Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapar egna partitioner och Z partition


Amandus
 Share

Rekommendera Poster

Windows 10 måste vara det sämsta OS som M$ skapat, efter installation med esp så har Windows 10 fyra partitioner men när jag gick in i en partitionshanterare så hade jag helt plötsligt fem partitioner även fast den ska bara ha fyra, min andra hårddisk hade fått enhet Z fast i utforskaren hade den D: och E: det är fler än jag som råkat ut för detta https://www.diskpart.com/windows-10/z-drive-windows-10-4348i.html

 

Bara att se hur skiten agerar på egen hand gör att jag inte vill använd M$. Fungerar som ett virus. Bara att se det snurrande hjulet gör att kräkpåsen åker fram och så har dom mage att ta betalt för skräpet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några saker att ha i åtanke:

Utforskaren ser inte alla partitioner och den behöver inte det heller.

Tilldelning av bokstäver som

C: D: E: Z:

är inget som är knuten till en viss disk eller en viss partition utan är något som det operativsystem som för tillfället körs sätter på partitionerna. Om du tar ut din disk som du vet att heter C : (som exempel) och sätter in den som slav i en annan dator kommer den att få en annan bokstav där.

 

Vad Z är framgår ju av artikeln. Är det något problem med att den finns, som att den tar stor plats?

 

Är du missnöjd med Windows finns andra operativsystem ;)

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Amandus:

Bara att se hur skiten agerar på egen hand gör att jag inte vill använd M$. Fungerar som ett virus. Bara att se det snurrande hjulet gör att kräkpåsen åker fram och så har dom mage att ta betalt för skräpet också

Windows 10 är spyware, men det är givetvis upp till var och en om man vill använda det eller inte. Var det något du behövde hjälp med avseende Windows 10 eller behövde du bara avreagera dig?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WindowsPro

Du skriver: "efter installation med esp" 

 

Fråga? Vad menar du med det??

 

När du installerar Windows manuellt så kan du själv styra skapandet av partitioner, så det är inte alls något som Windows behöver göra åt dig.. Därför frågar jag vad du menar med Installation med "ESP"??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WindowsPro
13 minuter sedan, skrev Amandus:

Ja Då hänger jag med....

Men under installationen kommer du till en punkt där du kan välja AVANCERAT, och väljer du den så kan du själv ange hur du vill partitionera hårddisken.. 

Gör man rätt där så slipper man denna Z: partition...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Automan:

Windows 10 är spyware

Vet inte vad du avser, men det går väl att stänga av såna "tjänster" har jag för mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, skrev Tomas E:

Vet inte vad du avser, men det går väl att stänga av såna "tjänster" har jag för mig?

Det är ingen hemlighet att Windows 10 samlar in data om vad användaren gör på sin dator. Windows 10 har även andra dumheter för sig som att installera uppdateringar oavsett om användaren vill ha dem eller inte. Eller ta bara dessa Appar som följer med Windows 10. Det finns 3:e parts verktyg för att ta bort dem, men vid nästa stora Windowsuppdatering kommer de tillbaka oavsett om du vill det eller inte.

 

Microsoft vill även ta bort möjligheten att köra lokala konton i Windows. Detta har inget med omtanke av användarna att göra, utan handlar mer om att få större kontroll på vad användarna gör för något.

 

Så oavsett om det går att stänga av vissa tjänster i Windows 10 är och förblir det enligt mig Spyware.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Automan:

Det är ingen hemlighet att Windows 10 samlar in data om vad användaren gör på sin dator. Windows 10 har även andra dumheter för sig som att installera uppdateringar oavsett om användaren vill ha dem eller inte. Eller ta bara dessa Appar som följer med Windows 10. Det finns 3:e parts verktyg för att ta bort dem, men vid nästa stora Windowsuppdatering kommer de tillbaka oavsett om du vill det eller inte.

 

Microsoft vill även ta bort möjligheten att köra lokala konton i Windows. Detta har inget med omtanke av användarna att göra, utan handlar mer om att få större kontroll på vad användarna gör för något.

 

Så oavsett om det går att stänga av vissa tjänster i Windows 10 är och förblir det enligt mig Spyware.

 

 

Angående onödiga program så gäller det nog inte bara Windows. De tar inte så mycket plats enligt min mening att jag anser det värt besväret att varje gång leta upp dem och avinstallera. Eftersom jag inte kan något om programmering eller har djupare kunskap om hur Windows fungerar, så vill jag inte göra nåt som leder till behov av ominstallation.

 

Att klicka ur "spyware-alternativ" är dock inte så svårt.

När jag precis köpt min dator valde jag bort det allt som hade med insamling av känsliga data att göra. T ex det där med att de vill registrera ens tangentbordsaktivitet - eller hur de nu uttryckte det - är kränkande. Till en början var jag rätt förbannad över dessa funktioner, men eftersom det gick att välja bort dem så känns det bättre. Men det är klart, att meddelanden som "om du väljer bort det här alternativet är det inte säkert att datorn fungerar som den ska" skrämmer många, inklusive mig själv, till att låta vissa funktioner vara påslagna. I efterhand har jag tagit reda på mer om vad man kan stänga av och inte. Det är väl så man får göra helt enkelt.

 

Jag skulle tro att Windows backar om det där med att ta bort lokala konton. Det har läckt ut, och det blir ramaskri om det genomförs, och kanske till och med visar sig bryta mot internationella lagar om integritet. Vi får se som sagt, men jag har en känsla av det inte går rent juridiskt.

 

Jag tror att definitionen av Spyware är, att det utan ens vetskap installeras ett program, som utan ens vetskap spionerar på vad man gör. Eftersom MS är transparenta med att funktionerna finns så kan man nog inte i juridisk mening kalla det så, men jag förstår ditt resonemang.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WindowsPro
På 2020-05-06 på 21:54, skrev Automan:

Det är ingen hemlighet att Windows 10 samlar in data om vad användaren gör på sin dator. Windows 10 har även andra dumheter för sig som att installera uppdateringar oavsett om användaren vill ha dem eller inte. Eller ta bara dessa Appar som följer med Windows 10. Det finns 3:e parts verktyg för att ta bort dem, men vid nästa stora Windowsuppdatering kommer de tillbaka oavsett om du vill det eller inte.

 

Microsoft vill även ta bort möjligheten att köra lokala konton i Windows. Detta har inget med omtanke av användarna att göra, utan handlar mer om att få större kontroll på vad användarna gör för något.

 

Så oavsett om det går att stänga av vissa tjänster i Windows 10 är och förblir det enligt mig Spyware.

 

Den sk. datainsamling du kallar för spioneri är enkel att hantera via Windows inbyggda sekretessinställningar.. Det är en sekretess-inställning för systemet och sedan en per användare..

Den behövs inga superduper-programvaror etc.. Man studerar bara vad resp. inställning gör och väljer därifrån.. Eller tar hjälp av någon som faktiskt HAR GRANSKAT dessa..

 

Skall du t.ex. deltaga i insider programmet så MÅSTE du aktivera en del insamling.. men det gör du medvetet då du valt att deltaga i ett program där Microsoft MÅSTE samla in data för att studera hur resp. nyhet fungerar och om den används.. och isåfall om den används på tänkt sätt eller inte..

 

Men även i det fallet så har du bjudit på att datat skall insamlas...

 

Så det är mer en liknelse med att vaktmästaren i ett hyreshus har en huvudnyckel som passar till alla lägenheter.. 

Bara för att hen har denna nyckel innebär det inte att de per automatik alltid smyger sig in hos hyresgästerna för att snoka... 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-11 på 13:51, skrev WindowsPro:

Så det är mer en liknelse med att vaktmästaren i ett hyreshus har en huvudnyckel som passar till alla lägenheter.. 

Bara för att hen har denna nyckel innebär det inte att de per automatik alltid smyger sig in hos hyresgästerna för att snoka... 

Det är dock en väsentlig skillnad i detta fall. Du behöver inte fylla i uppgifter där du uttryckligen anger att vaktmästaren inte ska smyga sig in hos dig för att snoka. Det behövs inget sådant för det hör till vanligt folkvett att inte bete sig på sådant sätt.

 

Om vi nu ska använda oss av  din liknelse med vaktmästaren handlar det snarare om att denne kommer att smyga sig in och snoka i vad du gör så länge du inte uttryckligen har sagt att du inte vill ha det så.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...