Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sömlös övergång, muspekare, två datorer


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av detta, att utan fysisk omkopplare kunna nyttja en (1) mus & tgb. på två datorer med varsin skärm?

 

Skulle vilja testa det mest på skoj. Windows 10 som värd och Linux Mint som gäst.

 

Synergy finns men kostar $29 och riktigt så roligt känns det inte.

Barrier är gratis men kräver en del handpåläggning för att installera i Windows (men enkelt i Linux)

Övriga jag hittat är bara för Windows-Windows.

 

Finns fler som hanterar både Win & Linux?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligtvis kan du lösa det genom att installera VNC på både linux och windows. Jag tror VNC har en liknande sådan funktion inbyggd nämligen.

 

Men det var länge sedan jag provade VNC. Körde det som remote-desktop klient mellan Windows och Mac för 11 år sedan, om inte mer.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag sökte "Alternative to ..." hittade jag nåt med VNC, typ x2VNC (ur minnet), men att produkten var utgången sedan 2015 eller nåt.

"Normal" användning av VNC blir ju det omvända mot vad jag vill göra.

 

Får kanske kolla på Barrier en vända till.

Vill eg. inte installera "för mycket" på jobbardatorn då vi egentligen inte får göra det (men har fått utökade rättigheter)

 

Jobbar hemifrån "på riktigt" nu efter rekommendationer (covid) och har då mina två "jobbarskärmar". Direkt till vänster har jag min privata skärm med Linuxdatorn fastmonterad. (Jo, jag fick släpa in ett åbäke till skrivbord)

Tänkte att jag skulle kunna nyttja min privata skärm till att ha webbläsarfönstret där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det skulle betyda att du kör vpn på din jobbdator för att prata med jobbet, men ska undanta eventuell kvm-programvara för att komma åt din linuxdator? Blir inte det väldigt mycket huvudvärk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Mikael63:

Får kanske kolla på Barrier en vända till.

Installerat på båda maskiner.

När Linux fick agera server hittade den Windows

När Windows fick agera server hittade den inte Linux men la till den manuellt.

 

Oavsett så fungerade inte någon av alternativen varför dessa nu avinstallerats...

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen lösning på trådens fråga men väl på "problemet":

Kopplade en USB-C kabel mellan jobbardatorn och min privata skärm. Nu har jag alltså utökat skrivbord, på tre skärmar, utan någon särskild mjukvara.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...