Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stänga av 4g


Frika
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vill köra med internetkabel istället för wifi och har stängt av WLAN. Det lyser dock tre streck på 4G, betyder det att wifit fortfarande är igång eller hur ska man tolka det?

Tack på förhand.

 

Mvh

Frika

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4G med några streck tyder på att datorn är uppkopplad mot det mobila nätverket. Har den inbyggt SIM-kort?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Datorn vet jag inte men i routern har jag satt in ett kort. Var ser jag om datorn har inbyggt kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar också normalt stå 3G, 4G vid dessa streck, så är det lättare att se.

Kör man via ett Wifi nät, så är det oftast en symbol.

 

wifi.png.9cdf9aa22481c91b1fd651904936c21b.png

 

Lyser det som du säger tre sträck på 4G, finns det ett Sim-kort i, men då ska du kunna koppla om till Wifi.

 

Vad har du, en bärbar, eller stationär? Men egentligen fungerar det på samma sätt oavsett, brukar bara om det gäller en stationär som det skiljer lite. Sällan kanske man använder en stationär för Wifi, det brukar inte som standard sitta ett Sim-kort i en stationär dator.

 

Det sitter ett Sim-kort i routern säger du, då har du troligen ett mobilt bredband?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, det står 4g och sen tre streck bredvid. 

 

Det är en bärbar dator och jag har mobilt bredband. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om routern har ett SIM-kort så är det DEN som är uppkopplad mot 4G och datorn är ansluten till routern antingen via Wifi eller med kabel. Någon symbol för 4G ska då inte finnas på datorn.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, skrev Frika:

Det är en bärbar dator

Vad är det för datormodell och vem har tillverkat den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Mac air med några år på nacken.

 

Jag var otydlig. Det är på routern det alltid står 4g och tre streck efter (antar att det är för signalen då strecken kan slockna). 

 

Tack för att ni engagerar er!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Okej, bra!

Där måste det ju alltid stå 4G om du vill ha internetåtkomst.

 

Wifi kan på datorn stängas av på olika sätt, med en fysisk knapp om sådan finns, via en funktionstangent eller från MacOS.

Klicka på symbolen som ser ut som i Lasos inlägg här ovan.

 

Men normalt brukar det bli så att om du ansluter kabel så är det den vägen trafiken tar och man behöver inte stänga av Wifi.

 

Frugan har en Mac [nånting], ganska ny, och där är det jättedålig mottagning via wifi och hon behöver köra via kabel.

Den Mac,en står ca 1,2 meter från min dator och jag har full fart via wifi.

 

Tillägg: Du kan ju stänga av wifi i routern om du loggar in i dess gränssnitt men då stängs wifi av för alla enheter.

Redigerad av Mikael63
stänga av i routern
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Syftet med att stänga av wifit och köra med kabel är för att jag har märkt att jag verkar vara känslig för strålningen från wifit.

Därav känns det viktigt att veta att nätet endast går via kabeln. Å andra sidan lär det väl märkas i att jag mår bättre. 

 

Har loggat in i gränssnittet och stängt av wifit så då lär det väl endast gå via kabeln nu då? Om inte routern i sig strålar med ?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. undrar om det är skillnad på 2,4 GHz och 5 GHz i just det avseendet?

Tänker om du känner av 2,5 men inte 5 eller omvänt. Kanske kan du aktivera bara det ena..

 

54 minuter sedan, skrev Frika:

Om inte routern i sig strålar med

Inte routern men den har väl antenn för 4G och där finns väl i princip samma strålning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, är det också i routern jag aktiverar 2.5 eller 5? 

 

Routern har ingen synlig antenn i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...