Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krånglande KB med felkod i Windows update - Hjälp, tack!


Lighthouse2
 Share

Rekommendera Poster

Lighthouse2
6 minuter sedan, skrev WindowsPro:

Kollar bara.. Har du verkligen Windows 10 version 1909??

Kolla i "om din dator" 

 

Enligt "winver" så har jag version 1909 (OS-version 18363.778)

 

Även Windows Update vill auto-hämta version 1909 så, den biten verkar stämma i alla fall.

Frågan är varför den inte accepteras att slutinstalleras!

2020-04, kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 1909 för x64-baserade system (KB4550945)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Lighthouse2:

 

Denna KB4550945 står som frivillig uppdatering. Den går inte heller att ladda hem via Windows Catalogen.

Behöver, om det går, få fram informationen om vad det är (annan KB?) som saknas som gör att den inte kan slutinstalleras, inte bara få info om att "tyvärr det gick inte". En del skriver att det går att få fram, en del säger det är kört.

Det är jättesvårt att hitta information om det här så tacksam för er hjälp!

Om den är frivillig finns det ju ingen anledning till att hålla på och kämpa med att få in den. Om du nu inte är en av dem som har just ett av de uppräknade problem som uppdateringen ska fixa: https://support.microsoft.com/en-us/help/4550945/windows-10-update-kb4550945

 

Men annars så är det just i Cbs.log som det ska stå vilken uppdatering som saknas.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bengt 429

Blandar mig i diskussionen här. Jag har just uppdaterat med KB4550945 utan problem.

Men jag såg en skillnad mellan mitt och Ts Windows.

Ts Windows hade vernr. 18363.778 och jag hade 18363.815.

Och läser man här står det faktiskt att den här är för ver 18363.815.

https://support.microsoft.com/en-us/help/4550945

 

Och för 18363.778 är det denna updatering

https://support.microsoft.com/en-us/help/4549951

 

Ts, du kan väl kolla om du redan har 4549951 installerad.

 

Sen kan man ju undra varför Ts får sig den här uppdateringen tillsänd, som inte är kompatibel med hans OS?

Och varför har vi olika vernr? Ts verkar ju vara en ordentlig person (liksom jag), som sköter uppdateringarna.

Men jag har sagt det förut, och säger det igen, Windows blir man aldrig riktigt klok på.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
29 minuter sedan, skrev bengt 429:

Blandar mig i diskussionen här. Jag har just uppdaterat med KB4550945 utan problem.

Men jag såg en skillnad mellan mitt och Ts Windows.

Ts Windows hade vernr. 18363.778 och jag hade 18363.815.

Och läser man här står det faktiskt att den här är för ver 18363.815.

https://support.microsoft.com/en-us/help/4550945

 

Och för 18363.778 är det denna updatering

https://support.microsoft.com/en-us/help/4549951

 

Ts, du kan väl kolla om du redan har 4549951 installerad.

 

Sen kan man ju undra varför Ts får sig den här uppdateringen tillsänd, som inte är kompatibel med hans OS?

Och varför har vi olika vernr? Ts verkar ju vara en ordentlig person (liksom jag), som sköter uppdateringarna.

Men jag har sagt det förut, och säger det igen, Windows blir man aldrig riktigt klok på.

 

 

 

 

Du är mer än välkommen in i diskussionen! ? Och det stämmer, jag uppdaterar allt vartefter eftersm fel på datorn ska fixas för det brukar bara leda till mer problem sen om man inte följer upp det.

 

Exakt min tanke också från början - varför får jag en uppdatering (om än valfri) när den inte går att få installerad?

Jag gjorde en koll på loggen och det står att installationspaketet från Windows update för KB4550945 är "abcent" och tomt.

 

Sven, jag följde länkarna och testade nedladdning/installation igen. Allt går bra men inget slutinstallerades.

 

KB4549951 finns redan installerat på datorn. Testade hämta den via Windows Catalog igen för att kolla och fick info "finns redan installerad".

 

 KB4550945 finns inte installerat på datorn och det är denna som står som valfri att hämta via Windows update (vilket inte går) och det är även denna som inte heller går att få installerad via Windows Catalog.

 

Och ja, det stämmer, såg det nu också. På min andra Windows 10 dator har jag även Windows version 18363.815 och har där KB4550945 installerad. Inga problem.

 

På laptopen är Windows versionen annan - mycket konstigt!!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bengt 429

Det kanske är så enkelt att KB4549951 och  KB4550945 är uppdateringar för samma saker, men för olika vernr. av Windows.

Isf har du ju redan uppdateringen installerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev bengt 429:

Ts Windows hade vernr. 18363.778 och jag hade 18363.815.

Och läser man här står det faktiskt att den här är för ver 18363.815.

https://support.microsoft.com/en-us/help/4550945

Nja, när man installerar en Windows-uppdatering ändras siffrorna efter punkten i versionsnumret.

Versionsnumret som står på Microsoft-sidan är nog det versionsnummer som Windows i datorn kommer att ha efter att uppdateringen är gjord.

 

Den krånglande frivilliga uppdateringen kommer antagligen att ingå i den kumulativa uppdatering som kommer nästa tisdag och kan då ha justerats eftersom många verkar ha problem med den. Jag föreslår därför att man ignorerar den så länge.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bengt 429
20 minuter sedan, skrev Cecilia:

Versionsnumret som står på Microsoft-sidan är nog det versionsnummer som Windows i datorn kommer att ha efter att uppdateringen är gjord.

Förmodligen har du rätt Cecilia (du brukar ju ha det ganska ofta) ?

Jag tycker iaf att texten där är förvillande.

Men det är ju Microsoft.

Synd att jag inte kollade vernr före installationen, men det är ju inte nåt man gör dagligen direkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
4 timmar sedan, skrev bengt 429:

Det kanske är så enkelt att KB4549951 och  KB4550945 är uppdateringar för samma saker, men för olika vernr. av Windows.

Isf har du ju redan uppdateringen installerad.

Må så vara. Men varför skickar då Windows Update ut att den finns att hämta (om än valfri)? Dom brukar ju inte skicka ut felaktiga filer eller dem som redan finns.

Instämmer, Microsoft är en värld för sig.  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det finns så väldigt många datorkonfigurationer så händer det att en uppdatering inte är kompatibel med en viss dator på grund av viss hårdvara eller visst installerat program.

 

De två nämnda uppdateringarna är för olika saker och kom ut vid två olika tillfällen (14 resp 20 april).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Eftersom det finns så väldigt många datorkonfigurationer så händer det att en uppdatering inte är kompatibel med en viss dator på grund av viss hårdvara eller visst installerat program.

 

De två nämnda uppdateringarna är för olika saker och kom ut vid två olika tillfällen (14 resp 20 april).

 

Laptopen har i april hämtat KB4549951 (installerad, klar) och den fortsätter föreslå att KB4550945 ska installeras. Läste att denna bör hämtas, även fast den är valfri.

 

Före jag installerade och testade denna USB Wifi dongel fungerade Windows Update utan problem. Så något hakade upp sig någonstans, frågan är vad. Felsökning fortsätter!  ?

USB Wifi dongel installation/avinstallation = krånglande Windows Update.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som både jag och Cecilia sagt tidigare så tycker jag att det är bättre att vänta på Windows 10 May 2020 Update (20H1) istället för att lägga för mycket tid och kraft på att få ordning på den här uppdateringen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Maj-uppdateringen KB4556799 är här och den bommade. Den hämtades och installationen påbörjades men även denna gången slutade det med

Status: installationsfel - 0x800f0831

 

Jag kan därför inte heller hämta hem KB3552931 och KB890830 som också väntar eftersom dom står på kö först efter att KBKB4556799 installerats klart.

 

Har också testat ett göra en systemåterställning till en punkt före jag installerade denna USB Wifi dongle, men (minns ej exakta texten) fick besked att det inte går att göra en återställning.

 

Verkar finnas en tvärlåsning någonstans så om ni orkar och har mer förslag så hit me!

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Den större uppdateringen som jag nämnde ovan är alltså Windows 10 May 2020 Update (20H1). Den har ännu inte släppts, ryktas komma runt 28:e maj.

Redigerad av Cluster
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
På 2020-05-06 på 16:15, skrev Lighthouse2:

KB4550945 finns inte installerat på datorn och det är denna som står som valfri att hämta via Windows update (vilket inte går) och det är även denna som inte heller går att få installerad via Windows Catalog.

"Maj-uppdateringen KB4556799 är här och den bommade. Den hämtades och installationen påbörjades men även denna gången slutade det med Status: installationsfel - 0x800f0831"

Men nu denna patch-tisdag har du väl fått den installerad Det viktigaste tycker jag är att man får säkerhetsuppdateringarna och de brukar man ju få på patchtisdagen. Förutom den vanliga uppdateringen av Windows Defender-antiviruset fick jag ikväll tisdag den 12 maj dessa tre saker installerade:

Windows-verktyget Borttagning av skadlig programvara – v5.82(KB890830) 23:35
2020-05, kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 1909 för x64-baserade system (KB4556799) 23:46
2020-05, kumulativ uppdatering för .NET Framework 3.5 och 4.8 för Windows 10 Version 1909 för x64 (KB4552931) 23:46

 

Jag kan dessutom konstatera att jag nu har Windows 10 Pro 1909 med OS-version 18363.836

Jag tycker liksom övriga att du ska  strunta i de valfria uppdateringar som inte vill installera sig.

Redigerad av mbgtmari
Jag klickade först på fel citat så jag skrev in rätt citat (med citattecken) under.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Lighthouse2:

Maj-uppdateringen KB4556799 är här och den bommade. Den hämtades och installationen påbörjades men även denna gången slutade det med

Status: installationsfel - 0x800f0831

Har du kollat i CBS.log vad det står där om misslyckandet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Som sagt, kolla i CBS.log om det går att få någon ledtråd till varför uppdateringen misslyckas.

 

Annars är standardförfarandet med krånglande uppdateringar:


1. Kör Felsökaren för Windows Update, se https://support.microsoft.com/sv-se/help/4027322/windows-update-troubleshooter
Starta om efter genomkörning och kör den sen (minst) en gång till.
 

2. Om ovan ej hittar/löser felet. Testa att köra nedan i cmd (som administratör) och starta om efteråt.

dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
sfc /scannow
net stop wuauserv
net stop cryptSvc
net stop bits
net stop msiserver
Ren C:\Windows\SoftwareDistribution SoftwareDistribution.bak
net start wuauserv
net start cryptSvc
net start bits
net start msiserver

3. Om det ändå ej går att uppdatera från Inställningar, ladda ned (exakt rätt variant) och installera manuellt från https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB4556799

För dig Lighthouse2 så borde det vara:
2020-05, kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 1909 för x64-baserade system (KB4556799)

 

Slutligen:
Om det trots allt detta fortfarande ej går att installera denna uppdatering så kvarstår mitt råd:
Håll ut till slutet på maj och uppdatera till Windows 10 May 2020 Update (20H1) så snart den finns tillgänglig.
 

Redigerad av Cluster
länk
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har du kollat i CBS.log vad det står där om misslyckandet?

Här kommer CBS.log för er som vet vad man ska leta efter vad det är som saknas eller är felet.

 

Som sagt jag överlever och kommer inte slita av mig håret för detta dataproblem.

Men jag ser det som en rolig hobby att lösa ett envist problem i datorn och gör det gärna tillsammans med andra!

Kanske kan svaret till slut även hjälpa någon annan med samma strul.

 

Här kommer mina svar från era ovanstående (tack!) inlägg :

 

1. Kör Felsökaren för Windows Update, se https://support.microsoft.com/sv-se/help/4027322/windows-update-troubleshooter

Starta om efter genomkörning och kör den sen (minst) en gång till.

 

Kört den tio gånger och omstarter emellan.

"Det gick inte att identifiera problemet under felsökningen"

Problemet kvarstår.

 

2. Om ovan ej hittar/löser felet. Testa att köra nedan i cmd (som administratör) och starta om efteråt.

dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

 

RestoreHealth resultatet gav :

Error: 0x800f081f

The source files could not be found

 

 

2. Om ovan ej hittar/löser felet. Testa att köra nedan i cmd (som administratör) och starta om efteråt.

 

dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

sfc /scannow

net stop wuauserv

net stop cryptSvc

net stop bits

net stop msiserver

Ren C:\Windows\SoftwareDistribution SoftwareDistribution.bak

net start wuauserv

net start cryptSvc

net start bits

net start msiserver

 

Gjort detta. Problemet kvarstår.

 

  1. Om det ändå ej går att uppdatera från Inställningar, ladda ned (exakt rätt variant) och installera manuellt från https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB4556799

Det går inte att installera manuellt heller.

”Vissa uppdateringar installerades inte”.

 

sfc /scannow visar :

Windows Resource Protection did not find any integrity violations

 

 

UpdateErrors.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är några av de felmeddelanden som förekommer:

 

2020-05-13 12:41:02, Info                  CBS    Store corruption, manifest missing for package: Microsoft-Windows-MSMQ-Client-Home-Premium-Package~31bf3856ad364e35~amd64~~10.0.18362.720
Microsoft-Windows-MSMQ-Client-Home-Premium-Package~31bf3856ad364e35~amd64~~10.0.18362.720. [HRESULT = 0x80070490 - ERROR_NOT_FOUND]

 

2020-05-13 12:43:23, Info                  DPX    Extraction of file: update.ses failed because it is not present in the container (\\?\C:\WINDOWS\SoftwareDistribution\Download\a75e1456b7eea7fc8bbfe9d9b17072e2\Windows10.0-KB4556799-x64.cab).

 

2020-05-13 12:54:25, Info                  CBS    Store corruption, manifest missing for package: Microsoft-Hyper-V-ClientEdition-Package~31bf3856ad364e35~amd64~~10.0.18362.720
2020-05-13 12:54:25, Info                  CBS    Mark store corruption flag because of package: Microsoft-Hyper-V-ClientEdition-Package~31bf3856ad364e35~amd64~~10.0.18362.720. [HRESULT = 0x80070490 - ERROR_NOT_FOUND]

 

2020-05-13 12:54:27, Info                  CBS    Store corruption, manifest missing for package: Microsoft-Windows-EditionPack-Professional-Package~31bf3856ad364e35~amd64~~10.0.18362.720
2020-05-13 12:54:27, Info                  CBS    Mark store corruption flag because of package: Microsoft-Windows-EditionPack-Professional-Package~31bf3856ad364e35~amd64~~10.0.18362.720. [HRESULT = 0x80070490 - ERROR_NOT_FOUND]

 

Microsoft-Windows-HVSI-Package~31bf3856ad364e35~amd64~~10.0.18362.720
2020-05-13 12:54:27, Info                  CBS    Mark store corruption flag because of package: Microsoft-Windows-HVSI-Package~31bf3856ad364e35~amd64~~10.0.18362.720. [HRESULT = 0x80070490 - ERROR_NOT_FOUND]

 

2020-05-13 12:54:33, Info                  CBS    Store corruption, manifest missing for package: Microsoft-Windows-PowerShell-V2-Client-Package~31bf3856ad364e35~amd64~~10.0.18362.628
2020-05-13 12:54:33, Info                  CBS    Mark store corruption flag because of package: Microsoft-Windows-PowerShell-V2-Client-Package~31bf3856ad364e35~amd64~~10.0.18362.628. [HRESULT = 0x80070490 - ERROR_NOT_FOUND]

 

Det är alltså många paket som saknas.

 

Har du kört något städ- eller optimeringsprogram?

Sådana kan rensa bort för mycket.

 

Har du märkt några problem när du använder Windows, program som inte fungerar som vanligt, kraschar mm?

För dålig hårddisk kan göra att filer försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
3 minuter sedan, skrev Cecilia:

Här är några av de felmeddelanden som förekommer:

 

Allt var bra och inget krångel alls med något före jag, som jag skrev i första inlägget, installerade en USB WiFi dongle för att försöka få bättre Wifi hastighet.

Det gav ingen större skillnad så jag avinstallerade denna USB och efter det började Windows Update problemet.

Jag avinstallerade USB Wifi med Revo Uninstaller.

 

Nej, jag har inga problem alls med datorn, inga övriga felkoder osv.  förutom att kumulativa uppdateringar inte går att få installerade.

Övriga uppdateringar, som skadlig programvara och NET Framework går utmärkt att hämta via Windows Update.

 

Och alla dessa pack's som då nu saknas, hur hämtar jag hem dem igen, blev inte klok på vad dem heter så jag vet vad jag ska leta efter?! 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Lighthouse2:

[...]
dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

 

RestoreHealth resultatet gav :

Error: 0x800f081f

The source files could not be found

 

Testa då att köra: 

dism /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup 

och sen efter det testa igen med: 

dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

 

Vid fortsatta 0x800f081f-problem (source files could not be found) med dism /Online så kan man skapa en sk. slipstreamad windowsavbildning och köra dism med den som källa (istället för online). Se t.ex. https://www.winhelponline.com/blog/dism-restorehealth-error-0x800f081f-windows-10/ 
Det kan dock vara lite småkrångligt att få till exakt rätt med alla kumulativa uppdateringar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
25 minuter sedan, skrev Cluster:

 

Testa då att köra: 


dism /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup 

och sen efter det testa igen med: 


dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

 

Vid fortsatta 0x800f081f-problem (source files could not be found) med dism /Online så kan man skapa en sk. slipstreamad windowsavbildning och köra dism med den som källa (istället för online). Se t.ex. https://www.winhelponline.com/blog/dism-restorehealth-error-0x800f081f-windows-10/ 
Det kan dock vara lite småkrångligt att få till exakt rätt med alla kumulativa uppdateringar.

 

Det gick inte det heller.   :-/      Kokar kaffe, tar djupa andetag och fortsätter söka svaret....   

3.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Så hur får jag då hem dessa saknade avinstallerade paket och hur får jag veta vilka det är, vad dom heter?

 

Finns det något pålitligt effektivt gratis File Recovery Program som ni kan rekommendera?

Dem jag hittills hittat har visar sig i slutändan vara dyra betalprogram för att kunna använda, fast det står att det ska vara gratis. Bl.a RecoverIT och EaseUSData. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Så hur får jag då hem dessa saknade avinstallerade paket och hur får jag veta vilka det är, vad dom heter?

Efter vad Cecilia har hittat i din CBS.log verkar det vara dessa det är frågan om. KB4532695 och KB4551762. Har du dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
28 minuter sedan, skrev vertpre:

Efter vad Cecilia har hittat i din CBS.log verkar det vara dessa det är frågan om. KB4532695 och KB4551762. Har du dessa?

Nej har dem inte och dom förvägras också att ens hämtas! Samma för båda. 

 

 

 

 

4.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det var så många paket som räknades upp och det är problem med DISM och liknande att jag undrar om inte en reparationsinstallation av Windows vore det bästa. Det är ungefär vad som sker vid de stora uppdateringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...