Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa dator till barn


Sofia7901
 Share

Rekommendera Poster

Sofia7901

Hej!

Snälla behöver er hjälp! 
 

Fråga:

Min dotter fyller 10 år o önskar sig en dator. Hon vill kunna spela Sims, Minecraft etc på den. 
Jag har en begränsad budget ca 3-4000kr kanske, eller ngt över.


har ni tips på vad ni tycker att jag ska köpa?

vad behöver jag tänka på/vara noga med/kolla efter vid köp? 
stationär/bärbar?

märke?
Ny/begagnad?

alla tips tas tacksamt emot så jag vet vad jag ska titta efter när jag nu ska gå o handla en. Kan ingenting om vilka funktioner som behövs. 

 

tack! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu är det >10 år sedan mina döttrar var i den åldern men några tankar kan jag delge.

 

En bärbar ger enkelheten i att kunna ta med datorn till andra rum där familjen umgås, till kompisar osv.

En bra bärbar kostar mer än motsvarande stationär. Väljer man bärbar kan det vara bra att kolla batteritid, kolla vad nytt batteri kostar (om man ex. ha två likvärdiga i övrigt att jämföra mot varandra.

Man bör vara uppmärksam på detta med kylning. Skaffa ett bra "underlägg" när datorn används i sängen. (Ed. går inte göra genomstruken text, ändrar till att IKEA har fortfarande: https://www.ikea.com/se/sv/p/byllan-laptopstoed-ebbarp-svart-vit-70403512/)

Inpränta "ingen läsk eller liknande i närheten av datorn". Blir dyrare att byta tangentbord på en bärbar än ett enkelt tangentbord till en stationär dator.

 

En stationär innebär att dottern "tvingas" sitta på sitt rum för att spela men spelupplevelsen kan bli bättre med en stor skärm. Dator/skärm/tangentbord ockuperar ett skrivbord hela tiden även när datorn inte används. En bärbar lägger man undan i bokhyllan när skrivbordet behövs till pyssel osv.

 

Inte begagnad. Varför säljs den tro? Jo, ägaren är inte nöjd med den. Dålig batteritid, något som glappar, låter högt osv..

Jo, begagnat om det är en "spelfantast" som säljer, en som har en värsting men bara måste ha en värre värsting, nu med annan färg!

Eller om du har någon bekant som får "köpa ut" en gammal jobbardator som kanske bara är några år.

 

Vad gäller märken så är jag kluven. Det kan skilja sig mycket mellan en dator av fabrikat XX för konsumenter á 4000 kr och samma märke för företag á 14000 kr. Jo, visst med prisskillnad bör det skilja men det kan vara saker som tangenter, gångjärn, laddare som är bättre och inte bara prestandan.

 

DELL känns så där lagom bra. De har inte hundra olika modeller att välja mellan. Bra support.

HP går bort helt för mig.

 

Vet inte hur/om du arbetar men kolla om du har, eller kan få, någon form av personalrabatt.

 

 

Redigerad av Mikael63
länk till IKEA
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För samma pris som Phenomen stationära begagnade dator (4990 kr), som levereras utan mus tangentbord och skärm, kan du titta på denna nya bärbara dator:

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5347380

 

Processorkraften i ovanstående bärbara dator är i flertrådsanvändning snabbare än den processor som sitter i den stationära begagnade datorn. I enkeltrådsanvändning är processorn i den bärbara datorn i vissa fall något långsammare.

Sammantaget kan man säga att processorkraften i den stationära kontra den bärbara är likvärdiga.

 

Det är 16GB minne i den stationära och av långsammare typ än de 8GB som sitter i den bärbara. Mycket minne är alltid bra men för de ändamål som din dotter skall använda datorn till räcker 8GB långt.

 

Disken i båda är en SSD (snabb disk) och båda har utrymmet 256GB.

Grafikkortet i den stationära är överlägsen det grafikkort som sitter i den bärbara.

Trots det vill jag påstå att grafikkortet i den bärbara räcker till det din dotter skall använda datorn till.

 

Den bärbara kommer med tangentbord, musplatta och skärm, vilket inte den stationära gör. Detta måste köpas till den stationära för att kunna använda den, om inte någon i er bekantskapskrets kan tänka sig att skänka sådant.

 

I den begagnade datorn sitter generation 5 av Intels processorserie Core i. Idag finns generation 10 på marknaden.

I den bärbara sitter den nyaste generationen av AMDs Ryzen-processor.

 

Den bärbara har också fördelen att den är lätt att ta med sig, vilket den stationära inte är.

 

När man väljer mellan att köpa begagnat och nytt bör man väga in för och nackdelar mellan valen.

 

Jag skriver inte att Phenomen ger ett dåligt val, jag vill bara visa vad man kan få för samma pengar för en bärbar dator.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Phenomen:

Eller om du hittar en begagnad iMac 21,5  (late 2012 or newer). Enklare och roligare att använda men kolla spelkompatibiliteten.

Går väl inte justera (ner) skärmen på en sådan så att ergonomi erhålls?

Och investera i en sju år gammal dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Du kan även handla begagnade och fabriksåterställda datorer med 1 års garanti från ex Billig Teknik eller från Inrego. Då får du mycket dator för pengarna. Har själv handlat och hjälpt andra att handla på båda ställena och med bra erfarenheter.

Obs om du kikar på sidorna så finns det olika prisklasser, A-C där A är de som är i bästa skicket och C har lite repor osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag plockade slumpmässigt ut en dator hos BilligTeknik, den här:

 

http://www.billigteknik.se/begagnad-barbar-dator/25611-hp-elitebook-840-g2-med-touch-beg-0889296219194.html

 

Intel Core i7-5600U

SSD på 480GB

8GB DDR3-minnen

Skärmupplösning (14") 1366 x 768

 

Pris begagnad (datorn är bortåt 5 år gammal)

 

5999 kronor

 

 

Som jämförelse hittade jag denna bärbara hos Dustin:

 

https://www.dustinhome.se/product/5011156050/f543ua

 

Intel Core i5-8250U (kraftfullare än i7:an i BilligTeknikdatorn)

SSD på 512GB

8GB DDR4-minnen (snabbare än i BilligTeknikdatorn)

Skärmupplösning (15") 1920 x 1080 (Full-HD)

Bättre grafikkort

 

Pris sprillans ny: 5490 kronor

 

Jag vet vilken jag hade köpt.

 

 


Redigering: Korrigering av grammatiken och priset på Asusdatorn hos Dustin

Redigerad av X-Men
Korrigering av grammatik och priset på Asusdatorn ho Dustin, korrigering av BilligTeknikdatorn (tack Mikael63! )
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också jämfört på det sättet, och tycker inte att nämnda företag är så speciellt billiga om jag vill köpa en begagnad dator, med dom priser som idag finns i framförallt nätbutiker med olika rabatter, så blir det i slutändan ända billigare att köpa nytt, med mer garantier och annat.

 

Men till själva tråden, jag har idag ingen erfarenhet av spel och sådant, men dom billigaste bärbara överhuvudtaget för spel, brukar nog ligga på från 5000:- och uppåt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Rätt och fel och det är svårt att jämföra. Det är skillnad på de sk. "proffsdatorerna" som företag oftast köper in mot de produkter som du ofta hittar på Elgiganten mm.

En företagsdator kostar ofta betydligt mera och har andra komponenter och kvaliteter än de som säljs för mera "vanligt folk"

Den du hänvisade till kostade ca 15 000:- när den var ny, men visst, priserna rasar ju på elektronik. Samma modell finns på Inrego i olika utförande och prisklasser. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Rätt och fel och det är svårt att jämföra. Det är skillnad på de sk. "proffsdatorerna" som företag oftast köper in mot de produkter som du ofta hittar på Elgiganten mm.

En företagsdator kostar ofta betydligt mera och har andra komponenter och kvaliteter än de som säljs för mera "vanligt folk"

Den du hänvisade till kostade ca 15 000:- när den var ny, men visst, priserna rasar ju på elektronik. Samma modell finns på Inrego i olika utförande och prisklasser. 

Jag har använt företagsdator i mer än 18 år. Huvudsakligen Dell och visst, de som en del företag köper in är mer robusta och väger mer. Den senaste jag har väger över 3 kg och har 15" skärm. Mycket bra kvalitet på chassi och tangentbord.

Jag tar datorn med mig på måndag morgon när jag åker till kund. Där plockar jag fram datorn och använder tills det är dags att åka till hotellet. Pack ned och packa upp på hotellet.

Nästa morgon packar jag åter ner datorn och tar med mig till kunden för att fortsätta jobbet. Så håller jag på tills jag kommer hem på fredag eftermiddag/kväll, vecka ut och vecka in. Det är inte normalt för en hemmaanvändare och därmed behöver en hemmaanvändare normalt inte en robust byggd företagsdator av äldre snitt med en prestanda som inte motsvarar en ny dator till samma pris.

 

En av mina tidigare företagsdatorer, även den en Dell, kostade nästan 17000 kronor att köpa. När jag plockade isär den för att göra rent kylsystemet noterade jag att elektronikkomponenterna var av standardtyp. Kondensatorer av normalkvalitet och märkta med 80+ (d.v.s. en maxtemperatur på 80 plusgrader). När man omnämner kondensatorer som "kvalitetskondensatorer" vill man gärna att de är gjorda för att tåla 105 grader Celsius. Motstånden i datorn var kol-typ och inte metallfilm, vilket hade är en bättre kvalitet.

 

Att sedan ta upp vad en produkt kostade en gång för att motivera ett mycket högt andrahandsvärde är inte relevant. Datorns prestanda och kvalitet måste vägas mot vad man betalar idag. För en hemmaanvändare är en robust företagsdator oftast onödigt tung och dessutom dyr i förhållande till vad man får betala för en ny.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-07 på 06:13, skrev Sofia7901:

Hej!

Snälla behöver er hjälp! 
 

Fråga:

Min dotter fyller 10 år o önskar sig en dator. Hon vill kunna spela Sims, Minecraft etc på den. 
Jag har en begränsad budget ca 3-4000kr kanske, eller ngt över.


har ni tips på vad ni tycker att jag ska köpa?

vad behöver jag tänka på/vara noga med/kolla efter vid köp? 
stationär/bärbar?

märke?
Ny/begagnad?

alla tips tas tacksamt emot så jag vet vad jag ska titta efter när jag nu ska gå o handla en. Kan ingenting om vilka funktioner som behövs. 

 

tack! 

Hej!

 

För att återgå till din fråga i denna tråd kommer här nu några konkreta förslag till dator till din dotter. Samtliga förslag klarar kraven för Sims och MineCraft.

Jag har valt ut några alternativ som ligger inom din budget och med en disk för lagring på minst 250GB. Att välja en mindre disk anser jag inte lämpligt då den snabbt  fylls och känns "trång".

 

Först ut är en ny dator som kostar 4199 kronor hos Power:

 

https://www.power.se/datorer-och-gaming/datorer-och-bildskarmar/barbar-pc-och-mac/hp-14-cf0032no-14-barbar-dator/p-1057093/

 

Bra processor, snabba minnen, snabb disk på 256GB, möjlighet till snabb trådlös uppkoppling, låg vikt (1,43 kg) samt lång drifttid på batteri (upp till 12,5 timmar). Skärmen är 14" stor.

 

Det är 199 kronor över din budget. 

Det är den idag billigaste nya dator som jag kan säga klarar Sims och MineCraft.

 

Kan du tänka dig att köpa ett returexemplar har Elgiganten lite olika alternativ.

 

Den här HP-datorn kostar 3396 kronor och levereras i en förpackning som inte är originalkartong. Du får 1 års garanti och Elgiganten omnämner den som "Nyskick". Jag har en bekant som köpt en av Elgigantens datorer i "Nyskick" och kunde inte se att den varit använd.

 

https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fyndvaror/73508/hp-15-da1806no-15-6-barbar-dator-svart

 

Processorn är mätbart snabbare än den hos Power men inte märkbart snabbare. Snabba minnen, snabb disk på 256GB, snabb trådlös uppkoppling, relativt låg vikt (1,77kg) samt lång driftid på batteri (upp till 12 timmar).

Skärmen är större, 15,6".

 

Priset ligger inom din budget. Vad du får är en aningen bättre och lite större dator till ett lägre pris.

Om du ångrar dig skickar du, eller lämnar datorn tillbaka till butik och får alla pengar tillbaka.

 

 

Nästa förslag ut är en HP-dator med 14" skärm, precis som den hos Power.

Denna dator är också i nyskick samt levereras i sin orignalkartong!

 

https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fyndvaror/54425/hp-14-ck0825no-14-barbar-dator-svart

 

Prestandan är identisk med den hos Power och vikten är 1,47 kg.

Batteridrifttiden upp till 12 timmar.

 

Pris: 3496 kronor

 

 

Ännu en HP-dator, nu med 15,6" skärm.

 

https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fyndvaror/62956/hp-15-da1806no-15-6-barbar-dator-svart

 

Den här datorn är identisk med den HP som Elgiganten har som saknar originalkartong. Här medföljer originalkartongen och priset är då 3596 kronor.

 

 

Vill du hellre ha en Lenovo skulle denna, för 3996 kronor vara ett alternativ.

 

https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fyndvaror/67279/lenovo-ideapad-530s-14-barbar-dator-svart

 

Jämfört med HP-datorn hos Power är det samma modell av processor och samma typ av minne i denna dator.

256GB SSD (disk) och en batteridrifttid på upp till 8 timmar.

Nyskick och i originalkartong.

 

 

Om du kan tänka dig att betala 4046 kronor kan du få ett litet extra lyft i prestanda med denna Acer.

 

https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fyndvaror/67353/acer-swift-3-14-barbar-dator-silver

 

Processorn är kraftfullast av de som listats hit. 4GB snabba minnen som de andra och en snabb disk på 256GB, precis som de andra. 14" skärm och en vikt på 1,8 kg.

Snabb trådlös uppkoppling och upp till 10 timmars drifttid på batteri.

 

Skulle du vilja ha en dator med den processor som sitter i ovanstående Acer men bättre batteridrifttid kan du titta på denna Lenovo för 4076 kronor, som är i nyskick men levereras utan originalkartong:

 

https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fyndvaror/74092/lenovo-ideapad-320s-14-barbar-dator-gra

 

Processorn är identisk med Acerdatorn för 4046 kronor. 4GB snabba minnen liksom snabb disk på 256GB.

Drifttiden på batteri skiljer sig från Acern då tillverkaren uppger upp till 12 timmars drifttid. Den är också lättare än Acer, 1,69 kg.

 

 

Föredrar du en dator med 15,6" skärm och med samma prestanda som Acer och ovanstående Lenovo, kan acceptera att datorn levereras i nyskick utan originalkartong för priset 4122 kronor kan du titta närmre på denna:

 

https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fyndvaror/67638/lenovo-ideapad-330-15-6-barbar-dator-onyx-svart

 

Därmed avslutar jag denna lista.

 

Kom ihåg att samtliga datorer hos Elgiganten innebär att du kan prova datorn och lämna tillbaka inom 30 dagar om du inte är nöjd eller ångrar dig. Du får pengarna tillbaka.

 

 

 

 

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för era svar! @X-Men tolkar jag dig rätt att den sistnämnda eg är det bästa prestandan av de du nämnt? 
tack för engagemang!! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den sistnämnda, den här:

 

https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fyndvaror/67638/lenovo-ideapad-330-15-6-barbar-dator-onyx-svart

 

är den som ger bäst prestanda av de som omnämnda.

 

Skillnaden mot den som idag kostar 4076 kronor är att det är dubbelt så mycket minne (8GB mot 4GB). Visserligen uppges minnena i den som idag kostar 4122 kronor vara något långsammare men det vägs upp med stor fördel av den högre minnesmängden.

Prisskillnaden är bara 46 kronor för den extra minnesmängden, vilket bör ses som ett "klipp". 

 

Den som kostar 4122 kronor har en 15,5" skärm medan den som kostar 4076 kronor har 14" skärm.

Den som kostar 4122 kronor väger mer, 2.2kg mot 1,7kg.

Den som kostar 4122 kronor har en uppgiven batteridrifttid på ca. 5.5 timmar mot upp till 12 timmar för den som kostar 4076 kronor.

Den som kostar 4122 kronor har en skärm av typen TN. TN-paneler har ofta snabbare responstid, vilket uppskattas i spel.

Den som kostar 4076 kronor har en skärm av typen IPS. IPS har bättre betraktningsvinkel och uppskattas ofta bland de som håller på med bild och filmredigering.

 

Skärmupplösning, hastighet vid uppkoppling mot internet (såväl trådbundet som trådlöst) med mera är i princip identiskt mellan de två.

 

Rent prestandamässigt är den som kostar 4122 kronor det bästa valet. 

Båda är i nyskick och saknar originalkartong.

 

 

Elgiganten har datorhelg där de sänkt priset på några utvalda datorer.

Denna HP är en av dem och den kostar i helgen 3990 kronor och är ny (obruten förpackning):

 

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/windows-laptops/103946/hp-14-ck2851no-14-barbar-dator-svart

 

Prestandamässigt är den något sämre än den Lenovo som kostar 4122 kronor. Det är processorn som sitter i datorn är är något sämre. Det märks i synnerhet när man använder datorn i spel, som Fortnite, Sims och MineCraft.

 

Minnesmängden är identisk, 8GB.

Lagringsutrymmet är identiskt, 256GB.

Uppkopplingen mot internet erbjuder samma hastighet.

Den är lättare, väger 1,5 kg.

Skärmen är mindre, 14" mot 15,6" för datorn som kostar 4122 kronor.

Datorn är ny medan den som kostar 4122 kronor är i nyskick.

 

Prestandamässigt är det fortfarande den som kostar 4122 kronor som drar det bästa strået.

 

Hoppas jag inte ställde till det för dig nu.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...