Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krånglande KB med felkod i Windows update - Hjälp, tack!


Lighthouse2
 Share

Rekommendera Poster

Jag är benägen att hålla med Cecilia men du kan se om du har den senaste säkerhetsuppdateringen installerad, KB4552152, Den ska se till att uppdateringar går som de ska. Så här skriver Microsoft.

 

 

Citat

 

Microsoft strongly recommends you install the latest servicing stack update (SSU) for your operating system before installing the latest cumulative update (LCU). SSUs improve the reliability of the update process to mitigate potential issues while installing the LCU and applying Microsoft security fixes. For general information about SSUs, see Servicing stack updates and Servicing Stack Updates (SSU): Frequently Asked Questions.

If you are using Windows Update, the latest SSU (KB4552152) will be offered to you automatically. To get the standalone package for the latest SSU, search for it in the Microsoft Update Catalog.

 

Du hittar den i Visa uppdateringshistorik - Avinstallera uppdateringar om den är installerad. Finns den, ja då .........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
38 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag tycker att det var så många paket som räknades upp och det är problem med DISM och liknande att jag undrar om inte en reparationsinstallation av Windows vore det bästa. Det är ungefär vad som sker vid de stora uppdateringarna.

Får troligen bli den varianten i morgon.  Men på vilket sätt hjälper en reparationsinstallation, är det en helt grundinställning?

Tänker att när inget av dom andra automatiska alternativen att reparera eller cmd (osv) inte lyckas hämta dom saknade paketen, är det då något som denna reparationsinstallation garanterat kommer fixa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
Postad (redigerade)
18 minuter sedan, skrev vertpre:

Jag är benägen att hålla med Cecilia men du kan se om du har den senaste säkerhetsuppdateringen installerad, KB4552152, Den ska se till att uppdateringar går som de ska. Så här skriver Microsoft.

 

 

Du hittar den i Visa uppdateringshistorik - Avinstallera uppdateringar om den är installerad. Finns den, ja då .........

Där uppdateringshistoriken normalt brukar ligga så är det nu ikväll nästan tomt. 

Jag har ingen aning om varför uppdateringarna inte finns där längre! 

 

Glömde skriva,  - JA!  KB4552152 finns om man tittar under "Avinstallera uppdateringar", där hittar jag den. 

 

 

5.JPG

Redigerad av Lighthouse2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några garantier kan man inte ge men en reparationsinstallation är mer genomgripande än att köra DISM och annat liknande. Men något mittemellan är det som Cluster skrev igår eftermiddag, stycket som börjar med " Vid fortsatta 0x800f081f-problem" i detta inlägg:

 

Reparationsinstallation beskrivs här: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4000735/windows-10-reinstall#Reinstall Windows 10 using installation media

där det kallas Installera om Windows 10 med installationsmedia.

Här är med mer bilder och mer detaljer men i stället på engelska: https://www.tenforums.com/tutorials/16397-repair-install-windows-10-place-upgrade.html

Jag föreslår att du läser båda noga först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Bifogar log från sökningen. -

Före jag sätter igång med reparationsprocessen så undrar jag om någon av er möjligen kan tyda och berätta VAD det är för source file location som den inte hittar?

Vad heter den?? Vad behöver skrivas hittas och installeras, vad saknas??

Jag har följt länkarna som anges i sökresultatet på cmd men får inte mer svar där.

 

DISM.JPG

DISM.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller alltså Windows-filer och enligt en sökning beror det på att "komponentförrådet" är skadat eller att filer saknas i det.

 

Lösningen verkar vara att ha Windows 10 på ett USB-minne och använda detta kommando:

Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /Source:wim:E:\Sources\Install.wim:1 /limitaccess

I en Kommandotolk som är startad med "Kör som administratör".

E: ska bytas ut mot den enhetsbokstav som USB-minnet har.

 

Ovanstående under förutsättning att man har en install.esd i mappen Sources på USB-minnet.

Om man i stället har en install.wim så får man byta ut esd mot wim i kommandot.

 

Men ibland hjälper det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

[...] eller att filer saknas i det. [...]

Det kan bli så efter många uppdateringar, de nyare filer som behövs finns ej (kvar?) i förrådet. 

Det finns risk att det ej räcker med ett nedladdat orginalmedia eftersom det ej innehåller alla de senaste uppdateringarna för att matcha den version man har installerat. 

Därför som man måste "slipstreama" ett installationsmedia som jag nämnde ett antal inlägg upp. Vilket såklart kan vara en kul övning men är som sagt lite omständligt. 

Och det är inte säkert att det faktiskt hjälper dig i just detta fall Lighthouse2.

Testa om du har lust och tid.  

I annat fall vänta på den stora uppdateringen senare i maj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
1 minut sedan, skrev Cluster:

Det kan bli så efter många uppdateringar, de nyare filer som behövs finns ej (kvar) i förrådet. 

Det finns risk att det ej räcker med ett nedladdat orginalmedia eftersom det ej innehåller alla de senaste uppdateringarna för att matcha den version man har installerat. 

Därför som man måste "slipstreama" ett installationsmedia som jag nämnde ett antal inlägg upp. 

 

 

Tänkte testa detta men förstår inte vad som menas och ska skrivas i punkt 2, om någon är vänlig och förklarar.   ?    

 

1. Put MSU in C:\TEMP
2. expand {updateName}.msu -f:* C:\TEMP
3. DISM.exe /Online /Add-Package /PackagePath:C:\TEMP\{updateName}.cab

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Tänkte testa detta men förstår inte vad som menas och ska skrivas i punkt 2, om någon är vänlig och förklarar.   ?    

 

1. Put MSU in C:\TEMP
2. expand {updateName}.msu -f:* C:\TEMP
3. DISM.exe /Online /Add-Package /PackagePath:C:\TEMP\{updateName}.cab

 

  1. Kopiera filen du laddat ned (typ windows10.0-kb1234567-x64_xxxxxx.msu)
    till mappen C:\TEMP
  2. Starta kommandotolken (cmd) som administratör och kör:
    expand {updateName}.msu -f:* C:\TEMP

       (där {updateName} är namnet enligt punkt 1 ovan)

  3. Kör sedan: 
    dism /Online /Add-Package /PackagePath:C:\TEMP\{updateName}.cab

    (där {updateName} återigen är namnet enligt punkt 1 ovan)

 

 

Detta skall du enligt den sidan alltså göra för de KB's som saknas enligt felen i CBS.log 
Antar att det här finns risk att stöka till det för sig om man lägger till uppdateringspaket som ej skall skall finnas i "förrådet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Tack tack!  Spänningen stiger!  ?

 

Men jag har ingen  C:\\Temp mapp så jag antar jag skapar en då för just detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Lighthouse2:

Tack tack!  Spänningen stiger!  ?

 

Men jag har ingen  C:\\Temp mapp så jag antar jag skapar en då för just detta?

Japp, men du kan såklart använda annan/valfri befintlig mapp/sökväg (t.ex. där filen faktiskt ligger redan nu).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
18 minuter sedan, skrev Cluster:

Japp, men du kan såklart använda annan/valfri befintlig mapp/sökväg (t.ex. där filen faktiskt ligger redan nu).

Tog även med långa filnamnet (inkl. siffrorna) och testade det, samma resultat. Vad i hela....!!!?? 

8.JPG

7.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju för att filen ej ligger i system32-mappen ? 

Så antingen får du först "gå till" temp-mappen innan du kör expand-kommandot

cd c:\Temp
expand windows10.0-kb4556799-x64_9de920d8738612baa81a751b003ff98f0ce7156b.msu -f:* C:\TEMP

eller så får du ange hela sökvägen :

expand "c:\Temp\windows10.0-kb4556799-x64_9de920d8738612baa81a751b003ff98f0ce7156b.msu" -f:* C:\TEMP

 

Man kan såklart använda winrar, 7zip eller annat liknande verktyg för att packa upp .msu-filen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
16 minuter sedan, skrev Cluster:

Det är ju för att filen ej ligger i system32-mappen ? 

Så antingen får du först "gå till" temp-mappen innan du kör expand-kommandot


cd c:\Temp
expand windows10.0-kb4556799-x64_9de920d8738612baa81a751b003ff98f0ce7156b.msu -f:* C:\TEMP

eller så får du ange hela sökvägen :


expand "c:\Temp\windows10.0-kb4556799-x64_9de920d8738612baa81a751b003ff98f0ce7156b.msu" -f:* C:\TEMP

 

Man kan såklart använda winrar, 7zip eller annat liknande verktyg för att packa upp .msu-filen också.

 

Ha ha, ja det går bättre om den är på rätt ställe och letar.... (tack!)

 

Fyra filer av KB4556799 kunde hämtas utan problem med ovan moment. Inga konstigheter alls.

 

Gör en omstart, kör igång Windows Update igen och den börjar åter igen att hämta hem kumulativa KB4556799.....   Och det slutar på samma sätt - fel 0x800f0831.

 

Hämtade den inte precis och installerade denna??!! Fick ju klartecken i cmd!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla de paket/KB's som anges saknas/vara trasiga i CBS.log måste laddas ned och importeras (Add-Package)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
14 timmar sedan, skrev Cluster:

Alla de paket/KB's som anges saknas/vara trasiga i CBS.log måste laddas ned och importeras (Add-Package)

 

Solen skiner ute men felet SKA fixas så....!  ?

 

Har manuellt med cmd hämtat hem

KB4476976

KB4481031

KB4550945

KB4549951

KB4552931

KB890830

KB4556799 -   MEN, Windows Update fortsätter ändå att automatiskt ändå vilja hämta hem KB4556799. Övriga uppdateringar finns inte heller med i listan av nedladdade uppdateringar, där är listan tom!

 

Finns det möjlighet att få hjälp med att få veta mer exakt vad det är för Add-Packages (vad heter dem?) och och gärna också om någon kunnig här vet vart jag hittar att ladda hem dem?

 

När jag söker på "Missing Packages Windows 10" får jag olika förslag på vad det kan handla om, men hittar aldrig konkreta paket att verkligen ladda hem!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
Postad (redigerade)

Solen skiner ute men felet SKA fixas så....!  ?

 

Har manuellt med cmd hämtat hem

KB4476976

KB4481031

KB4550945

KB4549951

KB4552931

KB890830

KB4556799 -   MEN, Windows Update fortsätter ändå att automatiskt ändå vilja hämta hem KB4556799. Och samma felkod i slutet, som tidigare.

Övriga uppdateringar finns inte heller med i listan av nedladdade uppdateringar, där är listan tom!

 

Finns det möjlighet att få hjälp med att få veta mer exakt vad det är för Add-Packages (vad heter dem?) och och gärna också om någon kunnig här vet vart jag hittar att ladda hem dem?

 

 

 

Redigerad av Lighthouse2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Avvaktar med allt ett tag. Har hittat otroligt många som får samma felkod och hur många som helst som också skriver att det inte hjälper att göra reparation för Microsoft skickar ut samma felkod igen med vissa KB för *vissa* datorer, tydligen speciellt laptop.

Många får BSOD  av KB4556799 och varnas för att hämta den ens, men den går ju inte att välja bort.

 

Lyckades få KB4550945 manuellt installerad till slut, på något sätt.


Nu ligger KB4556799 som kumulativ (ej valfri) och matar på att den ska hämtas men felkod 0x800f0831 även där varje gång. Den är omöjlig att ladda ner manuellt.

 

Många har gjort en reparation och ominstallation men error kod kvarstår, så dom tror det är fel från det Microsoft skickar ut  - för vissa datorer.

En av många artiklar ;
https://wccftech.com/latest-windows-10-update-kb4556799-breaks-things-yet-again

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
15 timmar sedan, skrev Hanse:

Du kan hämta den här, men välj rätt version

https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB4556799

 

HANS

Tack och den går att hämta och installera manuellt, men den ligger ändå som en automatisk Windows Update och loopar och det slutar alltid där med felkod 0x800f0831 så helt uppenbarligen installeras den ändå inte som den ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
Postad (redigerade)

Edit:   Har till slut lyckats installera 2004 och det enda nu som loopar i Windows Update är Intel Drivern för grafikkortet.

Den vill installera samma som redan finns installerad men WU hävdar att det inte går eftersom versionen som är installerad är bättre än det WU vill installera (vilket är exakt samma version).  Dock, inga felkoder!  

 

Redigerad av Lighthouse2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...