Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krympt HDD


dosman
 Share

Rekommendera Poster

Min mekaniska hårddisk Maxtor, 500 GB, har tappat halva sin kapacitet p g a för mycket partitionerande och formaterande. Går det att återställa den till nysckick?

Krympt-HDD.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så ta fram Diskhantering (nås t ex genom att högerklicka på Start/Windows-knappen) och ladda upp en bild på hur det ser ut där med partitioner och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget som har gömt sig i en oallokerad partition i alla fall.

 

Maxtor är numera uppköpta av Seagate så kör deras testprogram SeaTools for Windows: https://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/seatools/

Först en kort test och om den visar okej så en lång test.

 

När en hårddisk börjar få dåliga områden så kan dessa områden markeras med att de inte ska ingå i en partition längre och då krymper det tillgängliga utrymmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seagate's "SeaTools for Windows" misslyckades med Maxtor hårddisken: "Fix All Fast - FAIL". De rekommenderade i stället att ladda ned "SeaToolsBoot" som påstås fixa de flesta hårddiskproblem... (Programmet är dock på hela 170 MB - och tuggar i sig min 1 GB surfpott som skall räcka en hel månad...). "SeaToolsBoot" kräver ett ledigt USB-minne för installationen men jag har inget ledigt liggande. Får återkomma när jag har det.

Fix-All-Failed.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Bilden från SeaTool visar diskar med modellnummer enligt:

ST340014A

ST3500413AS

7L250S0

 

Om man googlar på dessa får man fram att

ST340014A är en seagate Barracuda på 40 GB - stämmer bra med Disk 0 i bilden över Diskhanteraren.

ST3500413AS är en Seagate Barracuda på 500 GB - stämmer bra med Disk 1

7L250S0 är en Maxtor på 250 GB - stämmer bra med Disk 2

 

 

Som tillägg är det väl så att testet "failar" eftersom SeaTools körs på/från den disken, där Windows finns.

 

 

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Mikael63 18:16 Aj, då! Du har så rätt, jag testade fel hårddisk! Så pinsamt! Tack för  uppmärksamheten!  Håller just nu på att leta efter försvunna partitioner med en gammal goding:


"MiniTool Partition Wizard Home Edition v7.6.1" Efter halva scanningsprocessen fylls fältet nedanför förloppsindikatorn (eng. 'Progress Bar') med information! Se bifogad bild. Hur tolkar ni ev beskådare detta?

MiniTool7-Partition.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Mikael63 skriver, din disk är på 250GB, inte 500GB som du påstår. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat hårddiskprogrammet "SeaTools Bootable" på ett USB-minne. USB-bootningen fungerar. Programmet fungerar. Skanningtypen "Short Generec Test" fungerar. Resultat för Maxtor 7L250SO hårddisk: [PASS 100%] och [Random Read 100%]. Allt är perfekt. Men jag har slösat bort
ett USB-minne i onödan och laddat ned 190 MB i onödan. Skulle inte förvåna mig, om jag gör mig mödan att plocka ur hårddisken ur datorn, att det på den står tryckt: 250 MB. ? Ridå! Detta kan peka på begynnande Alzheimers som inte minns vad för slags hårddiskar som finns i min fina nyförvärvda 'Spire'-dator. Hur slutade skanningen med MiniTool Partition-programmet? Jo, så här:

MiniTool7-Finished.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev dosman:

Skulle inte förvåna mig, om jag gör mig mödan att plocka ur hårddisken ur datorn, att det på den står tryckt: 250 MB

Nja, hoppas verkligen inte det står 250 MB, men väl 250 GB. ?

 

Men om nu en disk vore på 500 GB och den gradvis skulle bli mindre pga slitage och att vissa delar inte går att läsa, hur sannolikt är det då att disken skulle krympa med 50% till 250 GB. Vore det inte mer troligt att din 500 GB HD kanske skulle visa storleken 400 GB eller något annan udda storlek som en disk normalt inte brukar ha.

 

Men att öppna datorn och kolla är nog en god idé. Minnet är inte alltid det bästa och har själv råkat ut för att det jag minns inte alltid stämmer överens med vad som faktiskt sitter monterat i datorn ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ursäkta, visst menar jag Gigabyte! Jag ska snart köpa två eller tre nya hårddiskar till datorn så titten får vänta till dess!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...