnar inloggningssidan på D-link med användarnamnet admin gråtonat och inte går att ändra. Jag fyller i lösenordet klickar logga in och får beskedet att användarnamn saknas. Moment22.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Öppna Nätverks och Delningscenter i en dator med trådlös anslutning. Jag förmodar att du har en? Klicka på den trådlösa anslutningen. Klicka på Egenskaper för anslutningen. Klicka på Säkerhet och Visa tecken.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl - men inte nödvändigtvis - olika lösenord för att ansluta mot det trådlösa nätverket och för att ansluta mot webbgränssnittet?

 

Att göra en reset av routern medför att man kan använda fabriksinställningarna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Som @Mikael63 skriver.  I alla fall har jag två olika lösen. Ett för att komma in på routern på 192.168.0.1  (admin + superlångt krångligt lösenord). Och ett separat lösen (lika krångligt och långt) för att ansluta WiFi i datorn till routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju adressen 192.168.0.1 som startade det hela när jag ständigt får "connection timed out" när jag försöker gå in på routern. Med 192.168.10.1 kommer jag till routerns inloggningssida men kan inte ange användarnamn.

Jag funderar på att återställa fabriksinställningarna men är osäker på om jag klarar av att få igång den igen. Routern är 5 år gammal och jag kan inte hitta någon dokumentation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hockke:

Det var ju adressen 192.168.0.1 som startade det hela när jag ständigt får "connection timed out" när jag försöker gå in på routern. Med 192.168.10.1 kommer jag till routerns inloggningssida men kan inte ange användarnamn.

Jag funderar på att återställa fabriksinställningarna men är osäker på om jag klarar av att få igång den igen. Routern är 5 år gammal och jag kan inte hitta någon dokumentation.

Har du en dator som är ansluten med WIFI? Mitt förra inlägg syftar inte på routern utan trådlösa nätverket. Följer du instruktionerna kan du hitta lösenordet till det trådlösa nätverket, förutsatt att du har en dator ansluten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vertpre! När jag äntligen slutade försöka med Egenskaper i skylten som kom upp och provade med Egenskaper för nätverk hittade jag det. Nu är datorn online.

Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...