Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet via smartphone


Klippan
 Share

Rekommendera Poster

Hej. Har en stationär PC som tidigare varit inkopplad med kabel hemma till vår router som i sin tur går via fiber till Internet. Nu funderar jag på att ha den på landet och där finns ingen internetuppkoppling alls. Däremot så kan man på landet använda en smartphone och surfa och så. Nu säger en kompis att man kan använda smartphonen så att även pc:n kan nå internet. Dock är det oklart hur det rent praktiskt ska gå till. Vad behöver jag göra/köpa till/ställa in på min PC/smartphone

för att det ska fungera? Tilläggas kan att vi har både Android och Iphone smartphones om det har någon betydelse.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En telefon brukar ha något som kallas internetdelning. Det gör om telefonen till en wifi-router. Har du en dator med wifi så kan du dela internet från mobilen och ansluta till den med wifi och sedan surfa som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Har du wifikort i datorn så är det enkelt att köra via iPhone. Du bara Klickar på Inställningar.

Direkt i min iPhone 7 så ser jag en knapp där det står Internetdelning. Ligger under Mobilnät. Klicka där och välj tillåt.....

Sedan har du ett Wifilösenord som du ska skriva in i datorns nätverksanslutning. OBS att du inte ser hela lösenordet utan att du måste klicka på den lilla grå pilen i slutet på lösenordet. Sedan är det bara att vänta tills iphone dyker upp i det trådlösa nätverket. Klicka på anslut och skriv in lösenordet. Fungerar utmärkt. 

Har inte kört Android på länge men det finns samma funktion där någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis lika lätt att använda en Androidbaserad telefon som en iOSbaserad (iPhone) för internetdelning.

Jag har använt Androidbaserad telefon i många år och har även nu börjat använda iPhone.

Har aldrig haft problem att ställa in delning med en Androidbaserad telefon där jag dessutom valt eget SSID och lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...