Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta bolån. Hypoteket, nåt att ha?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har bolån vars bindningstid går ut nu och började jämföra lite. Sist jag funderarade på att byta så la jag ner för att det var så bökigt. Ett bolag som jag inte hört talas om tidigare erbjuder bra ränta och de tar hand om allt utan att jag behöver göra mer än att använda BankID för att bekräfta.
Vilket tilltalar mig för jag tycker att mer ska man inte behöva göra. Min nuvarande bank matchade förvisso Hypotekets ränta med en bättre, men bara om jag flyttade pension eller aktieaffärer till dem eller startade sparande. Vilket inte intresserar mig då jag har sånt där jag vill ha dem, jag kan betala några punkter mer bara för att slippa hålla på och ändå få bättre ränta än om jag stannade kvar utefter mina krav om att slippa flytta saker till banken.
Tänkte ansöka i alla fall för att se om det de lovar på sin sida verkligen håller.
Är det någon här som har eller har haft Hypoteket och kan delge erfarenhet?

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ej egen erfarenhet av dem men det finns alltid saker man bör se upp med när man väljer bank/bolåneinstitut. T.ex. hur deras löptider är (vissa har haft väldigt korta vilket är en stor risk) jämfört med det normala på runt 50 år eller så. 

Även vilka möjligheter de har att förändra villkor för lånet. Om de enkelt och med kort varsel har rätt att ensidigt ändra villkor så kan man såklart hamna i trubbel. Under vilka omständigheter har de rätt att överlåta din skuld?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte så stort lån kvar så max fem år är vad jag tänker mig låsa det till, de har samma ränta på alla löptider. Erfarenheten av banker o dyl. gör dock att jag tycker att det låter för bra för att vara sant :)
Men jag ska kolla just detta med vilka möjligheter som finns om jag skulle bli arbetslös t.ex. Jag ämnar amortera ganska mycket så länge jag har jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...