Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

python crypto, olika längder trots samma innehåll, varför?


zalander
 Share

Rekommendera Poster

får bara inte det att fungera, är likadant för ögat men när jag jämför innehållet i testkod och variablen readern mha sys.getsizeof är storleken olikt trots att innehållet är densamma..

 

vad kan jag göra fel?

print(readern)

print(sys.getsizeof(readern)) #från läsaren...
testkod = b'gAAAAABet_Pa6evfrzxPr__rcCrdww8HW1lZMczOzD4bIUUXsz70BU5ckx58-yF_lnbPjtgXGjUiZ_W2Jpni4w2RtIuHqTy2exbewrD60IahLCu8BBMiQbujdbiAZozX1qISrgRyuEMG'
print(testkod)
print(sys.getsizeof(testkod)) #från testkod...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du för size för respektive?

 

Kan inte python men ser väl lite konstigt ut med single qoute efter första tecknet (b) i din tilldelning av variabeln testkod?

Ska det inte vara 

testkod = 'bgAAAAABet_Pa6evfrzxPr__rcCrdww8HW1lZMczOzD4bIUUXsz70BU5ckx58-yF_lnbPjtgXGjUiZ_W2Jpni4w2RtIuHqTy2exbewrD60IahLCu8BBMiQbujdbiAZozX1qISrgRyuEMG'

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

ok, så enkelfnutten är del av strängen? 
Då skulle jag, återigen utan att kunna python, testa att använda dubbelfnuttar: 

testkod = "b'gAAAAABet_Pa6evfrzxPr__rcCrdww8HW1lZMczOzD4bIUUXsz70BU5ckx58-yF_lnbPjtgXGjUiZ_W2Jpni4w2RtIuHqTy2exbewrD60IahLCu8BBMiQbujdbiAZozX1qISrgRyuEMG"

 

Hur skall detta användas? Hur kommer det sig att du behöver veta resp. objekts storlek (i bytes)?

 

Antar att du är medveten om att getsizeof ger storleken på objektet, ej längden på strängen. Se t.ex.
 https://www.happyprogrammingguide.com/python-check-length-and-size-of-string/

Redigerad av Cluster
länk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
25 minuter sedan, skrev Cluster:

ok, så enkelfnutten är del av strängen? 
Då skulle jag, återigen utan att kunna python, testa att använda dubbelfnuttar: 


testkod = "b'gAAAAABet_Pa6evfrzxPr__rcCrdww8HW1lZMczOzD4bIUUXsz70BU5ckx58-yF_lnbPjtgXGjUiZ_W2Jpni4w2RtIuHqTy2exbewrD60IahLCu8BBMiQbujdbiAZozX1qISrgRyuEMG"

 

Hur skall detta användas? Hur kommer det sig att du behöver veta resp. objekts storlek (i bytes)?

 

Antar att du är medveten om att getsizeof ger storleken på objektet, ej längden på strängen. Se t.ex.
 https://www.happyprogrammingguide.com/python-check-length-and-size-of-string/

tack för tipset, blev lite närmare problemet.
wDmvfLq.png
har följt denna guide https://nitratine.net/blog/post/encryption-and-decryption-in-python/

Jag har lagrat samma kod i variabeln readern men den läses ändå annorlunda i förhållande till testkod, b-et i början är förklaring till binärt om jag inte missminner mig.
 

print('#' , readern , '#')
print(len(readern)) #från barcode...
testkod = b'gAAAAABet_Pa6evfrzxPr__rcCrdww8HW1lZMczOzD4bIUUXsz70BU5ckx58-yF_lnbPjtgXGjUiZ_W2Jpni4w2RtIuHqTy2exbewrD60IahLCu8BBMiQbujdbiAZozX1qISrgRyuEMG'
print('#' , testkod , '#')
print(len(testkod)) #från testkod...

och terminalen visar

# b'gAAAAABet_Pa6evfrzxPr__rcCrdww8HW1lZMczOzD4bIUUXsz70BU5ckx58-yF_lnbPjtgXGjUiZ_W2Jpni4w2RtIuHqTy2exbewrD60IahLCu8BBMiQbujdbiAZozX1qISrgRyuEMG' #
143
# b'gAAAAABet_Pa6evfrzxPr__rcCrdww8HW1lZMczOzD4bIUUXsz70BU5ckx58-yF_lnbPjtgXGjUiZ_W2Jpni4w2RtIuHqTy2exbewrD60IahLCu8BBMiQbujdbiAZozX1qISrgRyuEMG' #
140

 

Redigerad av zalander
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa för skoj skull att räkna ut SHA-värde på strängarna istället. Om det är lika, samma tecken, ska det bli lika.

Alla tecken i Python borde vara UTF8 så några konstiga tecken i annan kodning borde det inte vara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...