Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var är mitt minneskort?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

1. Jo det är rätt forumkategori - läs vidare.

2. Med denna tråd tänkte jag försöka knipa åt mig priset för årets märkligaste inlägg/tråd.

3. Jo, det finns, särskilt i dessa tider, betydligt viktigare saker att grunna på. (Se dock punkt 1 och punkt 2)

4. Jag söker efter ett (specifikt) minneskort enbart för att jag är fundersam på var det tagit vägen, inte för att jag faktiskt behöver det, för riktigt så illa är det inte.

5. När jag skrivit av mig här brukar lösningen dyka upp på ett eller annat sätt, ändå.

6. Till saken:

 

Tar det från början och det är inte relevant i alla lägen men, ändå. (se även punkt 1)

Någon jul fick jag en action-kamera(-kopia) i julklapp av företaget. Dock ej minneskort.

Köpte ett på 32 GB. Det är alltså micro-sd som detta gäller.

 

Fungerade men eftersom jag inte hade/har någon praktisk användning av kameran plockades den ner i sin originalkartong.

Minneskortet hamnade i en liten trälåda tillsammans med alla andra minneskort, USB-minnen, SIM-kort mm.

 

När jag skaffade min MintBox Mini2 Pro så hade den plats för ett sådant micro-SD och det var dessutom så att det fanns/finns ett känt fel som ibland ger svart skärm vid omstart men inte, av någon anledning, om det sitter ett kort i kortläsaren. Det plus att jag kunde använda kortet för att göra (enstaka) backup mha. Timeshift gjorde att jag använde just detta kort där. (Det har jag dokumenterat på annat sätt, att det var just det kortet).

Så hände något som medförde att jag var tvungen att "offra" just detta kort á 32 GB till annat och sedan dess har jag haft ett mindre kort och nu ett ännu större kort i kortläsaren.

 

När det började dyka upp funderingar både här på eforum och på Mint-forumet angående att kunna installera ett OS, och få det att starta upp, på ett minneskort tänkte jag testa just det.

Men hittade då inte kortet.

Rannsakade minnet både en och två gånger, för att inte säga 20 gånger.

Kommer inte på var jag använde kortet till.

Visst, jag kan faktiskt ha tappat det på väg från punkt A till B här hemma men till vad behövdes kortet? Det fyllde ju sin funktion väl där det satt i datorn.

 

Så har jag listat upp alla tänkbara ställen som skulle kunna stämma i tid räknat. Alltså sådant som på ett eller annat diffust sätt figurerat inom tidsrymden.

En del inte ens möjliga då de inte har plats för minneskort.

 

Dessa är, helt utan inbördes ordning:

Larmsändare

Gamla skrivaren

Nya skrivaren

Gamla telefonen

Nya telefonen

Gamla surfplattan

Nya surfplattan

Dotterns gamla telefon

Dotterns nya telefon

Den andra dotterns telefon

Wii-konsol x 2 st

Router

TV-box

Gamla bärbara datorer, flera stycken

Jobbardatorn

Stationär dator med kortläsare i fronten

Actionkameran eller dess kartong

IP-kamera

TV-apparater

Router

4G-dongel

Ministereo

Smart-watch

Bilen

Lådan med lådan med minneskort

Förra lådan med lådan med minneskort

Dotterns bilstereo

Videokamera (hittade annat kort där)

 

Samtliga kontrollerade och verifierade.

 

Så var F-N är kortet då?

(se punkt 1-4) 

 

Var inte rädd för att svara, vi kan dela på priset om du kommer på lösningen!

 

Från nedanstående inlägg:

i en Micro-SD-konverter

i en oanvänd GPS

 

**

 

 

Redigerad av Mikael63
Fyller på listan löpande
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

 

Jag har själv råkat ut för just detta, och hittade kortet, långt efter att jag saknade det, i en Micro-SD-konverter för använda kortet i en vanligt SD-plats. Det syns knappt att kortet sitter där...

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Postad (redigerade)

Har inte så mycket mer att komma med, förutom väskor och ryggsäckar. Jag har en ryggsäck som jag använder i jobbet som IT-konsult och där har jag "lite av varje" som är "bra att ha". Händer ibland att jag hittar lite allt möjligt där som man samlat på sig.... Om du också har det, öppna alla facken och sen verkligen skaka den uppåner :) 

Redigerad av Mr Andersson
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ryggan vet jag med säkerhet att jag inte stoppat kortet. Dock fanns där diverse USB-minnen ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

BUMP!
Har ni inte sett till kortet än??

 

Jag hittade i går några specialskruvar till ett skrivbord som plockades fram när det blev aktuellt att jobba hemifrån...

Där fanns dock inte minneskortet.

Och inte busskortet heller. Busskortet har varit borta ungefär lika länge. Ger mig @@@ på att de har rymt tillsammans...

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sd-kortets rymmarkompis är lite för stor för dammsugaren tror jag men om de inte rymde tillsammans är det en plats att leta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte.

Ett datum när jag med säkerhet kan säga att jag hade kortet tillgängligt är 2018-06-29.

Många dammsugarpåsar har bytts sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju likväl teoretiskt ändå inte omöjligt att minneskortet har slukats av dammsugaren och hamnat i en dammpåse efter anno 2018-06-29.  Något du aldrig får veta såvida du inte inte hittar den, så klart!  Först då kan man bevisligen konstatera fakta. Tills dess är det, onekligen och full troligt, en möjlig teori. 

Hade varit i vårat hushåll i alla fall.    ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite som Schrödingers katt, om minneskortet finns eller inte finns är okänt tills det hittas :D

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har den i din GPS för bilen, den fristående, som du inte längre använder.

När du senast skulle uppdatera Europakartan sa ditt program till din GPS att den saknar utrymme och du behöver 1GB till, minst.

Du satte i minneskortet i GPSen och uppdaterade den.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, har inte ägt någon sådan fristående, förutom den GPS som finns i mobilerna och de är kollade.

 

På 2020-05-11 på 16:49, skrev Mikael63:

Så hände något som medförde att jag var tvungen att "offra" just detta kort á 32 GB till annat

Det här "minns" jag som att jag satt på min kontorsstol, vid datorn, och den ena dottern kommer in och - som vanligt - inte har plats i mobilen. Snäll som jag är tar jag ur kortet ur datorn och sätter in det i hennes mobil. Det är bara det att hon inte minns något alls av detta. Inte ens i närheten. Hennes mobil (jo det är samma) har dessutom en skada som gör att vi knappt får upp luckan för att kolla att det är tomt.

Den andra dottern byter telefon inom denna tidsrymd. Då skulle man ju kunna tänka sig att ett sådant minneskort behövs för att tanka över de (tio?)tusentals bilderna som finns lagrade i telefonen, till minneskort som sedan sätts in i den nya, för att tanka över bilder och sedan glöms kortet. Hon har kollat i båda telefonerna och hon har inte fört över några bilder alls.

Om det inte vore för den här minnesbilden, hur jag snurrade på kontorsstolen tog ut kortet, snurrade tillbaks...

Ja då skulle jag tänka mig dammsugaren eller byxficka-tvätt-avlopp. Då skulle jag inte fundera mer.

 

Rymmarkompisen - busskortet - är försvunnet under liknande omständigheter. Det är inte bara borttappat. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
2020-09-04 19:58, skrev Mikael63:

Och inte busskortet heller. Busskortet har varit borta ungefär lika länge. Ger mig @@@ på att de har rymt tillsammans...

 

2020-09-05 23:34, skrev Mikael63:

Rymmarkompisen - busskortet - är försvunnet under liknande omständigheter. Det är inte bara borttappat. 

Idag hittades busskortet!

Utan att säga för mycket så återfanns det i en lite "finare" datorväska tillhörandes en mig närstående person som lånade busskortet och svor på att hon lämnat tillbaks det...

 

Inget minneskort har uppdagats...

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Inget minneskort har uppdagats...

Synd att du inte hittade minnet, det är ju uppenbart att det verkligen är borta ?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...