Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Misslyckat försök installera Linux Mint


K Olagus
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har installerat Linux Mint Cinnamon flera gånger på ett antal datorer, men det var några år sedan och nu sviker minnet mig.

Jag laddade ner senaste versionen av Linux Mint Cinnamon 19.3. Brände den på en dvd, dvs innehållet, inte själva iso-filen.

Satte in den i min gamla Windows 7 Home-laptop och trodde att jag skulle kunna boota direkt med dvd:n. Det gick inte. Kollade BIOS och upptäckte att där kunde jag öht inte ändra någonting, så jag såg inte möjligheten till bootordning.
Frågan är för det första, kan man inte köra skivan i så kallat demoläge? Utan att bestämma bootordning?

Hur kan jag tvinga ett BIOS att göra som jag vill när det inte går att ändra något? Brukar inte startordningen vara sådan på datorer att cd-skiva bootar automatiskt om det ligger en sådan inne?

I laptopen blev det hur som helst kaos och jag tvingades köra en reparation. 

Skulle så gärna vilja hinna med att lägga in Linux i helgen, men det kanske måste till annat först?

 

Vad kan ha hänt och vad gör jag?

 

K Olagus

LINUX MINT CINNAMON.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
40 minuter sedan, skrev K Olagus:

Brände den på en dvd, dvs innehållet, inte själva iso-filen.

Varför? Det normala är att man i brännarprogrammet anger att det är en diskavbild man vill bränna, detta för att få med "boot-delen".

 

40 minuter sedan, skrev K Olagus:

Frågan är för det första, kan man inte köra skivan i så kallat demoläge? Utan att bestämma bootordning?

Hur kan jag tvinga ett BIOS att göra som jag vill när det inte går att ändra något? Brukar inte startordningen vara sådan på datorer att cd-skiva bootar automatiskt om det ligger en sådan inne?

I BIOS bestäms startordningen. Punkt.

Vid uppstart kan man dock få alternativ som "Press F12 to enter boot menu" och gör man det kan man "köra över" ordningen i BIOS.

 

40 minuter sedan, skrev K Olagus:

I laptopen blev det hur som helst kaos och jag tvingades köra en reparation.

?? Om skivan inte ens startade har jag svårt att tänka mig att något skulle ha ändrats i befintligt operativsystem.

Eller menar du att operativet inte startade efter ändring i BIOS?

 

Här en länk till 18.2 Cinnamon och det skiljer sig inte nämnvärt från 19.3

https://linuxmint.se/wp-content/uploads/2017/11/Installera_Mint_18.2_Cinnamon.pdf

 

Här annan länk:

https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/sv/latest/

 

Redigerad av Mikael63
försöker ta reda på mest gällande anvisning...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows högerklickar man på iso-filen och väljer Bränn skivavbildning annars blir den inte startbar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmdumpen visar hur det ser ut på dvd:n. Jag brände den i CD Burner XP. Och ja, jag högerklickade på iso-filen.

Och angående BIOS menar jag ingenting, jag undrar. Eftersom jag vanligen, på andra datorer jag använder, kan trycka på den knapp som krävs för att komma in i BIOS och där göra ändringar i bootordning. Det var det jag försökte, men BIOS kunde alltså ingenting göra när jag försökte nå fliken där bootordningen sannolikt sätts. Varje gång jag försökte med piltangenterna så ändrades bara klockan, inget annat.

Efter allt detta, så hände alltså det att Windows fick för sig att jag skulle reparera systemet. Jag fick inte ens välja starta normalt.

Linuxvarianterna och hur man installerar och även hur man skapar bootbar cd eller usb har jag liggande uppe i detta nu också. Jag har följt guiden hela vägen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev K Olagus:

Skärmdumpen visar hur det ser ut på dvd:n.

När jag kollar på, eller i, ett USB-minne med 19.3 Cinnamon ser det ut så här i Utforskaren i Windows:

 

image.png.c93cc6ea2809e5b59341f8b69ec99204.png

Detta eftersom Windows inte klarar av att visa resten, som ligger på en annan partition.

Hur det SKA se ut på en DVD vet jag dock inte, det var länge sedan jag hade tillgång till DVD/DVD-läsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev K Olagus:

Skärmdumpen visar hur det ser ut på dvd:n. Jag brände den i CD Burner XP. Och ja, jag högerklickade på iso-filen.

Ok, om du har högerklickat på iso-filen och valt Öppna med CD Burner, har jag bara ett förslag och det är som jag redan har nämnt. Prova med Skivavbildning direkt i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag använde dvd eftersom filerna inte fick plats på en cd. Dessutom har jag inte ett USB-minne som accepteras av den aktuella laptopen. Kan man möjligen använda ett SD-kort?

Skivavbildning direkt i Windows, hur?

 

 

Redigerad av K Olagus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev K Olagus:

Jag använde dvd eftersom filerna inte fick plats på en cd. Dessutom har jag inte ett USB-minne som accepteras av den aktuella laptopen. Kan man möjligen använda ett SD-kort?

Skivavbildning direkt i Windows, hur?

 

 

Som jag redan har nämnt i mitt första inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev vertpre:

Som jag redan har nämnt i mitt första inlägg.

Det fungerade inte på det sättet.

Nå, jag har överlistat BIOS och installation pågår med dvd.

Tack för engagemang!

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, skrev K Olagus:

och installation pågår med dvd

Bra.

 

1 timme sedan, skrev K Olagus:

Kan man möjligen använda ett SD-kort?

Det har vi diskuterat i några rätt så aktuella trådar här på eforum.

Det beror på om minneskort finns som startalternativ i BIOS, eller som alternativ i en sådan "boot menu".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev K Olagus:

Det fungerade inte på det sättet.

Nå, jag har överlistat BIOS och installation pågår med dvd.

Bra att du fick igång installationen men jag skulle gärna vilja veta vad som inte fungerade med att använda Bränn skivavbildning och hur du överlistade Windows? Kan vara bra om någon söker efter hjälp.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej, i Windows : öppna cd burnern (brännar program), välj Bränn skivavbildning ,leta rätt på iso filen, klicka på den och sen

bränner du ....

Redigerad av vohubbe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På 2020-05-10 på 18:50, skrev Mikael63:
På 2020-05-10 på 17:04, skrev K Olagus:

Kan man möjligen använda ett SD-kort?

Det har vi diskuterat i några rätt så aktuella trådar här på eforum.

Det beror på om minneskort finns som startalternativ i BIOS, eller som alternativ i en sådan "boot menu".

Det finns USB stickor, där man ansluter minneskortet. Vet dock inte om datorn uppfattar detta som ett USB minne eller som ett minneskort. Någon som provat något av dessa i sin dator?

 

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/minneskort/minneskortlasare/plexgear-minneskortlasare-sd-usb-3.0-p61482

 

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/minneskort/minneskortlasare/sandisk-extreme-pro-minneskortlasare-sd-usb-c-3.0-p94910

 

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/minneskort/minneskortlasare/minneskortlasare-sd-usb-c-och-usb-a-3.0-p61669

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...